Changes van Ilse DeLange is boven alles radiovriendelijk

Waar Ilse DeLanges vorig jaar verschenen album Gravel and Dust pure americana bevatte, kiest ze op Changes voor onversneden pop.

Gaat Ilse DeLange de weg van Rudi Carrell, Linda de Mol en Sylvie Meis? In Amerika is het nooit gelukt met de Twentse, maar een doorbraak in Duitsland lijkt aanstaande. Haar nieuwe single Changes is er de herkenningsmelodie van het programma Bauer sucht Frau en ze is er te zien en horen in Sing meinen SongDas Tauschkonzert, de Duitse versie van wat bij ons Beste zangers heet.

Met haar Duits zit het wel snor, want vanuit Almelo, waar DeLange is geboren en opgegroeid, kun je lopend naar Duitsland, zo dichtbij is het. Op haar nieuwe album, dat ook Changes heet, valt nog eens op hoe perfect haar uitspraak van het Engels is. Engels op z’n Amerikaans, welteverstaan. Maar waar haar vorig jaar verschenen album Gravel and Dust pure Americana bevatte, horen we op Changes onversneden pop.

Prachtige plaat, dat Gravel and Dust, vonden recensenten en de ­Edisonjury eensgezind, maar het grote publiek houdt toch meer van DeLange als popzangeres. Heel af en toe hoor je op Changes haar country-achtergrond voorzichtig doorklinken (is dat nou een steelgitaar in het afsluitende Old Sweater?), maar de acht nummers op de plaat zijn vooral radiovriendelijk. DeLange kan dat poppy repertoire met gemak aan, maar het bijna EDM-achtige arrangement van Way back home past haar echt niet.