PlusAnalyse

Crisis bij 3FM: 'de luisteraar is gedesoriënteerd'

De ene na de andere dj vertrekt bij 3FM en het marktaandeel van de radiozender is in elf jaar niet zo laag geweest. Wat moet er gebeuren om het tij te keren?

Paul Rabbering (l) verruilt 3FM voor Radio 2; Giel Beelen stopt met zijn ochtendshow en gaat iets anders doen bij de zenderBeeld anp

Of zendermanager Basyl de Groot is geschrokken van de situatie waarin 3FM verkeert sinds hij in januari tijdelijk, en in juni definitief het stokje overnam van voorganger Wilbert Mutsaers? Nee. Maar leuk is het niet, die al maar dalende luistercijfers bij zijn zender.

Sinds Coen Swijnenberg en Sander Lantinga in mei 2015 het publieke 3FM verruilden voor het commerciële Radio 538, vertrok ook Gerard Ekdom (Radio 2) en onlangs werd bekend dat Giel Beelen (stopt met ochtendshow), Timur Perlin (stopt voorlopig met radiomaken) en Paul Rabbering (verhuist naar Radio 2) wat anders gaan doen. Tel daarbij op het lage marktaandeel (6,4 procent tijdens de meting van juli-augustus) en er is sprake van een crisis.

Spotify
Zendermanager De Groot is duidelijk: er wordt hard gewerkt aan de nieuwe invulling van 3FM, zolang dat het geval is blijft hij zo veel mogelijk uit de media. "Dat is klote, ook gezien alle commotie die de laatste weken is ontstaan. Ik zou het liefst van de daken schreeuwen wat we gaan doen. Maar het draait om mensen en zodra de plannen niet volledig vaststaan, vind ik het niet kies uitspraken te doen."

Is er ruimte om het tij te keren voor 3FM? Door deskundigen wordt daar verschillend op geantwoord. Florent Luyckx, die tussen 2003 en 2009 directeur was van 3FM, denkt van wel.

"Dat het nu even minder gaat, heeft alles te maken met de verdwenen stemmen. Het aantal mutaties in de afgelopen twee jaar is ongekend groot. De luisteraar is gedesoriënteerd."

Het spreekt misschien voor zich, maar Luyckx denkt dat 3FM zich niet moet beperken tot de FM-frequentie om de jonge doelgroep, die meer en meer Spotify boven de radio verkiest, te bereiken. "YouTube hoort daar net zo goed bij."

Gecamoufleerde hitzender
Radiomaker Erik de Zwart is het huidige 3FM liever kwijt dan rijk. "Het bestaansrecht valt weg. Radio 1 heeft een onderscheidend karakter als nieuwszender en ook 4 en 5 snap ik nog wel. Maar 3FM is op dit moment een gecamoufleerde hitzender."

Volgens Paul van der Lugt, voormalig zenderbaas bij 3FM, is de NPO nu bezig met een focusverandering. Radio 2 moet er zijn voor het grote publiek en 3FM moet zich meer bewegen in de marge en in de subcultuur van jongeren. "Zender FunX, ook van de NPO, heeft veel luisteraars in die doelgroep, dus het kán wel."

"Ik vind Frank van der Lende een van dé toptalenten van de Nederlandse radio. Het was misschien nog wat vroeg om hem gelijk op de oude plek van Coen en Sander te zetten, maar hij wordt ten onrechte door sommigen tot de grond toe afgebrand. Dat overkwam Edwin Evers ook toen hij eind jaren negentig bij 3FM begon."

Talentontwikkeling
Zendermanager De Groot ziet veel gelijkenissen met 2003-2004, toen 3FM ook afscheid nam van grote namen - onder wie Henk Westbroek, Rob Stenders en Ruud de Wild - en de luistercijfers instortten. "Als er zo veel dj's vertrekken, merk je dat.

Dat heb ik vanaf het begin gezegd. Het is ook logisch: wij zijn de zender voor nieuw talent. Op een gegeven moment vliegt dat uit. In die zin is het ook logisch dat Giel een andere rol krijgt bij 3FM." In de wandelgangen wordt Domien Verschuuren veelvuldig genoemd als Beelens opvolger in de vroege ochtend.

Of het huidige dal een gevolg is van een gebrek aan talentontwikkeling bij de zender betwijfelt De Groot. "Het is makkelijk om de vinger te wijzen naar voorgangers. Feit is dat we opnieuw moeten gaan bouwen. Dat heeft tijd nodig, maar de vraag of er wel plek voor 3FM is in het huidige bestel, is wat mij betreft totaal niet aan de orde."

De Groot hoopt snel wél goed nieuws te kunnen brengen in de vorm van een verse programmering. Bij voorkeur wordt die niet, zoals bij het stoppen van Beelen, Perlin en Rabbering wel gebeurde, gelekt. "Daar heb ik behoorlijk om zitten vloeken. En dan nog: ik vind het fijner dat iedereen het shocking vindt dat het slecht gaat met 3FM dan dat mensen zich afvragen wat 3FM ook alweer is."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden