PlusInterview

Dagelijks berichten uit de bunker: ‘Zo kunnen we toch zichtbaar blijven’

Nu theaters hun deuren sluiten, zoeken de makers van Collectief Het Paradijs naar nieuwe manieren om zichtbaar te blijven. Vanuit hun ‘bunker’ in Theater Bellevue doen ze telefonisch verslag.

Collectief Het Paradijs zou de voorstelling Paradijs­vertraging opvoeren in Theater Bellevue.Beeld Bart Grietens

Met wie spreek ik?

“Met Santino Slootweg, een van de leden van Collectief Het Paradijs. Je staat op speaker, de rest hoort je ook.”

Met hoeveel zitten jullie daar?

“Met z’n achten. De negende, Vincent van Woerkom, zit met een verkoudheid thuis. Maar hij kijkt en luistert mee via Skype.”

Acht mensen, is dat wel verantwoord in het kader van sociale onthouding?

“Daar hebben we het veel over gehad. We ­houden ons aan de richtlijnen van de regering. Behalve elkaar en de mensen met wie we samenleven mijden we contact zo veel mogelijk. We komen op de fiets naar Bellevue. Als de technicus ons binnenlaat, wassen we eerst om de beurt onze handen. We zorgen dat we niet tegelijk in het keukentje zijn en iedereen schenkt zijn eigen drinken in. Elk uur gaat er een wekker en wassen we onze handen opnieuw. Bij de geringste klachten, zoals ­Vincent nu heeft, blijven we thuis.”

Jullie voorstelling Paradijsvertraging ging over een ‘niet nader omschreven ramp’ die nu vanwege een wél nader omschreven ramp is af­gelast.

“Ja, vrij cru inderdaad. Dit was de eerste voorstelling waarmee we ons als jong collectief op de kaart konden zetten. Paradijsvertraging gaat over negen idealisten die na een catastrofe bijeenkomen in een bunker om een nieuw begin te maken voor de mensheid. Afgelopen vrijdag zou de première zijn, donderdagmiddag kondigde Rutte de lockdown aan. Diezelfde avond ontstond het plan een platform op te richten waarbij we als kunstenaars toch zichtbaar konden blijven.”

Wat was precies het idee?

“Vanwege de coronacrisis worden we door de regering aangespoord onze verantwoordelijkheid te nemen. Voor onszelf, de maatschappij, misschien wel de hele wereld. Als collectief voelen wij echter ook nog een andere verantwoordelijkheid. Kunstenaars hebben de taak anders over de wereld te berichten dan de media. ‘An artist’s duty, as far as I am concerned, is to reflect the times’ zei Nina Simone. In tijden van crisis kunnen wij hoop en andere perspectieven bieden, met humor en verbeelding. Nu we niet meer voor publiek kunnen spelen in theaterzalen, hebben we besloten in lijn van onze voorstelling absurdistische sketches te maken op film, die we via de kanalen van onze sociale media met mensen delen. Dat is onze taak.”

Is dat nog wel theater?

“Ja en nee. Het medium is veranderd. Als theatermakers hebben wij weinig ervaring met film, dus moeten we een manier vinden om ons daartoe te verhouden. Tegelijk blijft het maakproces – de brainstormsessies, de speelstijl – zoals mensen van ons gewend zijn. Aanvankelijk zouden we onze voorstelling spelen in de grote zaal van Bellevue. Voor onze opnamen hebben we het hele theater tot onze beschikking, maar vergaderen doen we beneden in onze ‘bunker’: de kleine zaal.”

Willen jullie ook andere theater­makers bij jullie filmpjes betrekken?

“Dat willen we heel graag! Het is alleen moeilijk harde toezeggingen te doen nu de situatie bijna van uur tot uur verandert. Op dit moment zijn we in gesprek met onder meer Wunderbaum, Ko van den Bosch en Kees Hulst. We hebben met elkaar afgesproken in elk geval filmpjes te ­maken tot en met 31 maart, de officiële laatste dag van de culturele lockdown. Maar als de ­regering besluit tot verdergaande maatregelen, zoals in Frankrijk of Italië, zal dat ook effect hebben op Berichten uit de bunker.”

Collectief Het Paradijs, Berichten uit de bunker, dagelijks een nieuwe aflevering rond 20.30 uur op sociale media en op www.collectiefhetparadijs.nl 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden