Plus Media

Chantal Janzen: 'Ik kan helemaal verliefd worden op iemands pen'

Ze presenteert Janzen & Van Dijk, speelt de hoofdrol in Het verlangen en lanceerde deze week mediaplatform &C. Chantal Janzen (38): 'Mensen amuseren, dat is wat ik het allerliefste doe.'

Chantal Janzen: 'Het is echt geen straf om met Linda de Mol vergeleken te worden' Beeld Linda Stulic

Knappe jongen die het voor elkaar kreeg de afgelopen week aan Chantal Janzen te ontsnappen. Wie de presentatrice niet zag in het nieuwe RTL 4-programma Janzen & Van Dijk, voor al uw bruiloften en partijen (1,4 miljoen kijkers, vanavond aflevering 2) en niet toevallig naar de bioscoop ging om de actrice een hoofdrol te zien vertolken in de komedie Het verlangen, werd op straat recht in zijn porum aangewezen door Janzen in Uncle Sam-pose.

Geslaagd geintje van de marketingafdeling van haar nieuwe mediaplatform &C (andsee), om die beeltenissen over de nog hangende verkiezingsposters te hangen.

De vrouw op de posters was Chantal Janzen de bladenmaker, want dat is ze sinds deze week ook. "Als ik het zelf had kunnen timen, had ik het wat meer uitgesmeerd," zegt ze bijna verontschuldigend, een dag na de lancering van &C, dat behalve een maandelijks tijdschrift vooral een mediaplatform is voor vrouwen tussen - grofweg - 18 en 49 jaar.

"Maar ik wil ook dat er bladen verkocht worden, dat er kaartjes voor de film verkocht worden en dat mensen naar mijn programma's kijken. Als je 'ja' zegt tegen een film of programma, kun je tegen de tijd dat het verschijnt niet zeggen: ik ga niet naar Koffietijd."

U vertelde eens in een interview dat u weinig cortisol aanmaakt, een stresshormoon. Hoe zat het deze week met de productie?
"Tijdens de lancering voor &C voelde het heel anders. Ik denk dat ik nog een keer naar de dokter moet om me te laten testen. Mijn man herkende me niet meer en mijn twee beste vriendinnen hadden me zo nog nooit gezien. Ik was zenuwachtig en voelde me heel kwetsbaar. Zo'n blad is toch een beetje als een kind dat je baart en waarvan mensen dan zeggen: oh, die is lelijk."

Dat was de eerste reactie op &C?
"Haha, nee. De reacties zijn tot nu toe heel goed, gelukkig. Al gaat het ongetwijfeld gebeuren dat iemand het niks vindt. Bij &C voel ik die meningen iets sterker."

"Een format van een tv-programma kan niet goed zijn, een musical kan matig geschreven zijn - dan vind ik het ook heel erg als het niet goed ontvangen wordt, maar nu heb ik het helemaal zelf bedacht. Dat was ook wat ik graag wilde: iets maken dat helemaal vanuit mezelf komt. Klein detail: ik heb totaal geen ervaring met bladen maken. Het moet allemaal maar goed gaan."

Is dat (voorlopige) gebrek aan ervaring onderdeel van de zenuwen?
"Zeker. In televisieland was ik in het begin ook heel gespannen, maar dat doe ik nu dertien jaar. Musicals doe ik achttien jaar. Is toch net even wat anders."

Waarom wilde u een eigen blad en platform?
"Ik wil graag laten zien wat mij bezighoudt, wat mij inspireert en raakt. Ik ben al mijn hele leven verliefd op print. Dat begon met Libelle waarin ik, gezien mijn leeftijd toen, alleen Jan, Jans en de kinderen las. Ik vind, dat heb ik wel vaker gezegd, de PS van de Week van jullie krant, echt heerlijk. Ik had best vaak onderwerp­ideeën voor tijdschriften, maar dacht er nooit aan het zelf te doen, omdat het mijn vak niet is."

Chantal Janzen: 'Op mijn grafsteen moet staan: wat hadden we het leuk met haar. Niet: wat was ze lief' Beeld Linda Stulic


"Met het platform komt er ruimte voor die ideeën. Als ik bij RTL 4 een ideetje roep, gaan we daarover praten, maar voordat het velletje papier een programma is geworden, ben je, zelfs bij de commerciële omroep, jaren verder. Ik vind het leuk dat het met &C sneller kan. En als een ideetje in de uitvoering minder goed blijkt, halen we het weer weg. Het is een speeltuin waar je formatjes kunt uitproberen en talentvolle mensen een kans kunt geven eens op het podium te klauteren."

De redactie van &C huist in het mediabedrijf Medialane van Iris van den Ende, de dochter van Joop van den Ende. Wat is haar rol?
"Als je zelf geen ervaring hebt in iets, moet je je omringen met de mensen die er verstand van hebben. Mijn man Marco en Iris zijn eigenlijk gekomen met het idee voor &C. Ik ken Iris nog van de tijd dat ze als puber in mijn kleedkamer kwam met Joop. Toen dacht ik al: als dat meisje niet het vak in gaat, weet ik het ook niet meer."

"Medialane heeft een belang in &C en we bespreken ideeën samen. In eerste instantie wilden we een tv-programma bedenken, maar bij het bespreken van het format ging het steeds over 'een tv-programma maken als een tijdschrift'. Waarom zouden we dan geen tijdschrift maken? Maar Iris en Medialane hebben ook geen ervaring met bladenmaken. Dus werken we met veel mensen die al lang in de tijdschriftenbusiness zitten - zo is Alice Binnendijk één van onze chefs - aangevuld met jonge talenten. Er hangt een goede vibe in het bedrijf."

Toen u definitief besloot &C te beginnen, heeft u Linda de Mol gebeld.
"Ja, al heel vroeg. Zij was een van de eersten die ik het verteld heb; ook gezien onze band. Nee, ze stond niet te springen. Ik blijf haar inspirerend vinden. Hetzelfde geldt voor Joop van den Ende, voor John de Mol. Je leert zoveel van die mensen door er veel bij in de buurt te zijn. Ik zuig daar alles van op. Mies Bouwman, die in het eerste nummer staat, is ook zo'n voorbeeld."

Vindt u het vervelend dat de vergelijking met Linda er al voor de lancering voortdurend lag?
"Nee joh! Hoe succesvol is Linda? Dat merk is zo onwijs knap gemaakt en Linda is ook nog een van de succesvolste tv-vrouwen van Nederland. Het is echt geen straf om met Linda de Mol vergeleken te worden. Jezus, stel je voor dat je de nieuwe huppeldepup van Oh, oh, Cherso bent."

"Volgens mij moet je het altijd een beetje met olie behandelen, in plaats van met azijn. Wendy van Dijk reageerde er ook gewoon heel fijn op. Ik zat naast haar toen ze de app van &C voor het eerst opende. 'Godverdomme! Dat ziet er goed uit. Wie maakt dit?' Die houding is fantastisch."

Is er een moment van twijfel geweest? Na ­Linda zijn er veertig naamglossy's verschenen, die op Maarten! en Wendy na ook allemaal weer zijn verdwenen.
"We hebben natuurlijk onderzoek gedaan naar de toekomst voor print. Er worden nog steeds écht veel tijdschriften verkocht - wij hebben er nu zo'n 90.000 gedrukt."

"Op een gegeven moment hebben we besloten het risico te nemen en de makkelijkste conclusie is: verkopen we niet, dan stoppen we. Dat zou jammer zijn, maar het is ook wat ik jonge, talentvolle mensen - ze zijn één van de uithangborden van &C - wil meegeven: ga nooit iets niet beginnen omdat je bang bent dat het stopt of flopt. Dat is zó demotiverend."

"Ik presenteerde ooit in Duitsland een liveshow zonder autocue. Dat was de hel. Maar ik deed het wel, omdat ik het wilde proberen. En als het mislukt, dan is het dat. Angst is gewoon een slechte raadgever."

Hoe blijft u onderscheidend? In het magazine &C staat een kookrubriek met Paul de Leeuw, terwijl hij momenteel ook aan Linda.lijnt meedoet. Is dat niet problematisch?
"Die kookrubriek was de enige natte droom van Paul die nog uitkomt, zei hij. Pauls zonen en man willen niet meelijnen, dus hij moet toch lekker blijven koken voor hen. Hij mag er in ons blad over schrijven, maar het niet consumeren. Bij ons kan hij zijn ei kwijt, hij mag 't alleen niet opeten. Dat vond ik een leuke gedachte."

"Het heeft geen enkele zin om er een harde strijd met Linda of Wendy van te maken, met exclusiviteit van interviewkandidaten en columnisten: dat kost alleen maar ontzettend veel energie."

"Er zitten natuurlijk verschillen tussen &C en Linda. Ik denk dat ik vaker in het blad terugkom, terwijl Linda inmiddels vooral in het voorwoord te vinden is. Ook zijn wij iets jonger, denk ik."

"Het is geen hogere wiskunde: ons hoor je niet roepen dat &C totaal anders is dan alle andere tijdschriften. Wij behandelen ook de domeinen die andere vrouwenbladen behandelen. Waarom? Omdat ik ook gewoon van mode en beauty hou."

Gaat u elke dag op de redactie verschijnen?
"Dat is wel de bedoeling, ja. We brainstormen nu over het derde nummer. Langzaam vinden we de tone of voice, het gevoel. Er kunnen geen teksten in staan die ik niet te pruimen vind. De namen van rubrieken, zoals die met Leco van Zadelhoff, zijn al zó belangrijk. Ik wil dan niet De beautyrubriek, maar Lullen met Leco. Ik ben echt een bemoeial, hoor."

Heeft u dat altijd in zich gehad?
"Ik vond het bij musicals altijd al leuk mijn mening te geven - geen idee of ernaar geluisterd werd. Waarom werkt een komische scène wel of niet? Dat gepiel. Voor Chantal blijft slapen meng ik me ook in de montage, dat vind ik fantastisch om te doen. En als ik op tv iemand zie die ik goed vind, word ik best snel zo'n stalker die het management gaat mailen of ik met hem of haar mag praten, omdat ik denk dat ik iets leuks heb bedacht. En ik laat niet los voordat die arme mensen langs zijn geweest, haha."

Als ik u goed beluister, worden de tv-programma's die u vanaf het najaar met &C wil gaan maken, niet per se programma's met Chantal Janzen in de rol van presentator.
"Dat klopt. Het lijkt me bij &C het leukste om achter de camera te zitten en anderen te laten shinen. Er lopen al wat gesprekken. Het is de ambitie om in het najaar tv-programma's te gaan maken - áls we ze kwijtraken. Kleinere formats maken we op ons eigen platform - daar zal ik wat meer in aanwezig zijn. We hebben nu een miniprogrammaatje: Chantal gaat werken. Ik heb nog nooit iets anders gedaan dan gedanst, gezongen, gesprongen, gespeeld, gepresenteerd. Ik heb nooit een andere baan gehad, dus dat leek mij leuk."

U heeft er nooit een geheim van gemaakt dat u graag met een soloprogramma de theaters in zou gaan. Gaat dat door &C op de lange baan?
"Nee. Ik ga niet tot mijn 45ste wachten met een theatershow. Het zou best kunnen dat ik wat minder tv-programma's ga doen en dan het theater in ga. Mensen amuseren is wat ik het allerliefste doe. Op mijn grafsteen moet staan: wat hadden we het leuk met haar. Niet: wat was ze lief. Entertainen, dat is wat ik met alles wat ik doe probeer. Ik wil eigenlijk mijn hele leven al Toon Hermans worden. De rest kwam erbij."

U geniet van het schrijven.
"Ja, al komt dat voorlopig alleen terug in het voorwoord. Ik schrijf mijn hele leven al en het theaterprogramma schrijf ik natuurlijk ook zelf. Nu moet je je niet bedreigd voelen, maar ik kan helemaal verliefd worden op iemands pen. Henk van Straten, bijvoorbeeld. Fantastisch. Ik heb altijd veel respect gehad voor goede schrijvers."

"Als we het hebben over de vraag waarin &C onderscheidend moet zijn, hoop ik dat we een plek kunnen zijn waar talentvolle mensen hun eerste stappen maken. In columns, webserieformatjes, interviews, dat maakt niet uit. Caroline van Mourik heeft nog nooit een column gehad, maar ze heeft er nu een in &C omdat ze prachtig kan schrijven. Het brengt iemand zo veel als je de mogelijkheden biedt zijn of haar talent te laten zien. Dat bracht het mij ook."

Opgebiecht

Leermeester "Joop van den Ende. Hij heeft me heel veel geleerd, maar vooral dat je op je talent moet vertrouwen."

De beste uit het vak "In de theaters Simone Kleinsma, op tv op dit moment Eva Jinek. Ze zit nu ineens in 'het momentum' omdat ze een stoel heeft in plaats van een bank, maar voor mij zat ze altijd al in het momentum. Beste showmaster is met afstand Carlo Boszhard."

De slechtste uit het vak "Ik zie wel­eens presentatoren die hun eigen teksten niet schrijven, die de regisseur niet kennen, die zich niet verdiepen in de achtergrond van de kandidaten. Als je geen teamspeler bent, ben je als presentator een nul. Je krijgt ook niemand mee. Je móét in de keuken staan, niet alleen bij de deur mensen uitzwaaien."

Het beste advies ooit gekregen "Luister altijd naar je artistieke gevoel."

Het slechtste advies "Doe het maar niet, want misschien mislukt het."

CV
Geboren 15 februari 1979, Tegelen
Opleiding 1997-2001: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
Loopbaan
2001: ­Saturday night fever
2002: Volle maan
2005: Beauty and the Beast, Idols
2007: Tarzan, Alles is liefde
2011: De jongens tegen
de meisjes
2012: Hij gelooft in mij, ­Divorce
2013: Soof, Holland's got talent
2014: Chantal blijft slapen, Pak van mijn hart
2015: The Voice kids in Duitsland, Dance dance dance
2017: Het verlangen
2017: Oprichting mediaplatform &C (andsee)

Janzen won drie keer de Zilveren Televizier-Ster Vrouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden