Plus

Dangerous liaisons in een smeuïge vertaling

Uit Dangerous liaisons.Beeld geen

Een achttiende-eeuwse briefroman over macht en seks transporteren naar het #MeToo-tijdperk, het is een even voor de hand liggende als slimme vondst en regisseur Nina Spijkers maakt er bij Bos Theaterproducties een wrang feestje van. Bij haar geen kostuumdrama over Parijs aan de vooravond van de Franse Revolutie.

Onder een fijn laagje ironie toont deze Dangerous liaisons hoe de adellijke burggraaf Valmont (Mark Rietman) en markiezin de Merteuil ­(Tjitske Reidinga) een snoeihard spel spelen met de liefde. Niet alleen hij wordt gedreven door geilheid en opportunisme, zij evengoed. Geraffineerd betrekken ze onschuldigen bij hun intriges, die niet blijken opgewassen tegen hun list en bedrog.

Waar de bijrollen mooi zijn ingevuld met onder meer een geestige Marisa van Eyle als courtisane die er wel pap van lust, is dit de voorstelling van Rietman en Reidinga. In vuigheid steken hun personages elkaar naar de kroon, door Spijkers schitterend uitgebuit. Merteuil is gekwetst in de liefde, onder meer door Valmont, en wendt haar verbittering aan om anderen ten val te brengen. Valmont op zijn beurt is het type verleider waaraan geen vrouw weerstand kan bieden: aantrekkelijk, charmant, eloquent.

In Rietmans performance krijgt Marcel Ottens smeuïge vertaling er een heel vocabulaire bij. Zijn ‘uhms’, ‘oh’s’ en ‘ah’s’ klinken nu eens instemmend, dan weer gevleid of verlekkerd. De meedogenloze manipulator die zwelgt in zijn macht, Rietman speelt hem met achteloze perfectie. Naast zijn perverse vrolijkheid is Reidinga’s markiezin een lieflijke verschijning die haar zoetgevooisde zinnen drenkt in venijn. Onschuldig staart ze in de verte, toonbeeld van deugd, maar ondertussen – een dubbelzinnigheid die Reidinga raak treft.

Wie macht heeft komt overal mee weg, dat lijkt lang de boodschap van de voorstelling. Tot de situatie escaleert en Valmont en Merteuil onbedoeld elkaars ondergang in gang zetten. Gerechtigheid? In tijden van #MeToo is het in elk geval een hoopvol geluid.

Dangerous liaisons

Door Bos Theaterproducties
Gezien 21/2 DeLaMar
Te zien 24-25/4 Schouwburg Amstelveen; 21-31/5, 3-7/6 DeLaMar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden