Plus

Californische baby met een half miljoen fans op Instagram

Het begon als een grap, maar inmiddels heeft de Californische baby Joey Marie Choi meer dan een half miljoen fans op Instagram. Ze was al hot topic bij CNN en de BBC en ook de kinderkledingmerken staan in de rij.

Eén van de vele dagelijkse metamorfoses van baby Joey Beeld Laura Izumikawa

Als de zeven maanden oude baby Joey slaapt - en dat doet ze veel - kun je er een kanon naast afvuren, wakker wordt ze niet. Dat bracht haar moeder, lifestyle-, portret- en huwelijksfotografe Laura Izumikawa (33), op het idee daar iets geestigs mee te doen. Vooral ook omdat zowel haar ouders als haar schoonouders door een aantal tegenslagen krap bij kas zitten, waardoor ze niet vaak langs kunnen komen in Los Angeles om hun eerste kleinkind te knuffelen.

"Ik besloot ze elke dag een foto te mailen, maar omdat Joey de hele dag sliep, werd het wat saai en begon ik haar aan te kleden met van alles wat ik vond in en rondom het huis. Ze vonden het te gek. Een vriendin zei dat ik de foto's op Instagram moest zetten zodat al onze vrienden ze ook konden zien."

Toen was het hek van de dam, in een paar maanden tijd ging ze (@lauriaz) van een paar honderd naar een half miljoen volgers op Instagram.

"We became viral and were all over the news. CNN en de BBC, bijna elk groot tv-station, tijdschrift, krant en tv-show wereldwijd heb ik wel aan de telefoon gehad. Ellen DeGeneres belde vorige week voor de tweede keer. Het is zo'n eer al die aandacht."

Britney en Einstein
Inmiddels is Joey, om op te eten met haar Japans-Koreaanse genen, getransformeerd tot sushichef, Albert Einstein, Britney Spears, gitarist Slash, Jimmy Fallon, Joey Ramone, hoofdredacteur Anna Wintour van Vogue, ja zelfs tot landschapsschilder Bob Ross. Izumikawa: "Ik wil haar ook graag als Karl Lagerfeld, maar ik ben nog op zoek naar zwarte minihandschoenen."

Op verzoek heeft ze inmiddels ook behind the scenes-video's gemaakt en gemonteerd, simpelweg op haar iPhone.

Elke dag voor haar ochtendslaapje moet Joey eraan geloven. "Het bed waarop ze ligt, staat naast het raam, en daar valt 's morgens mooi de zon doorheen." De droombaby slaapt tijdens de sessies vrolijk verder, en als ze wakker is, huilt ze zelden en lacht ze om alles. Ook voor het eerst op schoot bij de kerstman, met Thanksgiving, was er geen traan te zien.

'Ik wil haar ook graag als Karl Lagerfeld, maar ben nog op zoek naar zwarte minihandschoenen' Beeld Laura Izumikawa

Dagelijks ontvangt Laura Izumikawa vanuit vele landen brieven en e-mails met foto's, vaak met ontroerende verhalen erbij.

"Bijvoorbeeld dat Joey een lichtpunt in hun zware dagelijkse bestaan is. Dat maakt het moeilijk om te stoppen. Enkele weken geleden kreeg ik nog een hartverscheurende e-mail van een jonge vrouw die me bedankte omdat haar inmiddels overleden moeder op haar ziekbed elke dag naar Joeys foto's en video's keek. Dat was het enige wat haar nog kon doen lachen, schreef ze. Mijn hart brak."

Mom-shaming
Ook arriveren er vele cadeautjes en verkleedverzoekjes van fans. Luierfabrikanten staan in de rij om een deal te sluiten, net als kledingmerken.

"Gerber, Target, zelfs Fendi Kids stuurt me spullen, mijn leven werd er door overgenomen." Daarom heeft ze een agent in de arm genomen die zich ontfermt over het zakelijke gedeelte.

"Ik heb erover getwijfeld, ik wil authentiek en oprecht zijn en niet commercieel, maar mijn man Allen Choi en ik hebben onze families ermee kunnen helpen," zegt ze verontschuldigend. "We zijn nu aan het sparen voor Joeys toekomst. We willen dat ze de hele wereld gaat zien."

Haatmail heeft ze ook genoeg ontvangen. "In de Verenigde Staten is mom-shaming echt groot, voornamelijk vrouwen die andere moeders veroordelen. Gisteravond zat ik nog te huilen, wat mensen schrijven, zo intens gemeen. Echt, ik heb alle kritiek al naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Dat ik Joey lastigval, dat ik haar misbruik voor geld, dat ik in de toekomst nooit meer kinderen zou mogen krijgen."

Izumikawa heeft nu iemand gevonden die al haar e-mails leest, zodat zij zich kan focussen op de positieve reacties. En op nieuw nageslacht. "Ik heb ook altijd willen adopteren, ik wil minstens vijf kinderen."

'Luierfabrikanten staan in de rij om een deal te sluiten, net als kledingmerken' Beeld Laura Izumikawa

Vlaamse Vogue
Het gerucht dat er een Belgische Vogue op de markt zou komen, gonsde al een tijdje. Nu is de kogel door de kerk. Het is geen nieuwe editie, wel zal vanaf maart de Belgische oplage (22.500 exemplaren) van Vogue Nederland een Vlaams katern bevatten van 32 pagina's met exclusieve Vlaamse content. Onder leiding van Karin Swerink, hoofdredacteur van Vogue Nederland, samen met Sanoma België.

Relaxte Galliano
In een zeldzaam interview op het podium van Voices, het 'festival for big thinkers' van Businessoffashion.com in Londen, vertelde ontwerper John Galliano zich veel vrijer te voelen in zijn nieuwe rol als creatief directeur van Maison Margiela.

"Ik kan aan het einde van de dag relatief vroeg naar huis en voor de verandering een keer goed nadenken over wat ik die dag heb ontworpen." Een hint naar zijn 'exhausting' jaren aan het roer van Dior.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden