Nieuws

Crisis op bladenmarkt kost nu ook Viva de kop

Viva houdt op te bestaan. Volgend maand verschijnt het laatste nummer van het vrouwenblad, dat sinds 1972 elke week uitkwam. Dat liet DPG Media woensdag weten.

2012: trots presenteert toenmalig Viva-hoofdredacteur Gijsje van Bentum (l) het jubileumnummer bij het 40-jarig bestaan.  Beeld ANP
2012: trots presenteert toenmalig Viva-hoofdredacteur Gijsje van Bentum (l) het jubileumnummer bij het 40-jarig bestaan.Beeld ANP

Viva was tot begin deze eeuw erg populair onder jonge vrouwen, maar de oplagecijfers liepen de laatste jaren in hoog tempo terug. Viva’s bekendste rubriek, die in 1991 startte, was ‘anybody.’ Hierin werden lezeressen naakt gefotografeerd en vertelden ze over welke delen van hun lichaam ze wel of juist niet tevreden waren.

Ook aan andere taboedoorbrekende onderwerpen werd in Viva ruim aandacht besteed. Maar, zo stelt directeur magazines van DPG Joyce Nieuwenhuijs, ‘over dergelijke maatschappelijke thema’s voeren jonge vrouwen anno nu de dialoog op een andere wijze’. De dalende oplagecijfers ‘geven helaas geen andere keuze dan te stoppen,’ aldus Nieuwenhuijs. Ook aanverwante merken, zoals Viva Mama en het Viva Forum, stoppen. DPG Media gaat voorlopig wel door met de uitgave van Margriet voor de oudere doelgroep, Libelle voor de iets jongere vrouw en Flair voor dertigers.

Harde klappen

Op de bladenmarkt vallen de laatste tijd harde klappen. Uitgeverij Hearst trok recentelijk de stekker uit mannenblad Esquire en zette de Glamour en Vogue in de uitverkoop. Bij andere Hearst-titels zoals Cosmopolitan, Elle, Harper’s Bazaar en JAN wordt fiks gereorganiseerd en verliest een groot deel van de werknemers waarschijnlijk zijn of haar baan. Uitgeverij Audax stopte onlangs met de kinderbladen Hitkrant, Cosmogirl en Girlz.

Met name jongeren lezen steeds minder bladen, wat uitgeverijen dwingt tot het maken van scherpe keuzen in de samenstelling van hun portfolio. En ook de coronacrisis, waardoor de inkomsten uit advertenties teruglopen, is debet aan de crisis op de bladenmarkt.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden