PlusInterview

Cabaretière Daniëlle Schel: ‘Dat pleasende voel ik steeds minder’

Daniëlle Schel (34) herovert het podium na een stille lente. De cabaretière sluit de tournee van haar avondvullende debuut Patroon alsnog af in DeLaMar. Het werk aan haar tweede voorstelling, OK, over mens en technologie is intussen begonnen.

Daniëlle Schel: ‘Dat pleasende voel ik minder, ik kan het niet meer zo goed verkopen aan mijn publiek.’ Beeld Janita Sassen

Zou u zichzelf omschrijven als een millennial?

“Hm, dat is een lastige vraag. Ik vind mezelf geen typische millennial. Ik denk dat ik aan de wat oudere kant zit. Patroon gaat wel over de fase van het jongvolwassen zijn, maar dan eerder met vragen over wat aangeleerd gedrag is en hoe je je ontworstelt aan vastgeroeste patronen. Ik merk ook dat sommige stukken over de ‘startangst’ die ik een paar jaar geleden had inmiddels uit de voorstelling zijn verdwenen. Dat ben ik niet meer. Keuzestress heb ik nog wel, maar of dat typisch iets voor millennials is?”

U vertelt dat uw opa gewoon een biertje en een borreltje nam, terwijl u de keuze hebt uit honderd cocktails. Had u ook liever dat biertje en die borrel gehad?

“Het gaat wel een beetje ver, ja. We kunnen het zo gek niet bedenken met al die drankjes. Je kunt alles personaliseren en finetunen naar je eigen wensen. Soms vind ik simpel wel fijn. Dat je ergens binnenkomt en je alleen koffie of thee kunt krijgen. Misschien een beetje melk erin en klaar.”

Is er iets aan de mens wat u zo fascineert dat het altijd terugkomt in de verhalen en sketches die u schrijft?

“Ik vind pogingen om bepaalde emoties te verbloemen heel interessant. Het contrast tussen wat je doet en wat er intern gebeurt. Ik kan me op een borrel met veel mensen die ik niet ken heel ongemakkelijk voelen. Dat probeer ik niet te laten blijken door me aan te passen aan de dynamiek van de groep. Door niet zo erg op te vallen. Dat soort mechanismes vind ik, zeker ook bij anderen, erg boeiend.”

Op het podium voelt u dat ongemak niet?

“Steeds minder. Veel theatermakers hebben een bepaalde houding op het podium. Mijn ding was altijd: hallo, ik sta hier wel, maar ik hoor eigenlijk bij jullie in de zaal, hoor! Ik merk dat ik dat pleasende, dat verexcuserende steeds minder voel en ook niet meer zo goed kan verkopen aan mijn publiek. De toon van mijn volgende voorstelling zal daarom steviger zijn. Ik ben geen heel ruig, uitgesproken persoon, maar ik hoef me ook niet de hele tijd in te dekken. Als ik ergens iets van vind, mogen mensen dat best weten.”

Waar gaat uw volgende voorstelling over?

“Over hoe we steeds meer verbonden zijn met technologie. De smartphone natuurlijk, maar vooral in Amerika wordt ook veel gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie als Alexa. Een digitale assistent waar je continu mee kunt praten. Waar je vragen aan kunt stellen. Heel handig, maar het verandert wel het contact tussen mensen. Fysieke interactie wordt minder vanzelfsprekend, eenzaamheid neemt toe. We worden individualistischer.”

Dat is door het coronavirus nog actueler geworden.

“Zeker. Technologie is handig, want we bleven verbonden. Maar je miste ook steeds iets. Ik wel althans. De soepelheid van een gesprek tussen twee mensen. En de nuances. Tijdens een echt gesprek merk je soms dat er iets niet wordt gezegd. Dat is veel moeilijker op te pikken als er schermen tussen zitten. Als je verdriet hebt of het even niet weet, is het fijn als er iemand fysiek bij je is. Ik ga voor OK zelf een Alexa-achtig systeem ontwerpen om mee te praten. Ik wil de band tussen mens en technologie onderzoeken. Die hoeft overigens niet alleen maar slecht te zijn.”

Denkt u dat kunstmatige intelligentie de mens fundamenteel zal veranderen?

“Ik acht het niet ondenkbaar dat we een nieuw soort mens aan het creëren zijn. De Amerikaanse hoogleraar Sherry Turkle hield een TED-talk over dit onderwerp en zei: ‘Menselijk contact is rijk, rommelig en veeleisend. We poetsen het op met technologie.’ Als je op een feestje staat en je voelt je ongemakkelijk, dan is het soms moeilijk om te zeggen wat je bedoelt. In een appje kun je precies de juiste boodschap formuleren.”

Daniëlle Schel, Patroon. DeLaMar, 20/6 18.30 en 21.00 uur, 21/6 13.30 en 16.00 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden