PlusInterview

Choreograaf Verwoert over I feel it too: ‘Het heeft altijd een politiek randje’

Sedrig Verwoert is Young Creative Associate bij Het Nationale Ballet. Zijn nieuwe creatie I feel it too is nu te zien op het YouTubekanaal van het gezelschap.

In I feel it too bewegen dertien dansers op teksten van Roziena Salihu en muziek van saxofonist Tim Wes. Beeld Hans Gerritsen
In I feel it too bewegen dertien dansers op teksten van Roziena Salihu en muziek van saxofonist Tim Wes.Beeld Hans Gerritsen

Sedrig Verwoert (Paramaribo, 1991) danst naar eigen zeggen sinds het moment dat hij op zijn benen kon staan en trainde later in verschillende stijlen. “Uiteindelijk ben ik zeven jaar geleden afgestudeerd in jazz-/show-/musicaldans aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Het heet nu Urban Contemporary, maar ik vind het belangrijk om te vermelden dat ik van de jazzdans ben.”

Tijdens zijn opleiding liep Verwoert bijna dagelijks langs het gebouw van Nationale Opera & Ballet, dat tegenover de academie ligt. Begin dit jaar is hij, samen met Milena Sidorova en Wubkje Kuindersma, benoemd tot Young Creative Associate bij Het Ballet.

“Ik heb er destijds wel eens over gefantaseerd om er te werken en nu is het zover: wow! Fantastisch ook dat er ook twee dames zijn, dat mag echt gepusht worden vind ik. Daar komt dan nog eens een zwarte queer bij, zonder een balletachtergrond. Ik voel gewoon dat we met het ballet een heel andere fase ingaan en ik wil daar graag onderdeel van zijn.”

Bij Beyoncé

Het was zeker geen rechte weg die Verwoert aflegde naar de studio van Het Ballet in Amsterdam. Hij zat een tijd op de school van Lucia Marthas in Amsterdam, zocht zijn weg binnen de underground- en hiphopscene. Vanaf zijn derde studiejaar aan de ATD danste hij in New York.

“Afstuderen,” zegt hij lachend, “was wel een beetje een ding.” Hij won in 2013 bovendien de Eurovision Young Dancers competitie, ontving vervolgens een beurs van de VandenEnde Foundation en danste bij de New Yorkse Peridance Company en de Kibbutz Contemporary Dance Company in Israël. Vier jaar geleden keerde Verwoert terug naar Amsterdam. Na een seizoen bij ICK Dans Amsterdam maakte hij een stuk met studenten van de opleidingen Urban Contemporary en Ballet.

“Daarna ben ik iets meer in de rol van movement director gerold, heb met verschillende regisseurs samengewerkt en als model voor de camera gestaan. Daardoor ben ik in het vizier gekomen van het team dat talent scoutte voor Beyoncé’s Black is King. Ik heb daarvoor een duet gecreëerd, dat ik danste met Christian Yav, waarmee ik later ook het stuk They/Them heb gemaakt. Dat was zo’n mooie ervaring.”

Zijn eerste stuk bij Het Ballet was te zien in het programma Dancing Diversity 2019. “Naar aanleiding van de eerste Black Achievement Month en een tamelijk pittige paneldiscussie over diversiteit en inclusiviteit, nu bijna vier jaar geleden, ben ik zo brutaal geweest om mijzelf aan artistiek leider Ted Brandsen voor te stellen. Toen ben ik uitgenodigd om een stuk te maken voor de Junior Company.”

Het werd The hard rocks will seem soft to us, een choreografie op Schuberts Ave Maria. “Dans is voor mij energie en daar zit niet echt gender of kleur bij – dat is wat ik zo mooi vind aan dans. Tegelijkertijd zie ik dat diversiteit niet overal sterk aanwezig is. Sebia Plantefève-Castryck, die toen net bij de Junior Company was aangenomen, kende ik al. Zij heeft aan So You think You Can Dance meegedaan, net als ik. Ik vind het mooi dat zij als zwarte danser die muziek kleur heeft gegeven. Ave Maria is prachtig, dus ik vond het belangrijk om een zwarte danser zich op die muziek te laten presenteren. En om het als zwarte choreograaf te claimen. Het heeft natuurlijk altijd wel een politiek randje.”

Connecten

‘I will not be what they tell me I am/Our backs are straightened/Our eyes are opened.’ In I feel it too bewegen dertien klassiek getrainde dansers op teksten van de Ghanees-Nederlandse spokenwordartiest Roziena Salihu en muziek van jazzsaxofonist Tim Wes. Verwoert is er blij mee. “Het is mijn drive om mensen te connecten met elkaar en iedereen zijn space te gunnen.”

I feel it too, Sedrig Verwoert bij Het Nationale Ballet: te zien tot en met 22 november op YouTube.

Sedrig Verwoert. Beeld
Sedrig Verwoert.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden