PlusAchtergrond

Dan Brown: ‘Prentenboek is een welkome afleiding na 7 thrillers’

Na zeven thrillers vond hij het tijd voor iets anders. Dus schreef Dan - Da Vinci Code - Brown een prentenboek, en componeerde er ook meteen de muziek bij.

Beeld Illustraties © Susan Batori

Het is niet wat we van de meester der samenzweringsthrillers gewend zijn. Geen religieuze sektes, koelbloedige moordenaars en races tegen de klok. Het wilde dierenorkest is een kinderboek, een prentenboek nog wel, één waar muziek in zit. Letterlijk. Want bij het boek hoort een soundtrack van klassieke muziek, geschreven door Dan Brown zelf.

Dan Brown is afgestudeerd in Engelse taal- en letterkunde, kunstgeschiedenis en klassieke-muziekcompositie en als auteur is hij goed voor 200 miljoen verkochte boeken in 56 talen. Graag was hij naar Nederland gekomen voor de promotie van dit werk, maar ook Dan Brown moet buigen voor het virus.

In het oosten van de Verenigde Staten is het 9 uur in de ochtend, maar de schrijver heeft er al een halve werkdag op zitten. “Ik was net aan de lunch toe. Ik sta meestal om 3.30 uur op, om 4.00 uur zit ik achter mijn bureau. Dit zijn mijn productiefste uren.

Naast vroeg opstaan heeft Dan Brown nog meer werkrituelen, zoals elk uur pauzeren om een paar push-ups of sit-ups te doen. Niet alleen het bloed gaat ervan stromen, zegt hij, maar ook de ideeën.

Stokt het verhaal toch, dan stapt hij in zijn ‘zwaartekrachtlaarzen’ om even aan het plafond te hangen. “Als je de wereld ondersteboven bekijkt, verschuift ook het perspectief in je gedachtegang.” Misschien ontstond zo het idee een kinderboek op muziek te maken?

“Daar ben ik dertig jaar geleden al mee begonnen. Ik schreef muziek en een paar versjes, fotokopieerde die en maakte kleine boekjes met muziekcassettes. Die verkocht ik via een buurtboekwinkel. Ik vergat dat hele project, tot een paar jaar geleden.”

Cassette

Tijdens een tournee door China was hij te gast in een tv-show. De presentator wilde over Musica Animalia praten (de titel van Browns muziekproject). “Ik had er in geen twintig jaar aan gedacht. Ze hadden op eBay een cassette bemachtigd en lieten die horen. Mijn Chinese uitgever wilde die versjes direct uitbrengen, met de muziek erbij. Mijn Amerikaanse uitgever zag er ook wel brood in. Toen dacht ik: oké, maar dan pak ik het wel serieus aan. Ik schreef tien nieuwe versjes, tien nieuwe muziekstukken en ik herschreef de oude. Een welkome afleiding, na zeven thrillers achter elkaar.”

In Het wilde dierenorkest stelt dirigent Maestro Muis een orkest samen van vrienden uit het dierenrijk. Op veelkleurige pagina’s vol visuele grapjes belanden we in het bos bij ‘toeterhard tjilpende’ vogels, op de steppe tussen ‘springsprongende’ kangoeroes en onder water, waar de majestueuze mantelrog door zee zweeft. Al deze dieren hebben een levenslesje voor de lezer, en hun eigen muziekjes – uitgevoerd door het Zagreb Festival Orchestra – die via een app zijn te beluisteren: van de opgewonden geluidjes der klussende kevers tot de schattig-valse poging van het olifantenkalfje dat met de groten mee trompettert.

De vertaling is van het illustere duo Robbert-Jan Henkes en Erik Bindervoet. “Ik hoorde dat de vertaling van mijn boek fenomenaal is, maar mijn Nederlands is erg beperkt.”

Had Brown ook de ambitie om de illustraties te maken? “Ha, nee! Daar heb ik echt nul talent voor. Van mijn Amerikaanse uitgever kreeg ik honderd voorbeelden van topillustratoren. Uiteindelijk koos ik Susan Batori uit Hongarije.”

Geheime boodschappen

Een ‘DB’-boek is geen echt ‘DB’-boek zonder raadsels en geheime boodschappen. Het wilde dierenorkest zit er ook vol mee. In de tekeningen zijn letters verstopt die door elkaar gehusseld instrumentnamen vormen. Kleine kinderen kunnen verborgen bijtjes zoeken. Maar er is meer.

“Ergens zie je de letters DVC, van Da Vinci Code. Het notenbalkje op de colofonpagina toont de initialen van mijn moeder Conny Gerhard Brown en ik heb een easter egg, een paasei, verstopt: een extra muziekstuk dat je via de app kunt vinden.”

Zijn moeder was pianolerares en kerkorganist en zelf speelt hij sinds zijn derde piano. “Ik speel nog elke dag. Als kind hield ik van Béla Bartók en Bach, maar ik speelde ook de moderne muziek van toen, zoals The Beach Boys. Ik was dol op De notenkraker van Tsjaikovski en Peter en de wolf van Prokofjev. Het idee instrumenten te koppelen aan dieren heb ik daar vandaan.”

Het wilde dierenorkest is verschenen bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff (€18, – ). De app kan worden gedownload via danbrown.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden