Plus Expositie

Dahmer’s Dates & Other Sex Stories is meer dan verleidingstruc

Sex sells, dat weet iedere verkoper. Met een groepstentoonstelling over seks speel je je als beginnende galerie – Galerie Fleur & Wouter begon drie jaar geleden als pop-upinitiatief en deelt sinds maart een pand met mede­millennial Mulan Go – dan ook geheid in de kijker.

Een van de meer duistere bijdrages van Dahmer's Dates & Other Sex Stories, van Sam Andrea. Beeld Sam Andrea

Nou staat de kunstgeschiedenis bol van de amper verhulde opgeilerij. In de preutse 19de eeuw vonden impressionistische naakten gretig aftrek onder het mom van anatomische studies, een beetje als de Playboy kopen vanwege de goede interviews. Maar Dahmer’s Dates & Other Sex Stories is meer dan een hormonaal gedreven verleidingstruc.

Dat blijkt al uit de tentoonstellingstitel. De Dahmer uit de titel is Jeffrey Dahmer, een van de beroemdste seriemoordenaars uit de Amerikaanse geschiedenis. Tussen 1978 en 1991 vermoordde hij zeventien mannen en jongens, waarna hij hun lichamen verkrachtte, in stukken sneed en in de koelkast bewaarde voor latere consumptie.

Van die gruweldaden is hier niets te zien. Illustratoren Gees Voorhees en Johan Kleinjan portretteerden in plaats daarvan Dahmers slachtoffers. De eerste, Steven Hicks, lijkt op de jonge Mick Jagger. Maar de daarop volgende Steven Tuomi en James Doxtator zien eruit als tekenfilmhooligans Beavis en Butthead. Terwijl Ernest Miller weer overkomt als een gevoelige, bijna timide jongen.

Tegenover de portretten en tegenovergesteld aan hun sfeer – die karikatuur koppelt aan intimiteit zoals dat alleen kan in Amerika als seks en geweld versmelten tot popcultuur – hangen schilderijen van Anton Martineau (1926-2017). De expressionist groeide op in de buurt van de Wallen en dat is te zien. De lust spat er vanaf. Benen, armen en geslachtsdelen vormen een kleurrijke kluwen. Expliciet, dat zeker, maar ook blijmoedig. Dit is niet het soort seks waar Dahmer genoeg aan zou hebben.

Durexcondoom

De bijdrage van Sam Andrea is dan weer wat duisterder, hoewel hij zich inhoudt vergeleken met zijn gebruikelijke mix van naakt, bloed en geweld. Een vrouwentorso lijkt gemaakt van gepolijst zeepsteen. En bij het blote meisje dat op handen en voeten over een marmeren vloer kruipt, zitten verlangen, angst, verleiding en dreiging vooral onderhuids.

Het kleinste en misschien meest beladen werk in de tentoonstelling is afkomstig van Dagmar Stap. Met borduursel reproduceert zij verpakkingsmaterialen, in dit geval van een Durexcondoom, het ultieme wegwerpartikel. Alle tijd en aandacht die eraan wordt besteed verheffen het echter tot iets waardevols en het blauwe kleinood wordt dan ook gepresenteerd in een vitrine op een sokkel.

De verpakking is opengescheurd: een gedenkteken voor vijf minuten fun die ervoor gezorgd heeft dat de seks niet resulteerde in een leven lang potentiële ellende.

Dahmer’s Dates & Other Sex Stories
Gees Voorhees, Johan Kleinjan, Anton Martineau, Sam Andrea
Waar Galerie Fleur & Wouter, Van Ostadestraat 43a
Te zien t/m 29 september

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden