Dankzij deze Mick heb jij elke Sinterklaas weer een rijm

Wie een originelere Sinterklaasrijm wil maken dan 'Sint zat te denken...' kan al 16 jaar terecht op Mick's Rijmwoordenboek. En die Mick is de 41-jarige Michael Janus, die op deze laatste dag voor pakjesavond zo'n 150.000 rijmende bezoekers verwacht.

Michael Janus, oftewel Mick, houdt de cijfers van zijn site in de gaten. Beeld Eigen foto
Michael Janus, oftewel Mick, houdt de cijfers van zijn site in de gaten.Beeld Eigen foto

Er zijn nog maar weinig sites die zo'n jaren 90-look hebben als zijn Rijmwoordenboek.nl. Al sinds 2000 is er niks aan de layout veranderd en dat is te zien. Toch lijkt dat voor de meeste bezoekers niet uit te maken.

'Toen ik in 1999 begon was dit het enige rijmwoordenboek, maar inmiddels zijn er zo'n 15 andere. Desondanks neemt het aantal bezoekers elk jaar weer toe', zegt Michael. En dat betekent dat hij elk jaar weer meer servers in moet zetten om rijmend Nederland van dienst te kunnen zijn.

De softwareontwikkelaar voor elektronenmicroscopen begon Mick's Rijmwoordenboek ooit als een studentengrap. 'Mijn studiegenoten en ik mailden naar elkaar in limerick-vorm. Maar op een gegeven moment was de inspiratie op. Daarom leek het ons handig een programma te ontwikkelen waarmee we steeds nieuwe limericks konden maken', legt Michael uit.

'Op vakantie van de inkomsten'
Maar hij en zijn vrienden waren niet de enigen die het handig leken te vinden. Meteen trok zijn rijmwoordenboek al 30.000 bezoekers. 'Hij draaide op dat moment nog een computer op de universiteit. Dat was nogal pittig voor de server daar, dus waren ze er niet zo blij mee.'

Inmiddels trekt Rijmwoordenboek.nl dus veel meer bezoekers, maar staan er ook tien keer zoveel woorden in, zo'n 25.000. 'Ik had eigenlijk nooit gedacht dat het zo lang kon blijven bestaan. Ik dacht dat Google op een gegeven moment wel met zoiets zou komen', zegt Michael.

Behalve dat hij het nog steeds leuk vindt dat jaarlijks zoveel mensen op zijn site komen rijmen, levert het hem ook wat op. 'Dankzij de advertentieinkomsten kan ik elk jaar op vakantie en dat is toch ook wel heel leuk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden