PlusAchtergrond

Cmena.nl: Arab Film Festival toont films over de ­‘Arabische Lente 10 jaar na dato’

For Sama Beeld
For Sama

Waar vele filmfestivals de afgelopen maanden al (nood­gedwongen) kozen voor online edities, gaat het Arab Film Festival een stapje verder. Het Rotterdamse festival, dat vorig jaar zijn twintigste editie moest afgelasten vanwege de eerste lockdown en dat ook dit jaar niet fysiek kan plaatsvinden, lanceert vrijdag 19 maart een nieuw ­streamingplatform: Cmena.nl.

De naam is een woordgrappende samentrekking – de C van cinema wordt gevolgd door de internationale afkorting voor Middle East & North Africa. Net als het festival beoogt het platform, aldus de initiatiefnemers, ‘een eerlijk en genuanceerd beeld van het Mena-gebied in al zijn diversiteit te presenteren, door de ogen van betrokken filmmakers, kunstenaars, schrijvers en journalisten’.

Vrijdag om 16.00 uur is er een livestream vanuit de Rotterdamse culturele instelling Verhalenhuis Belvédère. Op het programma staan onder meer gesprekken met de Nederlandse filmmaker Reber Dosky en zijn Syrische collega Eyad al Jarod, wier films Radio Kobanî (2016) en Lover’s Notebooks (2015) in het aanbod zijn opgenomen.

Uitwaaierende cultuur

Voor selectie is het blijkbaar geen vereiste dat de films gloednieuw zijn – de oudste titels stammen uit 2012 en de recentste is de hartverscheurende documentaire For Sama van Waad al-Kateab en Edward Watts uit 2019. Het voor een Oscar genomineerde For Sama, een rauw en ­intiem ooggetuigenverslag van de Syrische burgeroorlog, is waarschijnlijk ook de bekendste film in de selectie.

Het is een van de ongeveer een dozijn films in de selectie die eerder in de Nederlandse bioscopen te zien waren. Daarnaast telt het aanbod films die eerder succesvol op festivals in Nederland draaiden – zoals Return to Homs van Talal Derki, in 2013 openingsfilm van Idfa – plus een flink aantal werken die hier nu voor het eerst te zien zijn.

Het aanbod omvat bij de lancering 35 titels, waar het thema ‘Arabische Lente, 10 jaar na dato’ als een rode draad doorheen loopt. Overigens komen niet alle films uit het Mena-gebied, er is ook ruimte voor films die tonen hoe de Mena-cultuur uitwaaiert over de wereld. Zoals het droogkomische The Other Side of Hope van de Finse grootmeester Aki Kaurismäki, dat de lotgevallen van een Syrische vluchteling afzet tegen de kleine tragedies van een handelsreiziger.

Twee landen zijn bijzonder goed vertegenwoordigd in de selectie, bijna als keerzijdes van een medaille: Tunesië en Syrië. Aan de ene kant: het land waar de Arabische Lente begon en waar hij de hoopvolste uitkomst had, waar een dictatuur werd omgevormd tot een prille democratie. Aan de andere kant: het land waar de hoop vervloog in een verwoestende burgeroorlog die inmiddels honderdduizenden doden eiste.

Die tegenstelling uit zich ook in de films. Uit Tunesië zien we fictiefilms, die getuigen van voorzichtige stappen naar een nieuwe openheid. Uit Syrië komen voornamelijk documentaires, die scherp de aandacht vestigen op de nog altijd voortwoedende burgeroorlog.

De films op cmena.nl zijn vanaf 19/3, 16.00 uur te streamen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden