Recensie

‘Controle’ is een uitstalkast van theatrale inventiviteit en superieure slapstick

Dertigersproblemen doornemen terwijl dansers virtuoos bewegen op lopende banden. Hoe houd je je staande in de tredmolen van het leven, dat is de vraag in dansvoorstelling Controle.

Fritz de Jong
null Beeld Neeltje De Vries
Beeld Neeltje De Vries

Best gezellig hoor, dat zithoekje dat de mannen van 155 hebben ingericht, compleet met knusse kamerplanten. En kijk, daar slaat het zestal aan het dansen. Beetje breaken, een rielekst stukje groepschoreo. Zo zie je maar dat je als dertiger best een huiselijk bestaan kunt combineren met het lidmaatschap van een hip breakdancecollectief. Toch?

Aan de gezapigheid komt abrupt een eind als de vloer in beweging komt en het kleed letterlijk onder de danserskonten wordt weggetrokken. Vanaf dat moment bepalen drie naast elkaar geplaatste lopende banden het tempo én de richting van de voorstelling. Want die transportbanden – die in een vorig leven dienst deden in de aardappelverwerkende industrie – kunnen niet alleen in verschillende snelheden naar rechts draaien. Net zo makkelijk draaien ze ook naar links. Wat het natuurlijk nóg een stuk moeilijker maakt om je staande te houden op die tredmolens. Om over dansen nog maar te zwijgen.

Hilarisch en opwindend

Het gezelschap onder aanvoering van de broers Erik en Thomas Bos onderzoekt werkelijk alle mogelijkheden die de loopbanden bieden. Van simpelweg als een dolleman tegen de draairichting in hollen tot een virtuoze solo van Levi Rapaport, die als een kunstschaatser over tegengesteld draaiende banden zwiert. Het is hilarisch, opwindend en esthetisch.

Alsof dat niet genoeg is, gaat het ook nog ergens over. Op de achterwand worden live gemaakte opnamen geprojecteerd van de 155’ers, terwijl we ze horen tobben over dertigersproblematiek: een duur nieuw koophuis blijkt houtworm te hebben, een zonvakantie wordt verpest door paniekaanvallen. De serieuze uit het leven gegrepen verhalen schuren met het lollige uiterlijk van de mannen: met hun snorren en lange haar hebben ze iets weg van de probleemjongeren van Maaskantje.

Controle komt sterk over als metafoor voor het verliezen van grip op het leven. Bovenal is de voorstelling geslaagd als een uitstalkast van theatrale inventiviteit en superieure slapstick.

DANS

Controle
Door 155 / Maas Theater en Dans
Gezien 8/10 De Meervaart
Te zien 31/10 ITA, 1/11 Haarlem, 1 & 2/12 De Krakeling

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden