PlusMuziekrecensie

Currentzis is met de Zevende te bedacht en te klinisch

De nieuwste opname van Teodor Currentzis en zijn orkest musicAeterna oogst andermaal zowel bewondering als ergernis. Dit keer is het onderwerp van de gemengde gevoelens de Zevende symfonie van Beethoven, vastgelegd in dezelfde periode als de veelbesproken registratie van de Vijfde, maar opnieuw afzonderlijk uitgebracht.

De ergernis begint nog voordat er maar een noot heeft geklonken. Re­think Beethoven is het motto waaronder Currentzis de Zevende presenteert. Dat klinkt ietwat aanmatigend, in het besef dat dirigenten niets anders doen dan heroverwegingen maken bij de instudering van een repertoirestuk. De suggestie is natuurlijk dat Currentzis Beethoven dirigeert zoals niemand het ooit heeft gedaan, maar ook dat is arrogant. Uiteindelijk gaat het slechts om details in de dynamiek, de stemvoering, de tempi en een algemenere, lastiger te objectiveren emotionele overdracht die de verschillende opnamen van elkaar onderscheiden.

Het probleem bij deze opname van de Zevendeis dat het allemaal te bedacht en te klinisch klinkt, waardoor je uiteindelijk nergens zo in het hart wordt getroffen als bij de ongeëvenaarde opname van Kleiber (toch de maatstaf hier). Als Beethoven pianissimo voorschrijft in het Allegretto, gaat Currentzis richting onhoorbaarheid. Zo maakt hij van een muziek een karikatuur, hoe geweldig zijn orkest ook speelt.

Teodor Currentzis, musicAeterna
Ludwig van Beethoven, Symfonie nr. 7
(Sony Classical)