PlusHype

Communiceer, maar mail met mate: klimaatbewuster internetten

Ook internetten draagt bij aan klimaatverandering. Een Brits energiebedrijf is een campagne gestart om mensen bewust te maken van de CO2-uitstoot van e-mailen. 

Beeld Marit Goossens

Je mocht al niet meer vliegen, vlees eten en langer dan drie minuten douchen, maar binnenkort kun je door milieubewuste vrienden en collega’s ook met argusogen bekeken worden als je hun een vriendelijke mail stuurt. Tenminste, als de campagne ‘Think before you thank’ van het Britse energiebedrijf OVO overslaat naar het vasteland. E-mailschaamte: wen er maar aan.

Denk na voor je bedankt: met die slogan probeert OVO mensen bewust te maken van de CO2-uitstoot die het versturen van e-mails veroorzaakt. Uit onderzoek zou blijken dat Britten dagelijks 64 miljoen onnodige e-mails sturen, veelal met een enkel ‘dank je’ of ‘bedankt’ als tekst. Dat komt wellicht beleefd over, iets waar Britten erg aan hechten, maar het heeft ook de nodige impact op het klimaat. Als alle Britten elke dag één onnodig mailtje minder versturen, zou dat jaarlijks 16.433 ton CO2-uitstoot besparen, gelijk aan ruim 80.000 passagiers die van Heathrow naar Madrid vliegen, zo heeft OVO becijferd.

Dat e-mailen milieubelastend is, heeft, afgezien van de stroom die nodig is voor pc of smartphone, te maken met de opslag van data. Ieder mailtje wordt opgeslagen in de zogeheten cloud. Dat klinkt als een grote virtuele ruimte, maar in werkelijkheid zijn voor de opslag van al die nutteloze e-mails gigantische datacentra nodig. Die moeten allemaal gekoeld worden en dat vreet energie. Uit onderzoek van het Global e-Sustainability Initiative (GeSI) bleek dat internetdiensten samen voor 2 procent van de ­totale uitstoot van koolstofdioxide zorgen.

De technologiesector veroorzaakt meer uitstoot dan de gehele luchtvaartsector, zegt Paola Grosso, universitair docent bij de faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam. “Er is een wereld te winnen aan de infrastructurele kant, zoals het niet langer dubbel opslaan van data, of het slim bouwen van datacentra.”

Leeg de prullenmand

Hoeveel energie een mailtje opslokt, hangt samen met de omvang: met name grote bijlagen, foto’s en filmpjes drukken op de energiebehoefte. Behalve minder vaak en minder grote e-mails versturen loont het om gelezen mails ­direct te verwijderen, en daarbij ook geregeld de prullenmandfolder te legen: pas dan worden ze niet meer opgeslagen in datacenters. Dat het uitprinten van e-mails uit den boze is, behoeft geen uitleg.

Uiteraard is e-mailen lang niet de enige boosdoener: al het online surfgedrag draagt in meer of mindere mate bij aan de uitstoot van koolstofdioxide. Ontwikkelingsorganisatie Hivos berekende dat aantal keer dat het liedje Gangnam Style van Psy op YouTube werd bekeken, evenveel uitstoot veroorzaakte als 190.000 passagiers die van Amsterdam naar Rio de Janeiro vliegen.

Nog meer cijfers: het bezoeken van een web­site stoot gemiddeld 0,8 gram CO2 uit, het plaatsen van een tweet 0,02 gram en een zoek­opdracht op Google 0,2 gram. Om deze getallen in perspectief te plaatsen: volgens de onderzoekers van GeSI creëren honderd zoekopdrachten op Google dezelfde ecologische voetafdruk als het strijken van een T-shirt.

Eeuwig dilemma

Dat uitgerekend een energiebedrijf als OVO zijn pijlen nu richt op het versturen van onnodige e-mails om de klimaatcrisis het hoofd te bieden, klinkt misschien cynisch: er zijn sectoren die veel meer bijdragen aan de opwarming van de aarde. Waarom een campagne voeren om het aantal e-mails te reduceren als er veel meer winst te boeken is bij het voltooien van de energietransitie, of het verduurzamen van auto’s, of het inkrimpen van de veestapel?

“Dat is het eeuwige dilemma,” zegt Sanne Janssen, woordvoerder van Milieu Centraal, een organisatie die praktische tips over duurzaamheid geeft. “Natuurlijk is bewustwording rond de grote thema’s, zoals de opwarming van de aarde, belangrijk. Maar daarmee loop je ook het risico mensen af te schrikken,” zegt Jansen. “Je kunt met campagnes die gericht zijn op het kleinste niveau, zoals het versturen van nutteloze mailtjes, laten zien dat mensen zelf het verschil kunnen maken.”

Grosso: “Als je online een vlucht boekt, kun je met een vinkje de uitstoot compenseren. Daarmee wordt ook bewustzijn gecreëerd. Dat vinkje bestaat nog niet bij het bekijken van een Netflix-serie, of bij het versturen van e-mail, terwijl dat evenzogoed uitstoot veroorzaakt.”

 Hoe kun je klimaatbewuster ­internetten?

- Maak bestanden minder zwaar.
- Stuur een link door in plaats van een bijlage en comprimeer grote bestanden.
- Verspreid geen kettingmails, petities, grappige afbeeldingen, fake­berichten, hoaxes en andere valse berichten.
- Wis regelmatig onnodige e-mails en leeg de prullenbak.
- Schrijf je uit voor nieuwsbrieven die je niet leest.
- Tik het adres van een website rechtstreeks in, in plaats van een zoek­machine te gebruiken.
- Bewaar sites die je regelmatig bezoekt in de favorietenlijst.
- Gebruik de optimalisatiefunctie op je smartphone. Die schakelt de apps uit die nodeloos draaien op de achtergrond (soms zijn dat tientallen) en maakt zo geheugenruimte vrij zonder daarbij gegevens te wissen. Gebruik die functie regelmatig.

(Bron: Energiegids.be)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden