PlusFilmrecensie

Crazy Days: veerkracht en volharding van De Nationale Opera en het Nederlands Kamerorkest in coronatijd

null Beeld

Terwijl iemand met een ontsmettingsmiddel alle deurklinken afpoetst, wordt er geteld hoeveel mensen in de repetitieruimte aan­wezig zijn. De documentaire Crazy Days van Sanne Rovers legt vast hoe De Nationale Opera en het Nederlands Kamerorkest werken aan Mozarts opera Le nozze di Figaro ­terwijl de tweede coronagolf over Nederland spoelt.

Wanneer de cast uit alle uithoeken van de wereld neerstrijkt in het ­Amsterdam van najaar 2020, kan er nog betrekkelijk veel. Maar elke nieuwe persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge brengen in die periode nieuwe restricties en onzekerheid met zich mee. Het is als een net dat zich langzaam sluit rond de repetitieruimtes, waarbinnen men verwoed probeert de moed erin te houden.

Rovers brengt de afzonderlijke ­repetities van de cast en die van het orkest mooi samen in de montage, en wisselt dat af met interviews. Castleden en dirigent Riccardo Minasi ­reflecteren daarin aanvankelijk vooral op de opera zelf en hun rollen daarin, maar gaandeweg steeds meer op de situatie waarin ze die opera aan het maken zijn.

Vooral wanneer de live-uitvoeringen met publiek op steeds lossere schroeven komen te staan en uit­eindelijk zelfs volledig van de baan raken, sijpelt de twijfel steeds nadrukkelijker door. Want wat is de betekenis van theater zonder publiek? Heeft het überhaupt nog nut iets te creëren?

Zo scheert Crazy Days langs interessante vragen over de betekenis van kunst in tijden van crisis, maar met iets meer dan een uur is de documentaire te vluchtig om die thematiek echt uit te diepen.

Het is vooral een tijdsdocument dat Rovers heeft gemaakt, waarin de soms absurde omstandigheden waaronder gewerkt moest worden zijn vastgelegd, maar vooral ook de veerkracht van deze mensen, die hun verslagenheid al snel ombuigen naar de vastberadenheid om het publiek juist nu iets van schoonheid te bieden, ook al is dat via een een­malige livestream.

Crazy Days

Regie Sanne Rovers

Te zien op Picl, van 7 t/m 28 oktober

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden