Couturiers Viktor & Rolf vieren na 15 jaar feest in Barbican Art Gallery

Alsof je Alice in Wonderland bent. Een metershoog poppenhuis en overal porseleinen poppen. Groot en klein, alle gehuld in couture van Viktor & Rolf. Het Nederlandse ontwerpersduo is groot geworden met eigenzinnige ideeën, dus als Viktor & Rolf een tentoonstelling organiseren, doen ze dat op geheel eigen wijze.

Voor de tentoonstelling in het Barbican Art Centre lieten ze 54 poppen in antiek Franse stijl maken om topstukken van de laatste vijftien jaar op te presenteren. ''Een modetentoonstelling behelst vaak niet meer dan de kleren van een show op een pop en is vaak nogal statisch. Daar houden wij niet van. Voor ons is het heel belangrijk dat we nieuw werk voor deze tentoonstelling hebben gemaakt,'' zegt Rolf.

Ze raken niet uitgepraat over de poppen. Of we wel weten dat de make-up in vijf lagen gebakken is, dat elk patroon tot op de schaal van de poppen verkleind is, dat de borduursels opnieuw geïnterpreteerd zijn, dat de make-up precies dezelfde is als in de show, dat de pruiken op maat gemaakt zijn in China, dat de schoenen speciaal voor de poppen vervaardigd zijn en dat ze het jute van een bepaald kledingstuk met de hand hebben laten maken om 'dezelfde openheid van stof' te suggereren als in het groot.

Viktor Horsting (Geldrop, 1969) en Rolf Snoeren (Dongen, 1969) wonnen in 1993, net na hun afstuderen, de eerste prijs op het prestigieuze modefestival voor jonge ontwerpers in het Franse Hyères en besloten als duo verder te gaan. De eerste jaren van hun carrière stortten ze zich op couture, de meest exclusieve vorm van mode. De ondraagbare ontwerpen, die werden gefinancierd met werkbeurzen, sloegen aan in het museale circuit.

Met de tentoonstelling in de Barbican Art Gallery hebben Viktor & Rolf het gevoel dat ze teruggaan naar hun roots. ''Voor ons is heel belangrijk dat het Barbican een contemporary art space is; iets heel anders dan bijvoorbeeld het Victoria & Albert Museum. Voor het Barbican is het de eerste keer dat ze een modetentoonstelling organiseren. Dat geeft ons de kans ons werk op een andere manier te benaderen,'' aldus Rolf. Viktor: ''Wij zijn bijna sculpturaal bezig geweest met ons werk van de laatste vijftien jaar.''

Ze hebben zich nooit bewust als Nederlands geprofileerd, maar de Nederlandse overheid dweept wat graag met het succes van 's lands bekendste modeontwerpers. Oftewel: The House of Viktor & Rolf leunt op een flinke subsidie van de Premsela Stichting. Zelfs de aanwezige buitenlandse pers is verbaasd over het geringe aantal sponsors waarmee deze tentoonstelling tot stand is gekomen. Of het geen bedreiging is voor de kunst? Het zijn tenslotte modeontwerpers die geld verdienen dankzij zoiets ordinairs als de verkoop van parfum?

Niet dus. Vinden Viktor & Rolf. Het onderscheid tussen mode en kunst, dat zo vaak wordt gemaakt, maken zij liever niet. Sterker nog, ze vinden het onzin. ''Mode,'' zegt Viktor, ''is méér dan een kledingstuk, het heeft een enorm aura.'' Maakt niet uit of het om een tentoonstelling, een jurk of zoiets banaals als een flesje parfum of een zonnebril gaat. Als het maar gestoeld is op een stevig concept.

Uit alle collecties zijn drie van de meest iconische stukken in de tentoonstelling opgenomen, die worden gepresenteerd met beelden van de show op de achtergrond. Want de show, zeggen Viktor & Rolf, is hun eigenlijke werk. Dat is het moment waarop alles samenkomt; de muziek, de modellen, de kleding en de sfeer.

Het is overduidelijk: achter alles wat Viktor & Rolf maken, zit een idee. Zo verwijzen de stars and stripes van de Amerikaanse vlag van hun eerste prêt à porter-collectie naar hun eigen streven naar overheersing van de wereld, slaan de bedekte gezichten die ze tijdens de wintercollectie 06/07 lieten zien, op hun eigen isolement en refereren de letters NO die de laatste show domineerden, aan hun huidige positie, die ze kort samenvatten als 'meer druk en minder tijd'.

Met het poppenhuis van deze tentoonstelling visualiseren ze hun eigen dromen. Dat deden ze twaalf jaar geleden voor het eerst, met de presentatie Launch in galerie Torch. De miniaturen die ze toen maakten, en die zijn opgenomen in de tentoonstelling, zijn nu werkelijkheid geworden.

In Nederland staan Viktor & Rolf op eenzame hoogte. Ze zijn de hype voorbij, ze hebben een eigen winkel in Milaan, een contract met cosmeticagigant L'Oréal en parfums, een prêt à porter-collectie en nu ook een indrukwekkende overzichtstentoonstelling. Maar Viktor & Rolf zijn er nog lang niet. Rolf: ''We hebben het gevoel dat we pas aan het begin staan. Een aantal zaken waar we tien jaar geleden van droomden, is er. Maar nu moet de business verder groeien.''

Dat maakte de bezoekers van de openingsceremonie gisteravond niets uit. Die hadden geen boodschap aan de zakelijke rompslomp van Viktor & Rolf. Gezien de bekendheid van de genodigden, de hoeveelheid champagne en het aantal bossen bloemen gaat het goed met Viktor & Rolf. Heel goed. (BREGJE LAMPE)

The House of Viktor & Rolf;
van 18 juni tot en met 21 september;
Barbican Art Gallery, Silk Street, Londen.
barbican.org.uk

De Nederlandse ontwerpers Viktor & Rolf in Parijs na hun Lente/Zomer 2006 Ready-to-Wear collecties. Foto: ANP/EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden