Plus Film

Carmen & Lola gaat over anders zijn in een starre Romagemeenschap

Het speelfilmdebuut van regisseur Arantxa Echevarría, Carmen & Lola, schetst een weinig rooskleurig beeld van de Romagemeenschap met Zaira Romero, Rosy Rodríguez in intieme en subtiele rollen.

Carmen & Lol

Misschien zijn het wel Carmens oorbellen die Lola het eerste opvallen. Twee kleine zilveren zwaluwen bungelen langs Carmens ranke nek. De symboliek daarvan – de vrijheid, maar ook de vogelvrijheid – moet de jonge Lola ­raken, als Spaanse Roma die worstelt met haar ontluikende lesbische geaardheid in een gemeenschap waar die niet kan en mag bestaan.

Al snel blijkt dat Carmen zelf die vrijheid eigenlijk helemaal niet zo hard zoekt. De 17-jarige heeft de oerconservatieve waarden van de Roma vrijwel volledig geïnternaliseerd en staat op het punt te trouwen met haar eerste vriendje, een neef van Lola. Wat dat betreft zouden de gouden kruisjes die de wat rebelsere Lola draagt haar misschien beter passen.

Toch hinten de openingsshots van Arantxa Echevarría’s sympathieke Carmen & Lola, waarin Carmen in vol ornaat in haar trouwjurk klaarzit, ook al vooruit naar haar vertwijfeling, zoals ook de eerste beelden van Lola, waarin ze stiekem graffiti spuit onder een viaduct, een kant van haar laten zien die ze verder angstvallig verborgen houdt. Juist die tegenstellingen worden deel van hun onderlinge aantrekkingskracht.

Na hun eerste ontmoeting op de markt, waar de beide meisjes werken in de kramen van hun ouders, ontstaat al snel een innige band tussen de twee, die met horten en stoten toegroeit naar meer.

Speelfilmdebuut

Hoewel Echevarría al decennialang in de Spaanse film- en televisie-industrie werkt, maakt ze met Carmen & Lola pas op 49-jarige leeftijd haar speelfilmdebuut. Met succes: de film werd in 2018 geselecteerd voor een zijprogramma van het filmfestival van Cannes en de maakster mocht een Goya (zeg maar een Spaans Gouden Kalf) voor beste debutant in ontvangst nemen.

Zo vermengt Carmen & Lola het persoonlijke van veel debuten – het is overduidelijk dat dit onderwerp Echevarría na aan het hart staat – met de vaste hand van een ervaren regisseur. Echevarría vond haar niet-professionele ­acteurs in de Romagemeenschap van Madrid, inclusief de twee hoofdrolspeelsters – Zaira Romero als Lola en ­Rosy Rodríguez als Carmen. Ze waren tijdens de opnames nog tieners. Waar in de bijrollen soms te merken is dat de spelers nooit eerder voor een camera hadden gestaan, acteren Romero en Rodriguez uiterst ­intiem en subtiel in hun dragende rollen.

Vooral daarvan moet Carmen & Lola het hebben. Het narratief verloopt verder volgens de voor dit genre gebaande paden, al geldt net als bij het recente Rafiki dat dit bekende verhaal toch een zekere frisheid krijgt in een nieuwe setting. Carmen & Lola schetst een weinig rooskleurig beeld van de Romagemeenschap, waarin afwijking niet wordt getolereerd, ook niet als het je eigen kind is dat anders is dan anderen. Het feit dat de film met ­medewerking van diezelfde gemeenschap kon worden gemaakt, toont echter dat er hopelijk ook een andere kant is.

Carmen & Lola

Regie Arantxa Echevarría
Met Zaira Romero, Rosy Rodríguez
Te zien in Cinecenter, Het Ketelhuis, Kriterion, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden