PlusAchtergrond

Burberry, Nike en G-Star kopen hier hun etalagefiguren

Hans Boodt Mannequins is wereldwijd de op een na grootste leverancier van etalagefiguren, met klanten als Valentino, Louis Vuitton, Burberry, Nike en G-Star. Vanuit Zwijndrecht worden jaarlijks 200.000 stuks verzonden. Uitgevoerd in siliconen, of zelfs volledig geprint met kleding en al. Álles is er mogelijk. 

Ook de wereld van etalagefiguren is aan trends onderhevig. Consumenten willen zichzelf nu in een mannequin kunnen herkennen.Beeld Hans Boodt Mannequins

‘Als je je afvraagt of we nog wat verkopen...” Marco Ou­­werkerk (46) maakt een weids gebaar. Hij staat in het magazijn van 2800 vierkante meter in Zwijndrecht van Hans Boodt Mannequins. Tot aan de nok ligt het vol met bestellingen en voorraad: zo’n zesduizend mannequins. Als Pier Paolo Piccioli, creative director van Valentino, vandaag belt dat hij morgenochtend vijftig stuks in Milaan nodig heeft, is dat geen probleem. En als een retailer kort voor zijn winkelopening bedenkt dat hij toch liever rode etalagefiguren wil, dan haalt Ouwerkerk ze nog ‘even door de wasstraat’, zoals hij de spuiterij noemt.

De voormalige kok – ‘ik had al snel door dat ik geen kanjer zou worden’ – is sinds 2007 ceo en mede-eigenaar van Hans Boodt Mannequins. Zeg geen pop, dat woord is op het hoofdkantoor een faux pas, hier spreekt men over figuren of mannequins. De 68-jarige Hans Boodt zelf, de etaleur die het bedrijf veertig jaar geleden begon, is nog mede-eigenaar, maar bemoeit zich niet meer met de dagelijkse gang van zaken.

Zo’n 200.000 stuks worden er jaarlijks verzonden. Traditioneel zijn ze gemaakt van handgelamineerd fiberglas, maar de klant heeft ook keuze uit vier duurzame materialen, zoals hars uit de afvalstroom van de notenindustrie, met jute. Begin volgend jaar komt er ook een collectie die is gemaakt van koffiedik met biopolymeer. Na gebruik kunnen de mannequins worden ingeleverd, waarna het bedrijf ze een tweede leven geeft in de outlet of verhuur, of onderdelen verkoopt aan andere partijen.

Het bedrijf verkoopt in zeventig landen, heeft wereldwijd zeventien showrooms en een eigen fabriek in Xiamen, China. De collectie biedt 225 verschillende modellen en houdingen, een deel daarvan staat uitgestald in de showrooms, die klanten moeten verleiden en tonen wat ze bij Hans Boodt allemaal kunnen. En dat is veel. Van wat het bedrijf aflevert is 85 procent custom made, zoals met kleren en al geprinte figuren voor de etalages van Louis Vuitton wereldwijd. Of levensechte siliconenfiguren waarvoor echte mensen gescand zijn. “Het scannen duurt een klein uurtje, de figuur daarna printen zo’n 48 tot 60 uur, maar wij verdelen dat proces over diverse machines, dus kan het veel sneller.”

Beeld Hans Boodt Mannequins

De 3D-printers, elf stuks, bouwde een handige medewerker zelf. Ze maken er de prototypes mee. “Tot zo’n vijf jaar geleden gebeurde dat nog in klei en had je een beeldhouwer nodig, nu werken we met 3D-design. Momenteel ontwikkelen we iets bijzonders in samenwerking met Iris van Herpen. Voor de expositie van kunstenaar Sven Signe den Hartogh hebben we een nieuw menstype gecreëerd en we hebben net een project met Valentino afgerond voor de introductie van een schoen.”

Anoniem hoofd

Voor de reizende tentoonstelling Thierry Mugler: Couturissime, vorig jaar te zien in Kunsthal Rotterdam, maakten ze bij Hans Boodt 150 figuren met een extreme wespentaille, puntige schouders en puntige hielen. De plannen voor het scannen en in siliconen printen van een heel voetbalelftal – ‘ik mag niet zeggen welk’ – zijn vergevorderd. En ze werken er aan een inclusieve dameslijn voor een groot lingeriebedrijf dat eveneens nog niet genoemd mag worden.

De eigen diversiteitslijn werd inmiddels al veertien maal verkocht. “Deze collectie bestaat onder meer uit een oudere man en vrouw, een genderloos type, twee Aziaten, een Marokkaans type, twee zwarte personen, en twee Kaukasische figuren. Voor het scanproces zijn verschillende etnische profielen gebruikt. Dat zie je niet in de huidskleur terug, ze zijn ook niet wit, maar uitgevoerd in verschillende finishes, onder meer transparant.”

Beeld Hans Boodt Mannequins

Printen in zo’n groot formaat bestaat nog niet zo lang. Daarmee waren ze bij Hans Boodt de eersten in de industrie, zegt Ouwerkerk. Daardoor heeft het bedrijf qua innovatie een voorsprong op de nummer één producent van etalagefiguren: het Amerikaanse Fusion. “Zij draaien driemaal zoveel omzet, maar wat wil je, ze werken onder meer voor Target, dat 4000 winkels heeft. Dan gaat het snel met de aantallen.”

Het gros van de etalagefiguren heeft een anoniem, leeftijdloos hoofd. “Dat is zo’n tien jaar geleden begonnen omdat mode niet meer wordt opgesplitst in leeftijdscategorieën. Ik draag hetzelfde als mijn zoons van 19 en 21. Vroeger probeerden we een image te maken van het meest perfecte model, zoals we die zien op de catwalk, maar mensen willen zich nu in het plaatje in de etalage herkennen. Door sociale media krijgen we dagelijks zoveel beelden uit het echte leven binnen. Dat heeft gezorgd voor de vraag naar realistische figuren in relaxte, casual houdingen. Geen afstandelijke, arrogante figuren die in etalages schreeuwen: kijk naar mij.”

Nikefiguren

Dat veel klanten nog steeds kiezen voor de vrouwenfiguur in maat 36 en de mannenfiguur in 48 is marketing, zegt Ouwerkerk, ‘verleiding, net als bij modefotografie’. De plussize Nikefiguren die veel publiciteit opleverden, kwamen niet uit zijn koker, maar afgelopen maand leverde hij Nike wel zwangere poppen. Eerder maakte hij ook de figuur voor de Nike Pro Hijab 2.0.

Beeld Hans Boodt Mannequins

Qua stevige damesmaten hebben ze bij Hans Boodt Bo en Betty in de aanbieding – alle figuren hebben namen – in respectievelijk maat 44/46 en 46/48. “Zo’n vollere figuur is een uitdaging, omdat er een stukje psychologie bij komt kijken. Normaal beweegt een voller persoon uiteraard, heeft misschien een guitig bekkie en is charmant. Maar hetzelfde lichaam als stilstaand figuur wordt ineens een ding dat vier keer zo groot lijkt. Veel consumenten accepteren dat nog niet, en ik vraag me af of de dame met die maat zichzelf erin herkent.”

Zijn jarenlange winkelervaring – hij stond als bedrijfsleider aan de wieg van de retail van Mexx – noemt hij zijn sterke punt. “Toen ik zeventien jaar geleden in deze business ging werken, hadden al mijn concurrenten een productieachtergrond. Zij vonden zichzelf de artiest en hadden een arrogante houding: je mag blij zijn dat je bij mij mag kopen. Terwijl ik met klanten wilde meedenken. Neem G-Star. Ik ken de winkels, wat voor figuur past daarbij, in wat voor kleur, welke finish en wat voor houding? We kwamen uit op een betonnen finish, nu heel gewoon, toen nieuw. Uiteraard zeg ik geen nee tegen een standaardorder, maar het liefst zetten we natuurlijk onze add-on value in door figuren te maken die anderen niet kunnen bieden.”

Muse is het eerste figuur waarmee hij de high-endmarkt verovert, ook verkrijgbaar met een smokey-eye make-up en handgemaakte pruik. Voor Muse werkt hij met voormalige visagisten en pruikenmakers van Rootstein, de Britse fabrikant van etalagefiguren, ook wel de Rolls-Royce onder de etalagefiguren genoemd.

Beeld Hans Boodt Mannequins

“Vroeger dan hè, het bedrijf is inmiddels al tweemaal verkocht en nu in Italiaanse handen.”

Er wordt hard gewerkt aan een wedergeboorte van het merk, zo lanceerde het onlangs een Twiggymannequin. Ouwerkerk is vol lof over de voormalige pruikenmakers van het merk. “Dat kunnen ze nergens ter wereld zo mooi, je mond valt ervan open. Het gebeurt met de hand, haartje voor haartje.”

Twee meter hoge beer

Ook sportzaken, hij werkt onder meer voor Runnersworld, Asics, Nike en Under Armour, willen tegenwoordig ‘beleving’ in hun etalages. De sportlijn wordt derhalve nog steeds uitgebreid. “Zo is er momenteel vraag naar meer basketbalhoudingen.” 

En ook de lingeriefiguren zijn volop in ontwikkeling. “We zijn echt met cupmaten bezig, niet alleen de omvang van de borst, maar ook cupdiepte en bijvoorbeeld push-up. Tot drie jaar geleden hadden alle figuren standaard samplemaat 75b. Helaas zijn veel merken of winkeliers nog huiverig voor verandering, waardoor ze niet denken: laat ik er eens een mannequin tussen zetten met cup D.”

Om de vinger aan de pols te houden, reist Ouwerkerk zich samen met Rini van Leenen, verantwoordelijk voor de inrichting van alle showrooms, ‘helemaal scheel’. “We komen bij alle grote merken en retailers over de vloer.”

Daardoor zijn ze inmiddels ingesprongen op een nieuwe trend: het 3D-printen van grote displaymaterialen. Van Leenen: “Traditionele, etalages bouwen: dat is niet meer. De grote merken willen een beleving creëren. Er heerst een tendens van meer props in etalages, maar niet de oude props zoals een stoel.”

Zo maakten ze cartoonachtige figuren voor Moncler, en voor Burberry een reeks van 23 dieren voor hun pop-upshops. De showroom in Milaan heeft er onlangs een verdieping bijgekregen voor de displaycollectie. Ouwerkerk: “In de etalage komt een twee meter hoge beer, maar we kunnen wel tot vier verdiepingen hoog printen. Doel is uiteraard om hierin wereldwijd de nummer één leverancier te worden.” 

Jacquemus

De Zuid-Franse ontwerper Simon Porte Jacquemus is in zee gegaan met de Griekse keramist Daphne Leon. Het resultaat: vijftien borden waarop onder meer zijn Le Chiquito-tas en kenmerkende strohoed met zwart lint ‘liggen’. Verkrijgbaar bij Browns vanwege de 50ste verjaardag van het warenhuis voor (schrik niet) 415 euro per stuk. Eerder maakte Leon borden voor Jacquemus’ restaurant in Parijs.

Miljoenste fles

Het Amsterdamse label Maium (regen op z’n Mokums), dat regenjassen maakt van plastic flessen opgepikt uit zee, heeft een mijlpaal bereikt: de miljoenste fles is inmiddels hergebruikt. Het merk verwacht in 2025 jaarlijks vijf miljoen flessen te verwerken. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden