Plus Expositie

Candy Coins van Femke Schaap: kermis van piepschuim

Met haar installatie Candy Coins gebruikt Femke Schaap de hele ruimte als vormen voor projectoren. ‘Het gaat over volume maar ook over het gevecht tussen tweedimensionaal en driedimensionaal.’

Candy Coins, installatie van Femke Schaap. Beeld Femke Schaap / Kersgallery Amsterdam

Overdag is er niets te beleven bij Kersgallery.

De galerie aan de Lindengracht is zelfs gesloten. Maar na achten komt de ruimte tot leven. Femke Schaap heeft een installatie gemaakt met polystyreen dat beschenen wordt door licht. Blokken van wit piepschuim komen door de projectie tot leven en de galerie wordt een soort kermisattractie. Het wekt verbazing van toevallige passanten en velen van hen komen even kijken.

Het licht op de witte vormen komt van projectoren. Felle kleuren bewegen heen en weer, taartvormpjes draaien rond. “Ik ben gewoon begonnen met bouwen en reageer heel erg op de ruimte,” zegt Schaap. “Zelfs de deuren van de wc en de keuken zijn gebruikt als vormen in de projectie.”

Expres ambigu

Er wordt één fysiek object geprojecteerd, een schelp. Daarnaast ligt het enige ‘echte’ object van de installatie, een spiegelbol. Het eerste is een verwijzing naar de plasticsoep in de oceanen en het tweede is een ironisch commentaar op wat nou echt is en wat niet. De spiegelbol is een werkelijk object, maar tegelijk reflecteert deze al het licht.

In het midden staat een hokje met de tekst ‘coins’, alsof het een kassa is waar je muntjes kunt kopen, zoals op de kermis. Schietschijven en andere attributen versterken het kermis­gevoel. “Het is een soort virtuele wereld waar je in kan. Het werk is expres heel ambigu. Er zijn allemaal vormen met een huidje van licht. De installatie refereert aan alles en niks tegelijk.”

Het idee voor de verschuivende kleuren ontwikkelde Schaap tijdens een residency in Dordrecht. Daar maakte ze een werk dat nu achter in de galerie te zien is. Ze filmde wit licht van een projector met een ultra-slowmotion camera. Als dat beeld weer afgespeeld wordt, verschijnen alle kleuren van de regenboog in verschuivende verticale stroken.

In de achterruimte is een vergelijkbare installatie te zien, The Black & White Color Bar. Met opnieuw een soort loket, dat nu meer op een bar lijkt, ditmaal in zwart-wit. Het bargevoel wordt versterkt door drie neonwerken die in dezelfde ruimte hangen. Schaap maakte ze in 2003 al, in China, maar toont ze nu pas voor het eerst.

“Mijn werk gaat altijd over wat nou sculptuur is. Het gaat over volume maar ook over het gevecht tussen tweedimensionaal en driedimensionaal.” Ze hoopt dat The Black & White Color Bar ooit ergens in de openbare ruimte komt te staan. “Als een kunstwerk tegen de eenzaamheid.”

CANDY COINS

FEMKE SCHAAP
Waar Kersgallery, Lindengracht 148
Te zien t/m 6-10 (zie website voor aangepaste openingstijden)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden