Daily Paper lanceert samenwerking met Van Gogh Museum

Kledingmerk Daily Paper lanceert een collectie in samenwerking met het Van Gogh Museum.

De collectie Daily Paper x Van Gogh wordt in februari gelanceerd.Beeld Rosaline Shahnavaz

Daily Paper x Van Gogh Museum is een van de vele voorbeelden van samenwerkingen tussen het museum en externe partijen. Zo bracht schoenenmerk Vans vorig jaar een lijn uit met prints op canvas sneakers, verkoopt Beddinghouse dekbedovertrekken van bekende schilderijen, en is het sinds november mogelijk een Van Gogh Museumeditie van monopoly te spelen.

In het vierjarige onderzoeks­programma Van Gogh verbindt onderzoekt het museum hoe het relevant kan worden voor jongeren met een biculturele achtergrond. Met de samenwerking met Daily Paper proberen de twee partijen een brug te slaan tussen de veelal jonge dragers van het Amsterdamse kledingmerk, en het werk van Vincent van Gogh.

Volgens een van de oprichters Hussein Suleiman leent Daily Paper zich goed voor een samenwerking omdat ze een stem geven aan jongeren en hun cultuur. Een woordvoerder van het Van Gogh: “Een samenwerking met het kledingmerk verbindt de jongerencultuur met Van Goghs kunst, waardoor de relatie tussen die twee sterker en toegankelijker wordt. De biculturele achtergrond van de Daily Paper-oprichters sluit ook goed aan op dit project omdat ze rolmodellen zijn onder de doelgroep die we proberen te bereiken.”

Ontwerpproces

Daily Paper krijgt veel aanvragen tot samenwerkingen van uiteenlopende instanties binnen, maar dit project stak er voor hen bovenuit. Suleiman: “Deze samenwerking is een kans om twee werelden samen te brengen.”

Het designteam en de oprichters van het kledingmerk kregen tijdens het ontwerpproces een rondleiding door het museum waarbij ze meer leerden over de achtergrond van bekende werken. Bij het selecteren van schilderijen voor de collectie hebben ze echter gekozen voor wat minder bekende stukken, om die meer aandacht te geven.

In de collectie zijn ook brieven van Van Gogh verwerkt. De ontwerpers hebben citaten uit die brieven gelinkt aan schilderijen en samen gebruikt in de prints. Zo hebben ze Garden of the Asylum, een schilderij uit 1889 van de kliniek waar Van Gogh verbleef, gedrukt op een hemd met daaronder zijn uitspraak: ‘Succes is sometimes the outcome of a whole string of failures’.

Banaan

De collectie bevat 21 items, waaronder jassen, korte broeken, T-shirts en hoody’s. Het wordt deze maand al geëxposeerd in Art Basel in Miami, dezelfde tentoonstelling waar voor 120.000 dollar een banaan getaped tegen een witte achtergrond werd aangeboden.

In februari wordt de kledinglijn gelanceerd. De kleding is te koop in het Van Gogh Museum, in de winkels van Daily Paper en online.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden