Plus Holland Festival

Cion; Requiem of Ravel’s Bolero: verrassende Afrikaanse stijl

In Cion; Requiem of Ravel’s Bolero komt de bekendste compositie van Maurice Ravel in flarden voorbij. Het repetitieve ritme wordt – zoals gebruikelijk – gespeeld op een snaredrum, maar ook op de rondom het podium opgestelde houten graf­kruisen blijk je die kalme driekwarts­maat te kunnen tikken.

Weeklagend, zingend én swingend brengen de performers teksten in een Afrikaanse taal. Beeld Siphosihle Mkhwanazi

Later neemt een human beatboxer de triolen dynamisch over. Aan het eind wordt het stuk zelfs door acht mannen en vrouwen getapdanst, wat behoorlijk imposant is. Op een ander moment horen we de karakteristieke melodie voorbijkomen, terwijl het vierkoppige zangkoor zich lange tijd vastbijt in de naar de aarde gerichte baspartij.

In de westerse cultuur wordt de gestaag naar een muzikaal uitroepteken toewerkende Boléro meestal beantwoord met een erotisch getinte climax. Het ordinairste voorbeeld hiervan is de seksscène van Bo Derek aan het slot van Hollywoodfilm 10 (1979). Maar ook de veelgeprezen choreografie van Maurice Béjart uit 1960 – extra beroemd geworden door de Franse bioscoophit Les uns et les autres (1981) – drijft op erotische ondertonen.

Hoe verrassend anders is de interpretatie van de Zuid-Afrikaanse choreograaf Gregory Maqoma. Eclectisch puttend uit Afrikaanse dans­stijlen en muzikale tradities zet hij de Boléro in als rode draad in een aan romans van Zakes Mda ontleend verhaal. 

Centraal hierin staat een professionele rouwvoorganger die op het kerkhof troost biedt aan mensen die een naaste betreuren. Maqoma, die zijn gezelschap Vuyani Dance Theatre twintig jaar geleden oprichtte in Johannesburg, heeft net als zijn landgenoten ervaren wat rouwen is, omdat er vele doden vielen bij politieke onlusten en als gevolg van de aidsepidemie.

Weeklagend, zingend én swingend brengen de performers teksten in een Afrikaanse taal. Het is natuurlijk stom dat er geen boventiteling is – die teksten worden niet voor niets uitgesproken en gezongen – maar dat doet niets af aan de zeggingskracht van de voorstelling. Die wordt er juist alleen maar mysterieuzer en muzikaler van.

Dans Cion; Requiem of Ravel’s Bolero
Door Vuyani Dance Theatre
Gezien 21/6, ITA (Holland Festival)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden