PlusAchtergrond

Ciro Duclos maakt sculpturen van afval en gepigmenteerd beton

Ciro Duclos (1991) wil met zijn sculpturale werk het verwachtingspatroon van bezoekers doorbreken. Of dat met een groots oranje hekwerk is, pallets van glas of mallen volgegoten met beton en restafval, maakt niet uit. Deze werken leverden hem een nominatie op in de categorie Schilderkunst van de Piket Kunstprijzen.

Ciro Duclos maakt sculpturen van afval en gepigmenteerd beton. Een van de gepigmenteerde zuilen. Beeld Renée Hilhorst
Ciro Duclos maakt sculpturen van afval en gepigmenteerd beton. Een van de gepigmenteerde zuilen.Beeld Renée Hilhorst

“Vanaf jongs af aan was ik aan het maken. Ik heb altijd op een vrije school gezeten, dus ik deed veel met mijn handen. Ik kan me herinneren dat ik houtbewerking fantastisch vond.” Ciro Duclos komt uit een creatief gezin met een Peruaanse vader en een Nederlandse moeder, die allebei danser zijn. “Mijn allereerste baantje was in de bouw. Op de bouwplaats werd ik gestimuleerd door de materialen om me heen en kwamen veel ideeën tot stand. Ik nam bouwmaterialen mee naar huis om mee te experimenteren: creëren heeft altijd in me gezeten.”

Belevingswereld

De Amsterdammer begon aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag om te schilderen, maar kwam erachter dat hij met zijn handen werken leuker vond. Hij wil met zijn werk het verwachtingspatroon van de bezoeker doorbreken. “De rode draad in mijn werk is mijn eigen belevingswereld. Als kunstenaar haal ik inspiratie uit de bibliotheek van dingen die ik zelf ken. Als ik materialen tegenkom, neem ik ze mee. De ideeën komen natuurlijk tot mij en creëren is een noodzaak om mijn visie te tonen.”

Duclos vindt interactie in zijn werk belangrijk. “Iedereen haalt iets anders uit kunst, dat is het mooie. Ik hoop dat mijn werk vooral een ervaring is en een stimulans is naar een nieuw perspectief. Wat bezoekers erin zien werkt weer inspirerend op mij.”

Gepigmenteerd beton

In maart was zijn eerste solotentoonstelling I Heard Corn Was Purple Once in de Kunst Kapel in Amsterdam-Zuid met grote zuilen waarin hij afval uit zijn studio heeft verwerkt. “Ik verzamelde afval in een grote mal. In de zuilen zie je in allerlei lagen terug wat ik heb gedaan de afgelopen maanden.”In een compleet witte ruimte werden de zuilen in een formatie tentoongesteld. “De zaal van de Kunst Kapel had iets weg van een tempel. In de precolumbiaanse cultuur geloven ze in de zonnegod. De zon laat je eten groeien, zorgt ervoor dat je kunt zien en geeft warmte. Spiritueel vind ik dat heel erg voor de hand liggend en vind ik het belangrijk om dicht bij de natuur te staan.”

Duclos is geboren in Nederland, maar leert steeds meer over de Peruaanse cultuur kennen, die dicht bij hem staat. “Ik ben me ervan bewust dat ik als Amsterdammer verder weg kom te staan van die natuur. Deze expositie geeft me tijd en ruimte om daarbij stil te staan en mij te verdiepen in mijn eigen dualiteit. De zuilen symboliseren gebouwen in constructie waarbij de stalen palen erbovenuit steken. Alsof de gebouwen in Peru altijd in ontwikkeling zijn, die gedachte vind ik prachtig.”

De zuilen variëren in grootte en sommigen zijn gevuld met paars, groen of blauw gepigmenteerd beton. De zijkanten van de mallen heeft Duclos naast elkaar opgehangen aan de muur, waardoor hij ‘zijn manier van schilderen’ laat zien. “Het voelt bevrijdend om de controle los te laten van hoe schilderwerk eruit gaat zien.”

Pandemie

In coronatijd verbouwde Duclos zijn hele studio en door de pandemie speelt zijn leven zich nog meer daar af dan voorheen. “De pandemie is verschrikkelijk voor de economie en de gezondheid van mensen, maar het zorgt wel voor meer rust. Kunstenaars racen altijd tegen elkaar, maar in deze tijd is dat gestopt. De stilte in de stad vind ik fijn.”

In verband met de coronamaatregelen kan de uitreiking van de Piket Kunstprijzen op 23 november niet doorgaan. In plaats daarvan komt er een passend alternatief. “Ik was aangenaam verrast dat mijn naam in Den Haag rondzweeft: ik heb daar een hele mooie tijd gehad. Ik ken Lorena en Afra, de andere twee genomineerden via de academie. Het is heel leuk dat we alledrie compleet iets anders doen en opvallend dat we niet per se schilders zijn. Wie er ook wint: ik gun het iedereen.”

Ciro Duclos. Beeld Piket Kunstprijs
Ciro Duclos.Beeld Piket Kunstprijs
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden