PlusInterview

Cabaretier Marcel Harteveld: ‘We vechten elkaar de tent uit met weetjes’

Marcel Harteveld werkte samen met Johan Fretz, speelde in Soldaat van Oranje en staat nu in het theater met de zowel persoonlijke als geëngageerde cabaretvoorstelling Weet ik veel.

Marcel Harteveld: ‘Ik heb een lied over fake news omdat ik dat echt heel zorgwekkend vind.’ Beeld Sebastiaan ter Burg

Marcel Harteveld en Johan Fretz ­bestormden de wereld met Revolte, waarin Fretz zijn plan presenteerde om in 2025 minister-president van Nederland te worden. In de opvolger Gebroeders Harteveld en Fretz reflecteerden ze vervolgens op hun jeugdige idealisme. Maar na vijf jaar intensieve samenwerking had het duo geen idee waar hun volgende programma over moest gaan. Het kwam tot een, voorlopige, breuk.

“Johan wilde in zijn Surinaamse roots duiken. Daar heb ik niet alleen niks over te vertellen, ik was ook heel bang dat ik de jongen zou worden die dat een tegenkleur moest geven. Terwijl het nou juist een onderwerp is dat geen tegenkleur verdient. Ik dacht aan een solo, maar toen werd ik gevraagd voor de rol van Chris in Soldaat van Oranje.”

Bij zijn auditie zei Harteveld (1984) nog dat hij hooguit zes maanden in de musical wilde spelen. Het werd uiteindelijk twee jaar. “Dat was een bizarre ervaring. Elke avond vol, elke avond mensen tot tranen toe geroerd de zaal zien verlaten. Het is een warm bad. Je stapt om vijf uur in de bus en weet precies wat er van je wordt verwacht. Je bent heel serieus met je vak bezig, zonder dat je over randzaken hoeft na te denken.”

Hoogbegaafd

Uiteindelijk kwam de behoefte om zelf iets te maken toch weer bovendrijven. Net als de frustraties die de basis van Weet ik veel zouden vormen. “We vechten elkaar de tent uit met weetjes die we in het journaal horen of via internet meekrijgen, terwijl we geen werkelijke kennis van dat onderwerp hebben. Als iemand iets zegt, weet je direct: oh, die heeft De Telegraaf of Nu.nl gelezen. Ik zou het fijn vinden als we vaker even stil zijn als we ergens weinig van afweten.”

Een belangrijke rol in Weet ik veel is weggelegd voor meester Frank, een zachtaardige maar wijze man die Harteveld als jongetje veel bruikbare adviezen geeft. “Ik was het eerste hoogbegaafde kind op mijn basisschool en dat is alleen maar goedgekomen omdat er zes, zeven goede docenten rondliepen waar ik een klik mee had. Ik hoor van vrienden die in het onderwijs werken dat ouders tegenwoordig onmiddellijk hun gram komen halen op school als er iets misgaat met hun kind. De rol van docent is enorm veranderd. Ik vond het daarom belangrijk om te vertellen dat er iemand in mijn leven is geweest waar ik zoveel aan gehad heb. Die me heeft geprikkeld en met nieuwsgierigheid naar de wereld heeft leren kijken.”

Het afbrokkelen van autoriteit is volgens ­Harteveld deels toe te schrijven aan de strapatsen op het internet. “Ik heb een lied over fake news omdat ik dat echt heel zorgwekkend vind. Zo eens in de drie, vier maanden zie ik dat volwassen mensen, twintig jaar ouder dan ik, het bericht delen dat je een hartaanval kunt overleven door flink te hoesten. Totale onzin natuurlijk. Als je even verder zoekt, kom je er snel achter dat het niet waar is. Ik vind dat we daar te weinig tegen beschermd worden. Het zorgt er bovendien voor dat informatie die wel van een betrouwbare bron komt óók continu in twijfel wordt getrokken.”

Peetoom

Weet ik veel is een intieme voorstelling, die naast deze serieuze onderwerpen ook veel verhalen bevat waarin Harteveld onhandig door het leven struikelt. Heel anders dan de programma’s die hij met Fretz maakte.

“We strooiden met grote thema’s, terwijl ik soms dacht: heb het eerst eens over dat je ’s ochtends je nest niet uit kunt komen voor je de wereld op zijn plek zet. Ik praat nu wel over de maatschappij, maar meer vanuit mezelf. Dat zie je ook bij Johan. De Zachtmoedige Radicaal was veel persoonlijker dan onze voorstellingen ­samen.”

Harteveld is peetoom van Fretz’ zoon. Ze spreken elkaar nog vaak. Een hereniging op het ­podium is dan ook niet uitgesloten. “We zijn nu allebei onze eigen kleur aan het zoeken. Dat is nodig. Maar als we die gevonden hebben, lijkt het me heel interessant om weer met en tegenover elkaar op het podium te staan.”

Weet ik veel, Marcel Harteveld: 11 en 12/2 in Theater Bellevue

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden