Plus

Canellakis dirigeert een grootse Katja Kabanova in het Concertgebouw

Karina Canellakis dirigeerde het Radio Filharmonisch Orkest in een grootse uitvoering van Janáceks meesterlijke opera Katja Kabanova.

Erik Voermans
Karina Canellakis in het Concertgebouw tijdens haar inauguratieconcert bij het Radio Filharmonisch Orkest in 2019. Beeld ANP
Karina Canellakis in het Concertgebouw tijdens haar inauguratieconcert bij het Radio Filharmonisch Orkest in 2019.Beeld ANP

Groot, zeer groot applaus en gestamp van voeten op de vloer van de Grote Zaal voor de Amerikaanse sopraan Amanda Majeski, die de harten stal van alle aanwezigen in het Concertgebouw met haar aangrijpende vertolking van de titelrol in Janáceks zevende opera Katja Kabanova. (Helaas voorziet mijn toetsenbord niet in de diakritische tekens die zowel componist als opera volledig recht zouden doen.)

Zoals met al Janáceks heldinnen loopt het evenmin met Katja goed af. Ze springt in de Wolga en verdrinkt. Haar zelfgekozen dood is een gevolg van haar schuldgevoel over de onbestemde verlangens die ze tijdens de afwezigheid van haar echtgenoot Tichon botviert op Boris, die verliefd op haar is.

Net als in Jenufa, nog zo’n grootmeesterlijke opera van Janácek, wordt Katja het slachtoffer van de verstikkende moraal van een kleine gemeenschap, in Katja Kabanova belichaamd door de schoonmoeder, een helleveeg van een wijf, die zowel Tichon als Katja kleineert en als oud vuil behandelt.

De Zweedse mezzosopraan Katarina Dalayman gaf aan de schoonmoeder een ongewoon menselijke en daardoor ontroerende lading door helemaal aan het slot op het dode lichaam van Katja (Majeski stond met gebogen hoofd midden voor het podium) met medededogen neer te zien, alsof er plotseling door het pantser van genadeloosheid toch iets van een hart zichtbaar werd. Hier moest iets krachtig worden weggeslikt, vooral ook door de diep emotionerende muziek die Janácek hier uit zijn pen toverde.

Karina Canellakis toonde zich met het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor een fantastische advocate voor Janáceks druistige, meeslepende en muzikaal steeds weer verrassende drama. Wie het moest missen, kan het wonder gelukkig nog via NPORadio4.nl beluisteren.

NTR ZaterdagMatinee

Janácek-Katja Kabanova

Door Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Karina Canellakis
Gehoord 26/3, Concertgebouw
Nog te horen: via NPORadio4.nl/concerten

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden