Plus

'Buro Extra' nieuwe onderneming van oud-DWDD-redacteuren

Floor Zijlstra en Pieter Eckhardt werkten bijna vier jaar samen bij De Wereld Draait Door. Nu beginnen ze een cultureel projectbureau. 'Het is een andere dynamiek, we zullen elkaar scherp moeten houden.'

Floor Zijlstra en Pieter Eckhardt Beeld Ivo van der Bent

Zij haalde de uitreiking van de NS Publieksprijs naar de studio, stond aan de wieg van het inmiddels befaamde DWDD boekenpanel en deed jaarlijks de redactie van de boekenspecial met Adriaan van Dis. Hij introduceerde het pop-upmuseum, was de vaste redacteur van de kunstrubriek van Joost Zwagerman en was regelmatig betrokken bij de DWDD University's en Summerschools.

Inmiddels hebben Floor Zijlstra (38, voormalig boekenredacteur) en Pieter Eckhardt (39, voormalig kunst- en cultuurredacteur) De wereld draait door achter zich gelaten. Zijlstra overigens al een stuk eerder dan Eckhardt, die vorige week pas officieel zijn laatste werkdag had, na zes jaar in dienst te zijn geweest. Samen beginnen ze Buro Extra, een projectbureau dat makers en instanties in de culturele sector moet ondersteunen en inspireren.

Het is nog wat leeg in het kantoor aan de Herengracht. Niet zo gek ook, alles moet nog vorm krijgen. Zijlstra werkte tot voor kort nog als uitgever bij uitgeverij Overamstel, nadat ze tien jaar voor de grootste talkshow van Nederland had gewerkt.

Bij Overamstel gaf ze onder meer boeken uit van voormalig collega's Matthijs van Nieuwkerk (Aznavour, columns over de Franse zanger Charles Aznavour) en Erik Dijkstra (Hoe sterk is de eenzame schaatser, over de mysterieuze schaatser Hans van Helden). In juni stopte ze bij Overamstel.

Wanneer heeft u beiden de knoop doorgehakt om uw banen op te zeggen?
Eckhardt: "Floor en ik hadden al lang het idee met zijn tweetjes iets te beginnen. In maart heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt dat het tijd was voor iets anders, maar er liep nog zo ontzettend veel - onder andere de organisatie van de DWDD University's met Freek Vonk en Robbert Dijkgraaf - dat ik nu pas officieel klaar ben. Floor is op de achtergrond al een tijdje bezig."

Waarin heeft u elkaar gevonden?
Zijlstra: "Ik heb vanaf het allereerste begin bij DWDD gezeten. Pieter kwam later. We hebben als boeken- en kunst- en cultuurredacteur natuurlijk vaker samen onderwerpen voorbereid."

Eckhardt: "Ten tijde van de heropening van het Rijksmuseum deden we een onderwerp met Ruud Gullit. Hij werd betrokken bij de opening en mocht een aantal kunstwerken uitzoeken. Zijn moeder had vroeger als schoonmaakster in het Rijks gewerkt. Dat voorgesprek was te gek om te doen."

Zijlstra: "Zo waren er meer momenten. In mijn laatste jaar, 2014, was ik samensteller. Het komt weleens voor dat op dinsdagavond de ­line-up voor donderdag nog leeg is. Dan bedachten we met een glas witte wijn aan de bar dat het leuk zou zijn Pieter van Vollenhoven over het nieuwe boek Nederlandsche vogelen te laten praten, ­samen met vogelkenner Nico de Haan."

Eckhardt: "Het zijn maar een paar voorbeelden, maar als zoiets in de uitzending dan fantastisch werkt, geeft dat een enorme kick."

Wat is het voor leven om tien jaar bij DWDD te werken?
Zijlstra: "Toen ik begon, nog in de tijd dat de studio in de Plantage zat, was ik er elke dag. Ik had nog geen twee kinderen en woonde om de hoek. Keihard werken, een fantastische tijd. Het is spannend, dynamisch en elke dag anders."

Toch ging u in 2014 weg.
Zijlstra: "Na tien jaar dacht ik weleens: jeetje, wil ik dit nog, élke dag? Ik was toe aan iets anders, dat lijkt me een natuurlijk proces na zo'n lange tijd."

Eckhardt: "Voor mij geldt dat ik op een gegeven moment voornamelijk bezig was met projecten: het pop-upmuseum, de University's, de Summerschools. Ik heb bij DWDD altijd gevoeld dat mijn creativiteit enorm op prijs werd gesteld - ook buiten de reguliere uitzendingen om. Als je gaat merken dat je focus meer ligt op projecten en minder op de dagelijkse uitzending, wat toch het main event is, is het tijd verder te kijken."

Er zijn nogal wat verhalen verschenen over de werkdruk en het ijzeren regime op de redactie van DWDD. Herkent u zich daarin?
Eckhardt: "Je werkt niet alleen hard omdat je niets mág missen, je wíl vooral niets missen binnen je portefeuille. Ik zou het liefst elke dag naar het Stedelijk, Rijks, Van Abbemuseum, Centraal Museum en verschillende galeries zijn gegaan. Dat moet je leuk vinden, erbovenop zitten. Je wilt primeurs en de beste gasten. Ja, dat is intensief, maar dat is niet erg."

"Het is vooral heel bijzonder dat alles kan bij DWDD. Met het pop-upmuseum hebben we kunnen laten zien wat in museadepots verborgen ligt, daar ben ik nog steeds trots op. Voor een thema-uitzending kon het zo voorkomen dat we het complete Concertgebouworkest in de studio hadden zitten. Het is niet zo dat ik denk: ik moest daar weg; ik wilde gewoon graag op projectbasis gaan werken. Ik heb geen idee hoe het voelt als ik dadelijk DWDD op tv zie."

Hoe was uw samenwerking?
Zijlstra: "Natuurlijk hebben we elkaar weleens aangekeken met het vuur in de ogen, zó boos waren we op elkaar. Dan is het vijf uur en is er stress, misschien is er zelfs geen onderwerp. Dat komt voor."

"Je moet niet haatdragend of rancuneus zijn over dat soort ruzietjes, het hoort bij de druk die een dagelijks programma met zich meebrengt. Pieter en ik konden daar altijd samen wel om lachen. In the heat of the moment maakte één van ons dan een grap en was de angel eruit."

Wie is de Dieuwke Wynia (voormalig hoofd­redacteur van DWDD) van Buro Extra?
Zijlstra: "Haha, Pieter en ik moeten elkaar nu scherp houden. Dat is een andere dynamiek. Bij DWDD was de klok onverbiddelijk. Linksom of rechtsom, om zeven uur is er een uitzending. Nu moeten we ons eigen winkeltje gaan draaien, maar wat mij betreft wordt dat niet minder intensief."

Eckhardt: "Floor is echt een vechter, een ­regelaar. Ik denk dat ze op een leuke manier ­gehaaid is. En ze is creatief."

Zijlstra: "Pieter is historicus en heeft enorme kennis in de kunstgeschiedenis. Dat kan hij snel omzetten naar een compleet projectidee. Bovendien denk ik dat wij inmiddels een behoorlijk netwerk hebben opgebouwd en dat we vrij goed aanvoelen hoe je een bepaalde draai kunt geven aan een onderwerp om het interessant te maken voor een breed publiek."

Hoe verloopt de opstart?
Zijlstra: "We hebben nu een aantal projecten lopen waardoor we het kantoor kunnen draaien. Bovendien: we zijn natuurlijk niet blind in het diepe gesprongen. We hebben goed nagedacht en uitgezocht of er markt is voor ons ­bureau. We hebben er vertrouwen in dat dat
zo is."

Pieter Eckhardt en Floor Zijlstra: 'Natuurlijk hebben we elkaar weleens aangekeken met het vuur in de ogen, zó boos waren we op elkaar' Beeld Ivo van der Bent

Eckhardt: "Natuurlijk is het spannend, daar doe ik niet moeilijk over. Met oudejaarsdag dacht ik nog wel even: goh, ik heb nu een vast dienstverband bij de grootste talkshow van Nederland opgezegd om voor mezelf te beginnen en morgen is het zover. Weg dertiende maand, weg vakantiegeld, haha."

Kunt u schetsen hoe uw werkzaamheden er ongeveer uit zullen zien?
Zijlstra: "We willen er zijn voor bedrijven, musea, uitgeverijen en makers: gewoon, de culturele sector. Wat je voor hen kan betekenen, kan heel breed zijn. We kunnen een event organiseren, maar net zo goed een tentoonstelling. We willen multimediaal denken, dus een boek of documentaire behoort ook tot de mogelijk­heden. We worden geen literair agentschap of productiehuis, het moet altijd een combinatie zijn."

Eckhardt: "In principe zijn we een cultureel projectbureau. We organiseren op 14 februari een Truman Capote-avond in Paradiso en zijn inmiddels met een aantal musea in gesprek. De meesten hebben natuurlijk al goede communicatieafdelingen, maar het is leuk samen met hen na te denken over hoe je ideeën kunt doorontwikkelen om zo'n groot mogelijk publiek te bereiken."

Hij kijkt even naar Zijlstra. "Het is wel weer even omschakelen: we hebben nu opdracht­gevers. Ik zou je graag al het een en ander vertellen, maar dat is niet handig."

Dat is nog wat vaag.
Zijlstra: "Wat ik wel al kan zeggen is dat we een mooi project voor het Tropenmuseum gaan doen. Ook deden we onlangs een project voor uitgeverij Overamstel, mijn voormalige werkgever. Voor de presentaties van het boek van Alexander Pechtold hebben we de pr gedaan, een strategisch plan geschreven en video's gemaakt."

"Het was bomvol op de boekpresentatie op het Binnenhof, er kon niemand meer bij. Als zoiets een succes is, heb je nog steeds een soort DWDD-gevoel."

Iedereen die bij jullie aanklopt gaat hopen op een plekje bij DWDD.
Zijlstra: "Dat is flauw. Die garantie kunnen én willen wij natuurlijk nooit geven. Wij werken daar niet meer. Natuurlijk, als we bij een gaaf project betrokken zijn en het is een onderwerp waar wij potentie in zien, zijn de lijntjes kort. Maar wij zijn niet meer aan DWDD verbonden en ik denk dat, als je even goed nadenkt, je ook weet dat DWDD zo niet werkt."

Eckhardt: "Bovendien zijn er andere media die interessant kunnen zijn. Je moet geen ideeën gaan bedenken om bij Matthijs aan tafel te komen. Ik heb ook een tijdje bij het NOS Journaal gewerkt. Ook niet slecht om daar met je item te zitten."

Dan de vraag die u wist dat zou komen: hoe lang gaat DWDD nog door?
Zijlstra: "Er staat nu net een redelijk nieuw team en Marco Versluis heeft een tijdje terug de plaats van Dieuwke overgenomen. Als ik laatst het gesprek met, of de monoloog van, Jan Terlouw zag, vind ik het programma nog steeds erg goed. DWDD doet er nog steeds enorm toe. Zolang de creativiteit en zin er nog zijn dat vol te blijven houden, moeten ze doorgaan."

Eckhardt: "De huidige transitie op de redactie is niet anders dan hoe de situatie was toen ik kwam. Het zijn veel jonge mensen met een enorme drive. Aan de energie ligt het niet."

Zijlstra: "Het zal voor een groot deel afhankelijk zijn van Matthijs en de redactie, hoe lang zij door willen blijven gaan. Geen idee hoe lang dat zal zijn."

Hoe lang zal Buro Extra bestaan?
Zijlstra: "Tien jaar! Twintig jaar! Uiteindelijk nemen we het hele pand hier aan de Herengracht over."

Eckhardt: "Nee, zonder gekheid. We hebben er nu voor gekozen dit de komende jaren te gaan doen. Daar heb ik ontzettend veel zin in."

Opgebiecht

Leermeester
Zijlstra: "Matthijs van Nieuwkerk! Televisie maken met een enorme drift. Creatief, scherp en vernieuwend."

Eckhardt: "Peter Kloosterhuis. Hij bracht me bij de NOS, waar ik stagiair was, in aanraking met tv en leerde mij de vertaalslag maken van kennis uit de (geschiedenis)boeken naar toegankelijke tv-onderwerpen."

De beste uit het vak
Zijlstra: "Ik heb de mazzel gehad dat de beste in het vak ook mijn leermeester was."

Eckhardt: "Wim Pijbes. Met zijn initiatieven, passie en kennis brengt hij mensen in contact met kunst en weet hij te verrassen en te raken."

De slechtste uit het vak
Zijlstra: "Ik kan slecht tegen mensen die het zogenaamd te druk voor iets hebben."

Eckhardt: "Mensen die niet willen openstaan voor nieuwe ideeën."

Het beste advies ooit gekregen
Zijlstra: "Lekker voor jezelf beginnen. Dat volg ik nu maar eens op."

Eckhardt: "Stop met je studie economie en ga alsjeblieft kunstgeschiedenis studeren. Een advies van mijn vader, ik ben hem er nog altijd dankbaar voor."

Het slechtste advies
Zijlstra: "Toen ik mijn tweede kind kreeg, moesten we groter gaan wonen. Iemand adviseerde ons de stad uit te gaan, maar dat viel vies tegen. Binnen een jaar woonden we weer in de stad, in Oud-West."

Eckhardt: "Ik luister eigenlijk niet naar slecht advies."

CV

Floor Zijlstra
Geboren:19 oktober 1978, Utrecht
Opleiding: Media & ­cultuur, UvA
Loopbaan: Kopspijkers (2003-2005), boeken­redacteur en later samensteller DWDD (2005-2015), uitgeverij Over­amstel (2015-2016)

Pieter Eckhardt
Geboren: 5 juli 1977, ­Amsterdam
Opleiding: Geschiedenis, UvA
Loopbaan: Historicus bij Rijksmuseum (2007-2011), redacteur NOS (2004-2011), curator ­Nationaal Historisch ­Museum (2010-2011), projectmanager Museum Volkenkunde (2011), kunstredacteur en later samensteller DWDD (2011-2016)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden