Festival

Dag 3 Lowlands: Kleine acts doen de boel ontploffen

Voor wie nog puf had, bood dag drie van Lowlands een keur aan hoogtepunten, van old-time folkmuziek tot eclectische neder-hiphop.

Rapper Typhoon geeft een optreden op de 3FM-minicamping op de derde en laatste dag van Lowlands.Beeld anp

Eén apocalyptische stortbui en Lowlands heeft er een nieuwe attractie bij: met z'n allen om een plas staan en joelen als iemand onverhoeds in de blubber stapt. Makkelijk vermaak, maar Lowlands bezoekers zijn met weinig tevreden.

Op dag drie zit de sfeer er nog goed in, het is alleen zaak het energieniveau op peil te houden. Dat betekent even een bodempje leggen met pannenkoek of patat, veel koffie drinken, in beweging blijven en uit de koude wind en regen blijven.

En bovenal de dag rustig beginnen. Dat lukt goed bij de Britse singer-songwriter Fink, die ingetogen, melancholische, en onderhuids broeiende liedjes zingt. Stemmig, maar dat past wel bij de grijze zondagmorgen.

Klassiek
Daarna door naar klassiek. Het Radio Filharmonisch Orkest speelt muziek uit de musical 'West Side Story' en 'Bolero' van Ravel, met een 14-jarige Dave op kleine drum, die het evenbeeld is van een jonge Michael Jackson. Zijn familie staat stralend op de eerste rij. Waarom heten zij eigenlijk het Radio Filharmonisch? Omdat ze te sexy zijn voor TV, legt presentator Tijl Beckand uit. Weer een mysterie opgelost.

's Middags staan de meeste mensen in de Alpha bij Snoop Dogg aka Snoop Lion voor zijn gebruikelijke recept van marihuanawalmen en rap. Maar wie langs de kleine Limatent loopt, wordt getrakteerd op Carolina Chocolate Drops, een viertal met banjo, bas, viool en gitaar dat 'old time' folkmuziek uit Amerika speelt. Geen bluegrass, maar nog ouder, legt de zangeres uit. Het zal het publiek worst wezen: dat danst, zingt en klapt uitzinnig mee.

Snoeiharde rockmuziek is er ook, met Red Fang en Royal Blood, het duo uit Brighton dat met basgitaar en drums iedereen omver blaast. De oren suizen uren later nog na. Als even later St. Vincent hetzelfde podium beklimt lijkt het geluid zelfs nog harder te staan, tot ongenoegen van zangeres Annie Clark die de geluidsman herhaaldelijk uitfoetert. Erg jammer, deze dwarse dame en formidabele gitarist verdient meer dan een halfgevulde India.

Typhoon
De grote afsluiters zijn Portishead en Queens of the Stone Age, maar het optreden van Typhoon even daarvoor is eigenlijk veel interessanter. Een jonge rapper die stuitert van de energie (ook omdat hij zojuist verkozen is tot huisband van DWDD) die met zijn big band een originele en aanstekelijke mix van hiphop, soul, reggae, Caribische muziek en smartlappen vertolkt. De tent staat op punt van ontploffen.

Zo zijn het niet de headliners, waar van tevoren veel kritiek op was (niet groot genoeg, niet vernieuwend genoeg), maar juist de kleinere acts die op deze editie van Lowlands verrassen.

Net als de voorgaande dagen was er op zondag voor iedereen wat wils: dansen op Oost-Europese muziek bij de Amsterdam Klezmer Band en Gogol Bordello, stuiteren bij dj Skrillex of wegdromen bij de triphop van Portishead. Vraag tien mensen wat voor Lowlands zij gehad hebben en je krijgt tien verschillende antwoorden. Dat is ook de kracht van het festival: op iedere vierkante meter is iets te zien, te doen of te beleven. Daar kunnen jongere festivals nog wat van leren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden