Chinese debuutfilm ‘The Cloud in Her Room’ wint Tiger Award op IFFR

The Cloud in Her Room, de zeer persoonlijke, in zwart-wit gedraaide debuutfilm van de Chinese filmmaker Zheng Lu Xinyuan is vrijdagavond bekroond met de Tiger Award, de belangrijkste prijs van het Rotterdamse filmfestival IFFR.

The Cloud in Her Room van Zheng Lu Xinyuan.

The Cloud in Her Room, een verstild portret van een land waar de samenhang aan het verdwijnen is, speelt zich af in Zheng Lu Xinyuans geboortestad Hangzhou en gaat over haar herinneringen aan die plek. De jury, met onder anderen de filmmakers Hany Abu-Assad en Sacha Polak, was ‘unaniem onder de indruk van de innovatieve persoonlijke taal die er met verschillende methodes en vormen in slaagt subjectiviteit en dualiteit weer te geven en de verbeeldende potentie van cinema te verkennen’.

Vorig jaar ging de hoofdprijs van het Rotterdamse filmfestival ook naar een Chinees debuut in zwart-wit: Present. Perfect. van Shengze Zhu. Aan de Tiger Award is een prijs van 40.000 euro verbonden, die wordt verdeeld tussen de filmmaker en de producent.

De Special Jury Award ter waarde van 10.000 euro, bedoeld voor een buitengewoon artistieke prestatie, ging naar Beasts Clawing at Straws, een snoeiharde, inktzwarte komedie van de Zuid-Koreaanse regisseur Kim Yonghoon. “Een sterk debuut dat stevig in een bestaand genre is verankerd, maar onmiskenbaar vakmanschap aan de dag legt,” aldus de jury.

Surreëel universum

Drama Girl van Vincent Boy Kars, de enige Nederlandse film in de tien titels tellende Tiger-competitie, moest het doen met een speciale vermelding van de Nederlandse filmcritici, die de keuze hadden uit alle Nederlandse (co)producties die in Rotterdam in première gingen. De prijs van de critici was voor Kala azar van de Griekse kunstenaar-filmmaker Janis Rafa, een van de drie Tiger-kandidaten van buitenlandse makers waaraan een Nederlandse coproducent (SNG Film) is verbonden. ‘De film creëert zijn eigen surreële universum, wat de filmmaker in staat stelt om op subtiele wijze commentaar te leveren op de zieke staat van de wereld en onze mogelijke ecologische ondergang,’ aldus de jury.

De Publieksprijs ter waarde van 10.000 euro ging naar de zwart-witversie van de Zuid-Koreaanse filmmaker Bong Joon Ho, de grootste attractie van de 49ste editie, die zaterdagavond wordt afgesloten met A Beautiful Day in the Neighborhood van Marielle Heller. Sinds de wereldpremière, in aanwezigheid van Bong, voerde de zwart-witfilm, die verder identiek is aan het voor zes Oscars genomineerde origineel, de ranglijst aan met een gemiddelde waardering van 4,8 op een schaal van 1 tot 5. De nieuwe versie is vanaf 13 februari in de reguliere bioscopen te zien.

Aan het slot van de avond waarop een stortvloed aan prijzen werd uitgereikt, feliciteerde scheidend festivaldirecteur Bero Beyer alle winnaars. “Onthoud deze namen, want we gaan in de toekomst zeker meer van hen horen en zien.”

Dag van de Dwarse Film

Zondag vertoont Eye vanaf 11 uur vijf van de eigenzinnigste, meest omstreden films van het afgelopen IFFR. In de publieksenquête scoren deze ‘dwarse’ films voornamelijk ‘buitengewoon goed’ of ‘buitengewoon slecht’, lauwe reacties zijn er nauwelijks. 

Vertoond worden drie debuutfilms van jonge vrouwelijke regisseurs (For the Time Being van de Duitse Salka Tiziana, Desterro van de Braziliaanse Maria Clara Escobar en Fellwechselzeit van de Duitse Sabrina Mertens), Cemetery van de Spaanse regisseur Carlos Casas en Krabi, 2562 van Ben Rivers en Anocha Suwichakornpong.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden