PlusAchtergrond

Dans met Greta Thunberg als inspiratiebron: ‘Waarom doen we niets?’

De komende vier jaar gaan de voorstellingen van Nicole Beutler allemaal over het klimaat. Our house is on fire, waarin dansers met een megafoon in actie komen, vormt de opmaat. ‘Ik maak al zo lang theater en merk nu dat ik hier niet meer omheen kan.’

Our House Is On Fire van Nicole Beutler. Beeld Carl Thorborg
Our House Is On Fire van Nicole Beutler.Beeld Carl Thorborg

Een gedanst manifest. Die ondertitel gaf Nicole Beutler haar op speeches van Greta Thunberg geïnspireerde productie mee. Is de choreograaf na een opleiding beeldende kunst en twintig jaar dansvoorstellingen activist geworden?

“Ik vind het helemaal niet erg om zo genoemd te worden,” zegt Beutler. “Piece (2011) en The Square (2016) waren eerlijk gezegd ook al vrij geëngageerde voorstellingen. In Piece spraken jongeren zich uit over zaken als oorlog en saamhorigheid. The Square ging over afbakening, hokjes. Op dat moment was ik enorm bezig met het populisme van politici als Donald Trump.”

Our house is on fire kunnen we ook in de Tweede Kamer presenteren of op straat. Activist – ja, ik ben een mens in deze wereld en bepaalde dingen raken mij. Ik moet eerlijk zeggen, ik heb een dochter die tegen mij zei: ik wil graag moeder en oma worden. Maar waar staan we over vijftig jaar? Jongeren van nu hebben het volgens mij heel goed door: de manier waarop we nu ­leven is eindig.”

“Aan de andere kant ben ik natuurlijk kunstenaar. We weten eigenlijk allemaal dat er behalve een covidcrisis ook een klimaatcrisis is en dat actie voor onze planeet hard nodig is. Waarom handelen we er niet naar? Dat komt doordat we vooral rationeel blijven reageren: Thunberg is nog maar een kind, cijfers van wetenschappers zeggen niet zoveel. Altijd zijn er wel mitsen en maren. Dat is volgens mij precies de kracht van theater: dat je door middel van beelden, muziek en de inzet van performers mensen emotioneel kunt raken.”

Dierenprints

‘Kun je ons horen?’ vragen de acht performers in de slotscène. ‘We kunnen dit nog fiksen, u en ik.’ Op dat moment zijn ze gekleed in nauw aangesloten zentaikostuums met dierlijke prints.

“Het zijn mensen die uit de toekomst komen, cyborgs of aliens. Ik heb diverse sciencefictionfilms gekeken, zoals The man who fell to earth. Toen merkte ik dat die soms ook een dergelijke boodschap hebben: die wezens komen naar de aarde om tegen de mensen te vertellen dat wat ze doen niet goed is. Dat idee heb ik omarmd.”

“De figuren aan het eind van mijn voorstelling komen uit de toekomst, ogen als een stukje natuur en zijn onder die tweede huid tegelijkertijd mens. De kostuumontwerpen zijn van mij: eerst zien we de dansers in felrode beschermpakken en rubberlaarzen. Dan in een casual outfit op sneakers, mensen zoals jij en ik. En ten slotte in die strakke pakken, waardoor de boodschap die ze met hun lichamen vormgeven, letterlijk, steeds helderder wordt.”

“Dit stuk draait helemaal om de kernboodschap van Thunberg: ons huis staat in brand. Dezelfde woorden komen steeds weer terug, telkens in een andere gedaante. Dat is natuurlijk ook wat zo charismatisch aan haar is, dat ze haar woorden niet decoreert of nuanceert. Ze luistert naar wetenschappers en neemt ze serieus. Ze zegt: er bestaat geen grijs als het om het over­leven van de mens op aarde gaat.”

Fijne reis

In het middendeel draagt het achttal alledaagse kleding. Hier benadrukt Beutler het samenzijn. De ander aankijken, je als individu niet alleen maar schuldig voelen, elkaar helpen, samenwerken. “Samen staan we sterker, dat idee zit in meer van mijn stukken. We zitten weliswaar in de eeuw van het individu, maar langzamerhand merken we dat we misschien sterker zijn als we meer denken vanuit altruïsme en gemeenschap. Dat probeer ik in deze voorstelling, die we spelen voor een publiek van 12+, ook mee te geven.”

‘We zitten hier allemaal samen in,’ zegt de steward. ‘Ik wens u een fijne reis, maar de airconditioning in het vliegtuig is kapot.’ Brandblussers en flesjes water liggen klaar. Rechts en links zit een nooduitgang.

Our house is on fire, Nicole Beutler Projects: 11/2, Frascati (livestream)

Rituals of transformation

De komende jaren werkt choreograaf ­Nicole Beutler (München, 1969) aan een trilogie met de titel Rituals of transformation (towards a new humanity). De serie start met de afbraak van de wereld zoals we die nu kennen. Het grote afscheid nemen van fossiele brandstoffen, overproductie, overpopulatie. In deel 2 komt de natuur weer op adem en is de mensheid alleen nog aanwezig met een klein aantal overlevers. In het laatste deel, We are the world, gaan de performers op zoek naar een nieuwe balans tussen mens, dier, plant en technologie.

“Inspiratiebron is het boek ­Novacene, the Coming Age of Hyperintelligence, van James Lovelock. Daarin schrijft hij dat de komst van cyborgs niet meer te stoppen is en dat de mens een treetje lager komt te staan. Naast de planten en de dieren.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden