Collectie Hermitage Rusland is van wereldformaat

In hun paleis in St. Petersburg bouwden de Russische vorsten een imposante kunstverzameling op. Foto EPA Beeld
In hun paleis in St. Petersburg bouwden de Russische vorsten een imposante kunstverzameling op. Foto EPA

AMSTERDAM - De opening van de Hermitage Amsterdam is een extra stap om de Russische kunstverzameling over het voetlicht te brengen. Met de dependance in Nederland beschikt de Hermitage in St. Petersburg over zo'n 46 extra zalen en zaaltjes om delen uit de omvangrijke collectie aan het publiek te laten zien.

Het Russische museum heeft liefst 3 miljoen objecten in bezit. Een groot deel is afkomstig van de tsarendynastie die twee eeuwen over Rusland regeerde. In hun paleis in St. Petersburg bouwden de Russische vorsten een imposante kunstverzameling op. Nadat tsaar Peter de Grote in 1696 Amsterdam had bezocht, vertrokken bijvoorbeeld 220 Hollandse meesters naar St. Petersburg. Daaronder bevonden zich twintig Rembrandts.

De aanschaf van 225 Vlaamse en Nederlandse schilderijen door tsarina Catharina de Grote in 1764 legde de basis voor het museum. Haar opvolgers vergrootten de verzameling met vele aankopen. Zo verdwenen ook objecten uit de Egyptische oudheid en de Middeleeuwen en archeologische vondsten uit Azië naar St. Petersburg. In 1852 werd het museum opengesteld voor publiek.

Ook na de Oktoberrevolutie in 1917, die een einde maakte aan het tsarenrijk, verdwenen vele kunstwerken naar het museum. Zo kreeg de Hermitage het bezit over vroegmoderne kunst uit het einde van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw, waaronder werken van Matisse, Picasso en Van Gogh. Privéverzamelaars hadden deze kunst ooit verworven, maar moesten hun werken onder het communistische regime afstaan.

Met 365 zalen verdeeld over zes historische gebouwen geldt de Hermitage als een van de grootste kunst- en cultuurhistorische musea ter wereld. Een groot deel van de collectie ligt in depots opgeslagen, maar met filialen elders in de wereld kan het museum toch veel kunst delen met bewonderaars. Zo zijn er al vestigingen in Londen en Las Vegas.

De plannen voor een afdeling in Nederland begonnen in 1991, toen directeur Ernst Veen van De Nieuwe Kerk in Amsterdam en directeur Michail Piotrovsky van de Hermitage in St. Petersburg elkaar ontmoetten. Het klikte. Toen een groot zeventiende-eeuws verpleegtehuis in de Amsterdamse binnenstad leeg kwam te staan, zetten de directeuren alles in het werk om daar een dependance te realiseren. (ANP)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden