Campagne Aangenaam Klassiek is nog broodnodig

De campagne Aangenaam Klassiek, die volgend jaar het vijfde lustrum viert, is nog steeds broodnodig.

Bernard Haitink (90) dirigeerde vorige maand zijn allerlaatste concert. De eer viel in Luzern te beurt aan het Wiener Philharmoniker. Beeld ANP Handouts

In 1995 bedachten ze bij de Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandelaren een campagne die liefhebbers van klassieke muziek massaal naar de platenwinkel moest lokken. Die campagne werd Aangenaam Klassiek gedoopt, een zeer beschaafde, maar niet per se opwindende naam, die blijkbaar toch effect sorteerde, want de campagne bestaat nog steeds. Volgend jaar vieren ze het 25-jarig bestaan.

Die campagne is broodnodig. Klassieke muziek is weliswaar nog even mooi, ontroerend en levensverlengend als altijd, maar ze heeft niet meer de ooit vanzelfsprekende publieke waarde, de status en het commerciële belang van voorheen.

Over de oorzaken zijn dissertaties te schrijven, maar laten we het er hier op houden dat er al veel te lang nauwelijks meer aansluiting is bij een jong publiek, waardoor een sneeuwbal­effect gaande is dat alleen maar fatale gevolgen kan hebben. Immers, de jonge mensen van gisteren zijn de beleidsmakers, de hoofdredacteuren en de televisiebazen van vandaag en morgen.

Als zij de waarde en de schoonheid van klassieke muziek onvoldoende hebben leren kennen, zullen ze geen urgentie voelen ervoor in de bres te springen op momenten dat het telt. Die ontwikkeling is nu al duidelijk zichtbaar. Het kabinet-Rutte I heeft een spoor van vernieling achtergelaten. 

Op televisie is klassieke ­muziek tegenwoordig alleen nog Maestro, een nette variant van Idioten op de weg, en de muzikale fruitmand Podium Witteman. Bij de twee grootste kranten van Nederland was zelfs het podiumafscheid van Bernard Haitink, een van de grootste dirigenten van onze tijd, geen stuk waard.

Dit is trouwens een internationale tendens. In de VS wordt bij kranten met de regelmaat van de klok de redacteur klassieke muziek vriendelijk bedankt voor zijn inspanningen, op straat gezet en niet meer vervangen.

Dat geeft de campagne Aangenaam Klassiek iets vertederend wanhopigs.

De actie is opgezet op de verkoop­cijfers van klassieke cd’s op te vijzelen en dat lukt. Aangenaam Klassiek genereert strijk-en-zet ongeveer een kwart van de jaarlijks cd-omzet. Dat doen ze door veertig aansprekende cd’s gedurende vier maanden met flinke korting aan te bieden. Van die cd’s wordt ook een bloemlezing gemaakt op een dubbel-cd, waarvan er vorig jaar 32.000 zijn verkocht. Van de veertig aan de actie verbonden cd’s werden er vorig jaar 35.000 verkocht – gemiddeld 875 per titel.

Voor iedereen

De muziekkeuzes op de dubbel-cd van dit jaar voeren de luisteraars van Arenski naar Zelenka. Er zitten veel schitterende fragmenten bij (Maria en Nathalia Milstein die Ravel spelen, Shunske Sato met Bach, The Trinity Choir met Lassus) die nieuwsgierig maken naar de hele cd.

Bij de actie hoort het boek Klinkende liefde: over muziek en hartstocht, geschreven door Volkskrantrecensent Guido van Oorschot, die met zijn fijne pen 20 verhalen heeft opgetekend over Haitink, de prachtsopraan Lenneke Ruiten, over vrouwelijke dirigenten, de enthousiaste jonge Nederlandse dirigent Antony Hermus en meer.

Ook bij het boek hoort een cd, opnieuw met muziek die iedereen mooi kan vinden. Jammer is hooguit dat de stukken zelden aansluiten bij Van Oorschots teksten. Wie wil na het lezen van zijn stuk over Lenneke Ruiten nou níet horen hoe ze zingt? Maar daar hebben we dan de streamingsdiensten voor, zullen we maar zeggen – ironisch genoeg een van de belangrijkste oorzaken van de stagnatie van de klassieke-cd-verkoop.

Dubbel-cd en boek Klinkende liefde, €12,99. De campagne Aangenaam ­Klassiek loopt van 28/9 tot 31/1.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden