Cirklo - Dansgroep Krisztina de Châtel

Choreografe Krisztina de Châtel (64) maakte nogal wat dansstukken voor bijzondere Amsterdamse locaties. Voor haar nieuwste werk Cirklo ontwierp ze een theater om de voorstelling heen: een spiegeltent aan de Sloterplas in West. Aan de telefoon klonk de beschrijving wat vaag; een spiegeltent aan de Sloterplas.

'Tent' is een wat groot woord voor het schattige, tijdelijke theater voor Dansgroep Krisztina de Châtel. De speelplek staat aan 'de voet' van de Sloterplas in Osdorp, schuin tegenover de Meervaart. De omgeving lijkt niet erg onder de indruk van het nieuwe object. Toch moet er een wisselwerking ontstaan; rondom Cirklo zijn schoolbezoeken en workshops gepland.

Cirklo, Esperanto voor cirkel, is een voorstelling die in alles tolerantie ademt: de dans is een mix van bewegingen uit verschillende culturen. De soefidans en moderne dans zijn gezet op een gepeperde, opzwepende compositie van David Dramm. Net als in vorige voorstellingen staat de 64-jarige choreografe weer een aantal Fremdkörper toe. Behalve de vaste crew dansen twee derwisjen mee, devote moslims. Er is ook een meisje met een majorettestokje: de Europese kampioene twirling 2008.

De choreografe - wild loshangend haar, spijkerbroek en zilveren gympen - blijft op zoek naar nieuwe ontwikkelingen. Ze maakte eerder werk voor Paradiso, de Westerkerk en het Van Goghmuseum. Cirklo is gevorderde locatiedans: De Châtel werkt hier niet alleen buiten de context van een regulier theater, ze ontwierp een speelplek om de voorstelling heen die past in het concept.

"Ik heb twintig jaar in de Jordaan gewoond. Als er een groep majorettes was, hing ik uit het raam. Ik vond het fantastisch zoals zo'n groep de ruimte doorklieft." In Cirklo wil de choreografe hoog- en laagcultuur verbinden. "Ik zocht een balans tussen virtuositeit en kunstzinnigheid, tussen diepgang en buitenkant, tussen rust en onrust. Die heb ik wel gevonden denk ik, al blijft het zoeken." Dat het stuk door de derwisjen een politiek correcte lading krijgt, is toevallig: "Bij het ontwikkelen van een werk kijk ik altijd eerst naar vorm, het kan heel erg obsessief worden. Het zijn vaak fascinaties in mijn kop."

De spiegeltent was bijvoorbeeld vooral interessant vanwege de ronde vorm en zijn vier ingangen: "Die maken het mogelijk de boel eens flink te ontregelen." De rondheid van de tent is doorgetrokken in de bewegingen. "In Cirklo gaat het allemaal om cirkels, van lichamen en objecten. Ik zocht draaiende dansers en kwam uit bij de derwisjen. Twee jongens, dertigers, die het gelukkig geen heiligschennis vonden om mee te werken aan een dansstuk."

Derwisjen hebben terwijl ze draaien een mystieke belevenis. De Châtel kan wel meegaan in de bezetenheid van de dans: "Dan zie je dat zulke verschillende culturen elkaar toch ergens ontmoeten. Tussen mijn dansers, de twirlster en de derwisjen is alleen maar respect. Ze zijn nieuwsgierig naar elkaar, vooral natuurlijk hoe de derwisjen zo kunnen ronddraaien zonder duizelig te worden."
"Hun antwoord vond ik mooi, ze gaan terug naar het totale niets. Dat ken ik uit mijn begintijd. In de eerste solo's die ik onder invloed van Koert Stuyf maakte, stond ik zo goed als stil. In het dertig jaar geleden gemaakte Lines liet ik dansers dezelfde pas op krankzinnige langzame wijze herhalen. Die concentratie geeft een enorme kracht. Wanneer je dán begint te bewegen, gebeurt er ook echt iets."

De Châtel denkt tegenwoordig vaak terug. Omdat ze aan haar derde generatie dansers toe is en ze veel met hen over de betekenis van haar werk spreekt. Omdat ze bijna de pensioengerechtigde leeftijd heeft en er plannen zijn voor nauwe samenwerking met de Israëlische choreograaf Itzik Galili. Er ligt nu een negatief advies van de Amsterdamse Kunstraad, en een positief advies van de Raad voor Cultuur. "De Kunstraad begrijpt de combinatie niet, of wil het niet begrijpen. Terwijl het juist vruchtbaar kan zijn om verschillende stijlen te combineren." Galili past goed bij haar omdat hij 'ruig en emotioneel is': "Al zie je dat niet direct terug in mijn werk, dat ben ik zeker ook."

Dansgroep Krisztina de Châtel:
Cirklo; vanaf vandaag t/m 1 juni in de spiegeltent aan de Sloterplas, t.o. de Meervaart; zie www.dechatel.nl. (IRENE START)

undefined

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden