PlusInterview

Componist Camiel Jansen: ‘Minder controle, meer vrijheid met Murakami’

Camiel Jansen is de contrabassist, artistiek leider en componist van het genreoverstijgende ensemble Ikarai. Hun nieuwste project, Murakami, gaat vrijdagavond in het Bimhuis in ­première.

De voorstelling Muhammad van Ikarai.Beeld Michal Grycho

Opvallende naam, Ikarai.

Camiel Jansen: “Ikarai is een woordspelletje op de naam Icarus. Dat woord was niet googelbaar als ­ensemblenaam, daarom hebben we het verbasterd.”

“Ons eerste project heette FLY. Dat ging over Icarus en de stelling dat zijn vader Daedalus rechtdoor vloog en keurig de lijntjes volgde, terwijl zijn zoon hoger en hoger wilde. Dat kostte hem zijn leven, maar hij ervoer wel wat absolute vrijheid, overgave en ­extase waren. Dat streven we in onze muziek ook na.”

In hun tweede project, Muhammad, volgden Jansen en Ikarai de beroemde bokswedstrijd in 1974 in Kinshasa tussen Muhammad Ali en George ­Foreman, in een mengeling van ­klassiek, jazz en audiosamples.

“Dat project was heel strak van opzet, iets wat ik op dat moment nodig had, maar nu, met Murakami, heb ik gezocht naar minder controle en meer vrijheid. Meer improvisatie en meer aandacht voor de individuele inbreng van de musici. De livevibe vind ik nu belangrijker dan de specifieke nootjes die ik heb geschreven. Ik probeer steeds meer terug te gaan naar het jazzidioom waarin ik ben opgeleid, maar binnen klassieke kaders.”

De bezetting van Ikarai is opmerkelijk: viool, altviool, cello, contrabas, piano en drums.

“Op deze manier hebben we zowel een laag strijkkwartet als een jazzpianotrio, met mij als bassist als de slavendrijver van het strijkkwartet en de ritmisch-harmonische spil van het trio. Julian (Schneemann) en Jeroen (Batterink) zijn erg op elkaar ingespeeld. Jeroen ken ik al mijn hele ­leven.”

Hoe kwam je op Murakami?

“Ik ben een fan van de Japanse schrijver. Hij zet in al zijn boeken, waarvan ik er veel heb gelezen, een eigen sfeer neer, heel filmisch. Dat streef ik ook in mijn muziek na. Mijn ultieme doel is live een wereld te creëren die iedereen herkent en waar iedereen iets ­eigens in hoort.”

“Ik koos voor de roman Kafka aan het strand vanwege de duizelingwekkende mogelijkheden, al betekende dat niet dat ze muziek zich als vanzelf aandiende. Het was niet makkelijk, maar dat is het nooit. Frank Siera heeft op basis van het boek nieuwe teksten geschreven, die Sanne Rambags gaat zingen.”

Hoe zie je de toekomst?

“De eerste weken van de lockdown veranderde ik zoals zovelen in een soort aardappel, maar nu begin ik weer hoop te krijgen. We gaan Murakami in vijftien mooie zalen spelen. Daar verheug ik me intens op.”

Ikarai, Murakami, vrijdag 25/9 in het Bimhuis, aansluitend tournee. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden