Plus Film

Claire’s Camera is een tussendoortje met diepgang

De Zuid-Koreaanse regisseur Hong Sang-Soo maakt al jaren dezelfde soort films die individueel toch uniek en bijzonder zijn. Zo ook zijn twintigste speelfilm, het nieuwe pareltje Claire’s Camera

Fotografe Claire en de ontslagen Min-hee analyseren wat is gebeurd in hun levens.

“De enige manier om dingen te veranderen, is ze opnieuw te bekijken, maar heel langzaam,” stelt het door Isabelle Huppert gespeelde titelpersonage in Claire’s Camera. Zijn eigen leven opnieuw bekijken, langzaam, is wat de Zuid-Koreaanse regisseur Hong Sang-soo doet in al zijn films.

Voor zijn twintigste speelfilm, Claire’s Camera, werkt Hong voor de tweede keer samen met Huppert: in 2012 maakten ze het speelse In Another Country. Voor die film trok Huppert naar Zuid-Korea; ditmaal kwam Hong naar Cannes, het Zuid-Franse badplaatsje dat de thuishaven is van het prestigieuste filmfestival ter wereld. Het personage Claire is daar voor het eerst in haar leven, voor de première van een film van een vriendin. Een goede grap voor wie weet dat Huppert juist de actrice is die het vaakst in Cannes kwam opdraven – twintig keer met een film in het programma plus tweemaal als jurylid.

Ook Hong is inmiddels kind aan huis in Cannes. Claire’s Camera werd deels gedraaid tijdens het festival van 2016, waar de regisseur op de markt aanwezig was met zijn eerdere film Yourself and Yours. Een jaar later ging Claire’s Camera er in première, tegelijk met Hongs volgende film The Day After (8 augustus in de Nederlandse bioscopen).

Dat spreekt boekdelen over de enorme productiviteit van de regisseur; de afgelopen jaren maakte hij regelmatig twee of soms zelfs drie films per jaar. Steevast vormt zijn leven de brandstof, al stookt hij die vervolgens op tot fictie. Hong is een genre op zichzelf, was afgelopen december al duidelijk toen On the Beach at Night Alone in Nederland uitkwam.

Aangezien Hong steeds variaties op hetzelfde verhaal maakt, durf ik me een herhaling uit die recensie te permitteren: ‘Telkens zijn het simpel gefilmde, structureel avontuurlijke verhalen vol herhaling en spitsvondige dialogen. Ze zijn uit het dagelijks leven gegrepen en stellen vaak de beslommeringen van een kunstenaar en/of zijn muze centraal. Uit vogelperspectief bezien maakt hij telkens dezelfde film, en toch is elk individueel werk weer een pareltje.’

Het gaat weer op voor Claire’s Camera, een film die makkelijk af te doen is als een tussendoortje, misschien zelfs een niemendalletje, maar die onder het luchtige, zomerse oppervlak een grote diepgang verbergt. Ook hier weer zien we de personages in simpele, lang aangehouden shots vooral met elkaar praten, meestal in een café of restaurant en vaak met wat drank in het spel. Ook hier weer verhult dat simpele oppervlak een complexe structuur waarin de exacte tijdlijn niet helemaal helder is.

Het personage van Huppert prijkt weliswaar in de titel, maar in feite draait de film om Min-hee (Kim Min-hee). Die is in Cannes als publiciteitsmedewerker voor de Zuid-Koreaanse regisseur So Wan-soo (Jung Yin-young). Aan het begin van de film wordt ze echter door haar baas, de echtgenote van de filmmaker, ontslagen omdat die erachter is gekomen dat Min-hee en Wan-soo een affaire hadden. Min-hee kan pas aan het eind van het festival terug naar huis en slentert dus doelloos door Cannes, waar ze onder meer de aldoor fotograferende Claire ontmoet.

Net als in On the Beach at Night Alone spiegelt Hong hier expliciet zijn affaire met Kim Min-hee, de hoofdrolspeelster van zijn meeste recente films. De relatie leidde tot Hongs scheiding en werd breed uitgemeten in de Koreaanse roddelpers. Zoals vaker in zijn werk lijkt Hong in Claire’s Camera een ‘wat als’-vraag als startpunt te hebben genomen: wat als ik niet bij mijn vrouw was weggegaan?

Zoals hij in zijn recentste films steeds vaker doet, beantwoordt hij die vraag niet vanuit zijn eigen perspectief, maar toont hij voornamelijk Min-hee’s blik op de gebeurtenissen. En die van Claire, de onafhankelijke buitenstaander, die alles via haar camera beschouwt.

Claire’s Camera

Regie Hong Sang-soo
Met Isabelle Huppert, Kim Min-hee
Te zien in Eye, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden