PlusInterview

Cabaretier Martijn Koning: ‘Het is een boos jaar geweest’

Martijn Koning (1978) verzorgt op 31 december de oudejaarsconference voor RTL4. ‘Het poepritsje van Maarten van der Weijden is alweer weggezakt.’

Martijn Koning over 2019: ‘Zelf heb ik me het meest opgewonden over een parkeerplaats.’ Beeld Merlijn Doomernik

Op een ijskoude sinterklaasavond speelt Martijn Koning in Amstelveen een try-out van zijn oudejaarsconference. Al zou hij het zelf liever een openbare repetitie noemen, want Koning is nog hard aan het werk. Er moeten stappen worden gemaakt. Wat je dan niet kunt gebruiken: een vrouw die, schijnbaar beschonken, door je heen brabbelt. Wat je al helemáál niet kunt gebruiken: iemand van het theater die een halve minuut voor aanvang de coulissen in wandelt om een stoel te pakken.

“Ik schrok enorm. Ik was me aan het concentreren en ineens zie ik die gast aankomen. Dus ik zeg: wegwezen hier. Dat werd nog bijna een handgemeen. Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt. Tien seconden later begon de muziek en moest ik op. Vervolgens begon die vrouw lawaai te maken. Ik raakte geïrriteerd en dan sta je al met 1-0 achter.”

U bleef wel heel rustig. U ging aan een tafeltje zitten om in uw aantekeningen te kijken.

“Om tot mezelf te komen. Vroeger was ik in zo’n situatie gaan ratelen. Dan was ik van de zenuwen heel snel gaan spelen. Nu durf ik stiltes te laten vallen. Laat ik het expres ongemakkelijk worden. Dat is deels ervaring. Ik heb de laatste jaren veel televisie gedaan en dan valt het theater qua spanning wel mee. Maar ik ben ook bewust trager gaan spelen. Dat advies kreeg ik lang geleden al van Daniël Arends. Dan heb je veel meer kracht en controle. Ik kan een verhaal nu beter vertellen dan vijf jaar terug.”

Ik vond het een leuke avond, maar dacht wel: vermoedelijk is Claudia de Breij in dit stadium al wat verder.

“Dat komt omdat jij recensent bent. Jij kijkt naar het geheel. Dat moet je niet doen. Ik kijk naar duizend verschillende onderdelen. Zo’n avond levert mij tussen de twintig en dertig nieuwe grappen op, die weer stukjes kunnen worden. Dat is een extreem hoog aantal. Het was een rare avond, maar voor mij wel heel waardevol. Ook omdat er veel stukken waren die ondanks dat stroeve begin goed werkten. En als ze op zó’n avond werken, werken ze altijd.”

Wat was 2019 voor een jaar?

“Voor mij een fantastisch jaar. Als we vroeger op vakantie gingen naar Spanje, luisterde ik in de auto vaak naar de oudejaarsconference van Youp uit 1989. Het was een serieuze droom om zelf die conference te doen. Nu is het zover. Op theatergebied was dat wel mijn laatste bucketlistdingetje. En ik heb me veel verder ontwikkeld. Ik leer steeds beter samenwerken. Daarnaast was mijn vader ernstig ziek en hoewel hij nooit meer de oude zal worden, het gaat wel een stuk beter met hem. Daar ben ik heel blij om.”

En in maatschappelijk opzicht?

“Een boos jaar. Een protestjaar. Veel mensen gingen de straat op. Daardoor was het ook een eenzaam jaar. Iedereen streed voor zijn eigen gelijk. Zelf heb ik me het meest opgewonden over een parkeerplaats vlakbij mijn huis. Die is niet heel groot en toch zetten sommige mensen hun auto dan precies in het midden neer. Terwijl: als je hem tegen de stoeprand parkeert, kan er nog een auto achter. Ik begrijp dat niet. Ik wou dat ik een sleepdienst had, dan zou ik daar elke dag een wagen weghalen.”

Hoe bepaal je wat de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar waren?

“Door uit te proberen en de reactie van het publiek af te wachten. Ik ben in februari begonnen met schrijven. Maar veel van wat er in die eerste maanden gebeurt, onthouden we toch niet. Alleen de grote zaken beklijven. Baudet die aan Rutte vraagt wanneer hij voor het laatst heeft gehuild, dat weten mensen nog. Maar de uil van Minerva is alweer weggezakt. Net als het poepritsje van Maarten van der Weijden. Dan moet je er te veel bij vertellen om een grap te kunnen maken. Wat wél is blijven hangen: Wesley Sneijder die dronken op een Daihatsu stond te dansen. Dan hoor je direct herkenning in de zaal.”

Martijn Koning, 27, 28 en 29/12 De Meervaart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden