PlusTheaterrecensie

Dans or Die Tryin’ gaat over de strijd van de eerste generatie Surinamers

Dans or Die Tryin’ gaat over de strijd van de eerste generatie Surinamers in Nederland. Alida Dors zet het krachtige repertoire van vier sportvrouwen prachtig af tegen de moves van ijzersterke urban dancers. 

Uiteindelijk laten de zelfverklaarde bad boys zich door de thaiboksers overhalen om hun destructieve woede te kanaliseren, met bokshandschoenen en lichaamsbeschermers.Beeld Sjoerd Derine

Terwijl het publiek een plaatsje in de zaal zoekt, staan drie mannen op het podium alvast in te beuken op een kickbokszak. Niet een beetje recreatief schoppen en stoten, nee, ze rammen die zak echt lens. Zelfs als ze het gevaarte op de grond hebben gewerkt, blijven ze trappen.

Vanaf de vier hoeken van het toneel kijken vier vrouwen kalm en ietwat meewarig toe hoe de drie kerels hun agressie botvieren. Ze omzwachtelen hun handen en hijsen zich in vol thaiboksornaat. Als zij het gevecht met een bokszak aangaan, zijn de bewegingen beheerst, ritmisch en dansant. Hun zorgvuldig ingevlochten kapsels staan in contrast met de woeste haardossen van de mannen.

Wanneer die weer de vloer opeisen is dat explosief dansend op snoeiharde gangsterrap. Hun versie van Party and Bullshit – Biggy Smalls’ grof­gebekte relaas over het ruige straatleven in Brooklyn – blijft hangen in het zinnetje ‘I’m a bad boy.’ Hoe vaker de drie dansers het als een mantra herhalen, hoe meer je het gevoel bekruipt dat ze vooral zichzelf proberen te overtuigen.

Uiteindelijk laten de zelfverklaarde bad boys zich door de thaiboksers overhalen om hun destructieve woede te kanaliseren, met bokshandschoenen en lichaamsbeschermers.

Choreografe en sociologe Alida Dors zet het krachtige bewegingsrepertoire van de vier sportvrouwen prachtig af tegen de moves van haar trio ijzersterke urban dancers. De voorstelling heeft zij opgehangen aan het gevecht dat de eerste generatie Surinamers moest voeren om zich in Nederland staande te houden. Op het achterdoek zien we beelden van Dors’ vader Ro: immigrant, boksschoolhouder en inspirator.

In de theaterfoyer kunnen we luisteren naar een podcast waarin bijvoorbeeld actrice Jetty Mathurin haar visie geeft op de betekenis van strijd. Die omlijsting geeft verdieping aan het project. De voorstelling had echter prima zonder gekund: die is sterk genoeg om op eigen benen te staan.

Dans Or Try Dying
Door Backbone, choreografie Alida Dors
Gezien 10/12 Bellevue
Te zien in 20/12 Podium Mozaïek, 17/1 Bijlmerparktheater

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden