Plus Holland Festival

Colin Benders op Holland Festival: ‘Het is een hele puzzel, maar wel een leuke’

Colin Benders gaf vorig jaar al een proefoptreden in de kleine zaal van het Concertgebouw tijdens het Holland Festival. Dit jaar staat hij met zijn Electro Symphonic Orchestra in de, voor popmuzikanten uitdagende, grote zaal.

Colin Benders: ‘Wat ik doe, is de elektronische kloon van een klassiek orkest.’ Beeld ANP

Tien jaar geleden kende heel Nederland hem als Kyteman, de trompettist die met zijn Hiphop Orkest een ware zegetocht maakte langs zalen en vooral festivals. Colin Benders (32), die in 2009 ook de Popprijs won, had waarschijnlijk nog jaren zo door kunnen gaan, maar sloeg nieuwe wegen in. Tegenwoordig maakt hij, liefst ­alleen, elektronische muziek.

Niet meteen aan dance denken – Benders zit in de experimentelere hoek. Het Electro Symphonic ­Orchestra, waarmee hij aantreedt in het Concertgebouw, bestaat uit zo’n zestig modulaire synthesizers. “Elke synth heeft zijn eigen speaker. Zo krijg je de meerstemmigheid zoals we die kennen van een orkest. Het is de elektronische kloon van een klassiek orkest. In principe sta ik alleen op het podium, maar misschien dat er wat mensen stand-by zijn, om te helpen als dat nodig is.”

Geweldige akoestiek

Het Concertgebouw heeft een wereldwijde reputatie als een zaal met een geweldige akoestiek. Werkt die akoestiek ook als het gaat om elek­tronische muziek? “Onder popmuzikanten is het Concertgebouw juist notorious als een heel lastige zaal om je geluid voor elkaar te krijgen. Zij kiezen daarom vaak voor een geluidsmix waarin de zaal zo weinig mogelijk meedoet. Ik wil de akoestiek van het Concertgebouw juist inzetten. Ik ga ervan uit dat de klanken uit mijn synths pas daar met elkaar hun werk gaan doen, en de muziek tot ­leven komt.”

Normaal gesproken zijn de elektronische concerten van Benders volledig geïmproviseerd en speelt toeval een grote rol: als een mad professor staat hij voor een wand van synthesizers, druk in de weer met knopjes, pluggen, filters en schuifjes. Op het Holland Festival, waar hij ­visueel wordt bijgestaan door videocollectief Kijkbuiskinderen, gaat hij gestructureerder te werk.

“Ik voer een compositie van ongeveer één, misschien anderhalf uur uit. Ik voel me het meest thuis bij ­improvisatie; toch is het ook fijn eens wat meer met voorbedachten rade te werk te gaan. Maar hoe schrijf je voor een modulaire synthesizer, wat voor instructies geef je mee? Het is een heel gepuzzel om deze muziek overdraagbaar te maken, maar wel een leuke puzzel.”

Overstap

Hoe is er gereageerd op zijn overstap naar de elektronische muziek? “Het moest wel even landen. Als je me alleen kent als Kyteman met zijn Hiphop Orkest, kan ik me voorstellen dat het even wennen is aan wat ik nu doe. Als ik nooit Kyteman was geweest, zou mijn huidige muziek waarschijnlijk meer sense maken. Ik merk dat mensen die er blind instappen, de muziek veel makkelijker omarmen en accepteren.”

De genoemde Kijkbuiskinderen, officieel KBK Visuals, kent hij van zijn Kytopia: het door Benders opgezette muziekatelier, dat na een zwervend bestaan door Utrecht tegenwoordig een tijdelijk onderkomen heeft in Den Dolder, een dorp in de gemeente Zeist. “Het idee is zelf iets te bouwen, voorlopig zitten we in Den Dolder. Het was een enorme operatie, want we hebben een gigantische collectie instrumenten en apparatuur opgebouwd. Zeker tien ton van de spullen die op de vorige locatie stonden hebben we naar de schroot gebracht.”

Speelt hij nog wel eens trompet? “Nee, dat is voorbij. Het ging niet van de ene op de andere dag, het was een geleidelijk proces. In de loop der ­jaren ging ik steeds minder spelen. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik al een jaar geen trompet meer had gespeeld, maar het ook niet had gemist. Conclusie: dan zal het ook niet erg zijn.”

Hij heeft zijn trompet nog wel?

“Dat wel.”

Electro Symphonic Orchestra, Concertgebouw, 22/6, 21.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden