Plus

Code oranje en het regent bezoekers op weersites

Onweersbuien onderweg! Code oranje! Dreigend noodweer! Niets is zo goed voor de bezoekcijfers van weersites als een plotselinge weeromslag. Onstuimig weer als verdienmodel.

Hoe apocalyptischer hoe beter: niets is zo goed voor de bezoekcijfers van weersites als een plotselinge weeromslag Beeld anp

"Dit zijn natuurlijk de dagen waar je enthousiast van wordt," zegt meteorologen Jaco van Wezel van WeerOnline.nl. Een broeierig hete zomerdag die ieder moment kan omslaan in hevige onweersbuien is sowieso smullen voor meteorologen, maar het betekent ook dat de kassa rinkelt bij de vele commerciële weersites.

"Woensdag hadden we ruim vier zoveel bezoekers dan normaal. Hoe extremer het weer, hoe meer inkomsten voor ons," zegt Wilfred Jansen van Weerplaza.nl.

Nadat het KNMI woensdag code oranje had afgegeven wegens dreigend onweer boven Nederland kreeg Buienradar.nl 4,5 miljoen unieke bezoekers op de site en app. "Vroeger zorgde dit soort piekbelasting nog weleens voor technische problemen, maar inmiddels hebben we genoeg capaciteit om deze bezoekersaantallen aan te kunnen," zegt Niels de Kind van Buienradar.

Onderlinge concurrentie
Buienradar is verreweg de grootste weersite van Nederland, gevolgd door WeerOnline. Maar ook Weerplaza en Weer.nl zijn grote spelers op de zo goed als verzadigde markt van ­regen- en weervoorspellers. De onderlinge concurrentie plaatst weerdiensten voor een dilemma.

Hoe apocalyptischer de voorspelling, hoe meer clicks. Een beetje overdrijven loont. Maar blijft het aangekondigde noodweer uit dan komen de bezoekers nooit meer terug. Betrouwbaarheid blijft het waardevolste bezit voor meteorologen, weet ook weervrouw Helga van Leur. "Ik heb nooit verwachtingen opgesteld om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Het gaat erom mensen zo goed mogelijk voor te lichten."

Op sociale media spelen de weersites het spel om de meeste clicks volgens de daar geldende regels: met pakkende hashtags, foto's van onheilspellende wolken en links naar liveblogs proberen ze mensen hun site lokken.

#codeoranje
'Het is heerlijk nu! Snel een terrasje pakken voor de buien? Hou dan wel de radar in de gaten #codeoranje,' twitterde WeerOnline woensdag. En een paar dagen eerder: 'Vanuit het westen lichte #regen. Stelt niet veel voor, maar toch kun je er nat van worden. Niet nat worden? Check (weeronline.nl).'

Maar, verzekert Van Wezel, WeerOnline doet niet aan clickbait, het binnenhengelen van bezoekers met misleidende of sensationele koppen. Wel geeft Weeronline cijfers aan het weer, uitgesplitst naar activiteit. Kamperen, voetbal, wandelen, tennissen, maar ook voor 'rokjes', 'reuma' en 'migraine' deelt Weeronline cijfers uit.

Arbitrair en vaak ook subjectief, want niet iedereen houdt van hetzelfde soort weer. "Als het de hele dag regent dan geven we een 1. Dan houden we inderdaad geen rekening met mensen die juist van regen houden. Maar een klamme dag met temperaturen boven de dertig graden geven we geen 10 meer, maar een 7 of een 8," zegt Van Wezel.

Horrorwinters
Buienradar hoeft nauwelijks nog iets te doen om bezoekers te trekken. "We hebben een naamsbekendheid van 98 procent," zegt De Kind. Daarom hoeft Buienradar ook geen apocalyptische weersvoorspellingen te doen om de mensen naar de site te lokken.

"Persberichten waarin horrorwinters worden aangekondigd maken wij niet. Daarvoor wordt onze site ook niet bezocht. Mensen willen weten of ze een bui kunnen verwachten als ze op de fiets zitten."

Grof gezegd zijn er twee soorten weersites: die voor het actuele weer zoals Buienradar, Buien­alarm en Druppel, en die voor voorspellingen voor de aankomende dagen zoals Weeronline, Weerplaza en Weer.nl. Elke site heeft een ­eigen doelgroep.

Accurate voorspellingen
"Wij hebben vooral hoogopgeleide mannen als bezoeker," zegt Elise van Doorn van Weer.nl. "Dat komt door onze zakelijke toon. Op Weer.nl doen we niet aan schreeuwerige koppen of aan rokjesdag."

De markt is behoorlijk uitgekristalliseerd. Er komen af en toe nog wel nieuwe sites en apps bij met speciale functionaliteiten of voor specifieke weertypes, zoals onweer, sneeuw of vorst, maar er zijn geen echte gaten meer in de markt, zegt Van Wezel van Weeronline.

De gevaarlijkste concurrent komt misschien wel uit het buitenland. De Noorse app YR wordt geprezen om zijn accurate voorspellingen en simpele lay-out en wint snel aan populariteit. Bijkomend voordeel: in Noorwegen reppen ze niet zo snel van horrorwinters.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden