PlusFilmrecensie

Chili blijft het grote thema in La cordillera de los sueños

Patricio Guzmán woont al sinds 1973 niet meer in zijn geboorteland Chili. Als linkse, geëngageerde filmmaker ontvluchtte hij destijds het regime van dictator Pinochet, met het filmmateriaal onder zijn arm voor wat zijn inmiddels klassieke drieluik The Battle for Chile zou worden.

Hoewel hij na dat vertrek nooit meer in Chili woonde, bleef zijn thuisland voor Guzmán zijn muze. Voor de inmiddels 78 jaar oude filmmaker, die afgelopen november de hoofdgast was op documentairefestival Idfa, blijven de trauma’s van het tijdperk-Pinochet eindeloos relevant.

Ook in zijn recentste drieluik van films, waarvan La cordillera de los sueños de nieuwste is, staat het land weer centraal. In alle drie deze films vormt de ongerepte natuur van Chili een uitgangspunt voor Guzmáns overdenkingen. Na in Nostalgia de la luz (2010) de Atacamawoestijn centraal te hebben gesteld, en in El botón de nácar (2015) de oceaan ten westen van het land, draait deze nieuwste film om de bergen van de Andes die de oostgrens van Chili vormen.

De bergketen beschut het land, omschrijft Guzmán in zijn filosofische voice-over, maar sluit haar ook af van de rest van de wereld. Als het over de onverzettelijke rotspartijen en de kracht van dit landschap gaat, neigt Guzmán soms naar al te zweverige taal. Die is niet nodig – zijn adembenemende beelden van de bergketen spreken al voor zichzelf.

Maar uiteindelijk blijft de film met beide benen op de grond doordat de filmmaker die natuurpracht verbindt aan de wrange nationale geschiedenis die zich er afspeelde, en aan hoe zijn eigen leven daardoor is getekend. Van de duistere spelonken die nog altijd de lichamen herbergen van omgebrachte vijanden van het Pinochetregime tot de uit de Andes gehouwen straatstenen die decennia­lang revolutie en protest over zich heen kregen. En met een hoofdrol voor het inmiddels vervallen huis waar Guzmán ooit zijn jeugd doorbracht.

La cordillera de los sueños

Regie Patricio Guzmán
Te zien in De Balie, Eye, Filmhallen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden