PlusFilmrecensie

Charme genoeg in droomfilm Strawberry Mansion

null Beeld

Dromen doen we altijd alleen. Misschien hebben we daarom juist het verlangen om ze te delen. In de Amerikaanse indie Strawberry Mansion kan dit: niet alleen door erover te praten, maar ook door dromen van anderen te beleven.

In deze David Foster Wallace-achtige toekomst wordt belasting ­geheven over dromen. Mr. Preble ­(gespeeld door co-regisseur Kentucker Audley) is een belastingbeambte die de taak heeft gekregen de droomcollectie van Arabella ‘Bella’ Isadora (Penny Fuller) te controleren, een weduwe die in een vrijstaand ­herenhuis woont. Door haar dromen zelf te ervaren, leert hij de dame en haar geheimen kennen en wordt hij uiteindelijk verliefd op haar jongere zelf (Grace Glowicki).

Strawberry Mansion is een lief verhaal dat conceptueel interessant is, maar in de uitvoering steken laat vallen. Hoewel het altijd duidelijk blijft wanneer Preble droomt of niet, is er eigenlijk geen onderscheid tussen de droomwereld en realiteit: acteurs gedragen zich de hele film vlak, emotieloos en een beetje blasé, of we hen nu in een droom tegenkomen of niet. Ook zijn de dromen, vooral die in de eerste helft, relatief tam, soms fantasieloos. Juist als je een film maakt over dromen, kun je als maker doen wat je wilt. Met die mogelijkheid om helemaal los te gaan neemt de film de route van middelbareschooltoneelstuk in plaats van Lynchiaanse mindfuck.

Maar deze surrealistische sciencefiction – een nieuw voorbeeld van de Amerikaanse ‘quirky’ indie – straalt de vreugde uit waarmee hij is gemaakt. Regisseurs Kentucker Audley en Albert Birney worden niet beperkt door het kleine budget en combineren retro met futurisme – denk aan apparatuur uit de jaren zeventig die toegerust is met onmogelijke technologie. De rekwisieten hebben allemaal een handgemaakte kwaliteit, wat Strawberry Mansion ondanks zijn gebreken een onweerstaanbare charme geeft.

Strawberry Mansion

Regie Kentucker Audley en Albert Birney
Met Kentucker Audley, Penny Fuller, Grace Glowicki
Te zien in Eye, FilmHallen, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden