Crisis of niet: Veel festivals verkopen (razendsnel) uit

Zomertijd=festivaltijd. In deze tijd van het jaar zijn de concertzalen meestentijds gesloten en trekken we 'de wei' in om te genieten van muziek in de open lucht. Als je naar de meest gerenommeerde festivals kijkt, lijkt het alsof de economisch slechte periode geen enkel vat lijkt te hebben op de bezoekersaantallen van muziekfeesten.

Het Engelse Glastonburyfestival verkoopt 170.000 kaarten binnen 2 uur uit. Beeld getty

Als de techniek het zou toelaten, dan zouden festivals als Lowlands, Glastonbury en Tomorrowland waarschijnlijk binnen een paar minuten alle beschikbare kaarten aan de man brengen. En dat zonder dat de organisatie ook maar één optredende act bekend heeft gemaakt. Nu verkopen deze festivals binnen een paar uur uit, maar worden jaarlijks tienduizenden muziekliefhebbers teleurgesteld, omdat de editie van hun favoriete festival alweer in recordtempo onbereikbaar is geworden.

Bovengenoemde festivals zijn de onbetwistbare succesnummers onder muziekliefhebbers. Het is niet altijd even duidelijk waarom deze festivals zoveel populairder dan hun concurrenten. Als het gaat om de reputatie is Glastonbury de onbetwiste nummer een van de wereld, maar waarom is het net zo oude en historisch gezien gerenommeerde Pinkpop een stuk minder populair?

Eenzelfde vergelijking kan ook gemaakt worden tussen het mega-succes van het Belgische dancefestival Tomorrowland en de Nederlandse evenknie Dance-valley, dat jarenlang toonaangevend was, maar nu is overvleugeld door de dance-concurrentie.

Pukkelpop en NSJ
Het laatste nieuws: Woensdag werd bekend dat voor het Belgische Pukkelpop (half augustus) alle kaarten de deur uit zijn. Ook voor North Sea Jazz in Rotterdam (komend weekend) is het gros van de kaarten de deur al uit en verwacht de organisatie dat de mensen van de dagkassa een vrij weekend gaan krijgen omdat alle 75.000 kaarten aan jazzliefhebbers zijn gesleten.

Kanttekeningen zijn er echter ook: Er heeft de afgelopen jaren al een flinke shake-out plaatsgevonden onder de zwakke broeders en er zijn ook 'klassieke' festivals (zoals Pinkpop en Dance Valley) die op zijn best, wisselvallig presteren qua bezoekersaantallen.

Wat voor nieuwelingen in ieder geval werkt is met een nieuw, fris en niet te grootschalig concept. Kijk bijvoorbeeld naar de sucesvolle jonge festivals als 'Into The great Wide Open', Pitch en 'Best Kept Secret'. Maar ook onder de nieuwkomers is niet alles koek en ei. Het dit jaar gelanceerde 'Inspire' festival (waarin naast muziek ook meditiatie, sprekers en verantwoorde voeding centraalstonden) moest door organisator Mojo ruim voor aanvang worden afgelast wegens gebrek aan belangstelling.

Een goede affiche helpt altijd om je festival uit te verkopen, maar er zijn kennelijk ook een aantal ongrijpbare fenomenen, die het succes of mislukking van een festival mede bepalen. Een goede naam alleen is in ieder geval niet meer voldoende.

Beth Gibbons van Portishead, excelleert op 'Best Kept Secret'. Beeld getty
The Vaccines op Pinkpop. Beeld getty
Afrojack op Dance valley 2012. Beeld ANP Kippa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden