PlusAchtergrond

Broer Thijs navigeert cosmeticabedrijf van overleden Ellis Faas de toekomst in: ‘Nagellak kwam er niet in bij mijn zus’

Vorig jaar overleed topvisagist Ellis Faas, broer Thijs zet haar cosmeticabedrijf voort. Gelukkig liet zijn zus genoeg na waarmee hij aan de slag kan. ‘Ze pakte haar kwasten en hoppa, dan kwam het altijd goed.’

Thijs Faas met zijn overleden zus. ‘Als iemand nog vecht en hoop heeft, begin je niet over ‘wat als je er straks niet meer bent’.' Beeld
Thijs Faas met zijn overleden zus. ‘Als iemand nog vecht en hoop heeft, begin je niet over ‘wat als je er straks niet meer bent’.'

Haar aanwezigheid is nog sterk voelbaar in het bedrijf, zegt Thijs Faas (55) over zijn zus, al hangt er geen foto van haar aan de muur. “Dat zou ze absoluut niet gewild hebben, Ellis stond niet graag in de spotlights, ze was extreem verlegen.”

De lading KLM-huisjes – cadeau voor busi­ness­classreizigers – op het kantoor aan de Bloemgracht, is de stille getuige van het internationale succes van Ellis Faas. Jarenlang vloog ze de wereld over als één van de invloedrijkste visagisten van haar generatie. Dit dankzij haar grenzeloze fantasie en onverschrokkenheid. Vaak werkte ze uit de losse pols – dat er daarbij weleens iets vlekte, no problem, het was haar handschrift geworden. Een te perfecte make-up haalt de menselijkheid uit een gezicht, vond ze.

Voorbereiding in de vorm van een moodboard aan de klant presenteren, daar deed ze niet aan. Ze kwam binnen op de set en liet zich inspireren door de collectie, de locatie of het model. Wat ga je eigenlijk doen? vroeg haar broer ooit in een taxi in New York op weg naar een shoot voor W magazine met sterfotograaf Peter Lindbergh. “Geen idee,” antwoordde ze. “Ik zie wel.” Thijs Faas: “Ze werkte puur op intuïtie, pakte gewoon haar kwasten en hoppa, dan kwam het altijd goed.”

Afgelopen augustus overleed Ellis Faas op 58-jarige leeftijd aan alvleesklierkanker. “Die k-kanker waar maar weinig tegen te doen is,” zegt Thijs Faas. Twintig jaar werkte hij met zijn zus samen. Eerst als haar manager, ‘niet ­logisch, want ik kwam uit de klassiekemuziekwereld en platenbusiness, maar ze wilde ­iemand die haar beschermde’. Van jongs af aan waren ze al zeer close. Zij bracht hem vaak hand in hand naar de kleuterschool. “‘Vroeger zorgde ik voor jou, nu zorg jij voor mij,’ zei ze weleens gekscherend. Maar volgens mij hebben we altijd voor elkaar gezorgd.”

In 2009 lanceerden ze samen Ellis Faas ­Cosmetics. Een dierproefvrije make-uplijn die getuigde van haar eigenzinnige karakter: oogschaduw, highlighter, blush – alles vloeibaar en verpakt in metalen patroonhulzen, mensen moesten er maar aan wennen. Inspiratie voor haar ‘human colours’ kwam onder meer van bloed, aderen en blauwe plekken. Het merk (slogan: Make Up, Not War) wordt inmiddels in meer dan twintig landen verkocht.

Uitgemaakte zaak

Thijs Faas was weliswaar verantwoordelijk voor het zakelijke gedeelte en de pr, maar voorbereid om het bedrijf in zijn eentje te leiden was hij nauwelijks. “De ziekte van Ellis kwam in twee golven. Het begon in 2018 met lymfeklierkanker, de stamceltherapie sloeg ongelofelijk goed aan. Dat ze schoon was verklaard, hebben we uitgebreid gevierd.”

“In januari 2020 kwam echter het nieuws dat het waarschijnlijk toch weer foute boel was. ­Ellis heeft nog een tijd dapper gevochten, maar toen ze wist dat het een uitgemaakte zaak was, wilde ze geen behandelingen meer. ‘Ik ga niet nog veel zieker worden om een maandje extra te krijgen’, zei ze. Het was midden in de eerste ­coronagolf, Ellis was thuis, ik kon haar niet knuffelen, dat was heel erg. Tussen strijdbaarheid en het besef ‘dit gaat ’m niet worden’, zat maar een hele korte periode. Als iemand nog vecht en hoop heeft, begin je niet over ‘wat als je er straks niet meer bent’. Maar ook niet als je al afscheid aan het nemen bent. Het gesprek over hoe zij wilde dat ik het na haar dood zou aanpakken, is er dus nooit geweest.”

Zonder de steun en passie van het ‘ongelofelijke driekoppige team’ op kantoor had hij het bedrijf niet kunnen en willen leiden, zegt Thijs Faas. “En ik kan gelukkig ook altijd sparren met mijn nichtje Flavia (33), de dochter van Ellis. Haar passie ligt bij muziek.”

‘Anti-Kardashian’

Het bedrijf gaat verder zonder nieuwe creatief op de stoel van zijn zus, dat ligt emotioneel te ­gevoelig. Gekozen is voor driemaandelijkse samenwerkingen met visagisten die carte blanche krijgen om Ellis’ verhaal te vertellen: inspireren, niks voorschrijven. “We werken niet met seizoenskleuren, de visagisten doen hun eigen ding met de producten van Ellis.”

Voor de eerste samenwerking werd gekozen voor de Russische visagist Kate Mur; zij klopte acht jaar geleden voor een portfolioreview aan bij Faas, die onder de indruk bleek. Voor juni, ­juli en augustus creëerde Sandra Govers de campagnebeelden voor op de packaging en ­visuals voor in winkels. Govers was twaalf jaar lang Faas’ eerste assistent, naast een eigen booming carrière. Zo werkte ze onlangs nog mee aan de documentaire Dancer II van Anton Corbijn, waarin de Oekraïnse balletster Sergei Polunin danst op In Your Room van Depeche Mode.

Nieuw campagnebeeld, met visagie van Ellis Faas’ eerste assistent Sandra Govers: ‘Ellis was mijn mentor.' Beeld Carin Verbruggen & Ferry Drenthem Soesman
Nieuw campagnebeeld, met visagie van Ellis Faas’ eerste assistent Sandra Govers: ‘Ellis was mijn mentor.'Beeld Carin Verbruggen & Ferry Drenthem Soesman

Govers (45) assisteerde ook backstage bij shows in Parijs, Milaan en New York, als Faas chef de cabine was van Chanel, Fendi, Dolce & Gabbana, Viktor & Rolf en vele anderen. “Ze was mijn mentor. ­Ellis leerde mij techniek te durven loslaten, mijn instinct te volgen en me niet te ­laten ­afschrikken door mensen die denken het beter te weten. Ze zei: ‘Make-up is poëzie: het hoeft niet mooi te zijn, het moet mooi voelen.’”

Gouden tijden beleefden ze samen. Even op en neer naar Los Angeles voor een Guccicampagne met fotograaf Mario Testino. Of een Armanishowtje ter opsiering van de lancering van een nieuw model auto, waarbij Christina Aguilera ook nog een moppie kwam zingen.

Maar Faas was niet onder de indruk van alle glamourfeestjes die bij haar werk hoorden, en ze vond niets erger dan netwerken. Govers: “Als de show van Chanel in Parijs afgelopen was, ging ze niet naar het feestje om met Karl Lagerfeld te smoezen, maar pakte ze de trein naar Amsterdam om bij haar dochter te zijn. Het was een ­sociaal mens, maar graag in haar eigen kleine kringetje.”

Een zeer emotionele opdracht, vond Govers het, om nu in de wereld van haar vriendin te kruipen. “Als concept voor de fotografie heb ik water gekozen, omdat Ellis en water voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ze wilde ook altijd een hotelkamer met bad, om de dag van zich af te spoelen.” Alle tinten blauw uit de collectie en een vleugje antiek zilver gebruikte ze. “Alles door elkaar gemixt, op z’n Ellis, ­lekker smeren en schilderen.”

De beelden moeten potentiële klanten verleiden in een markt die overspoeld is door merken van internationale sterren en influencers met miljoenen volgers. Hoe concurreert Ellis Faas Cosmetics met KKW Beauty by Kim Kardashian West, of Kylie (Jenner) Cosmetics? Thijs Faas: “Ellis is ooit een anti-Kardashian genoemd. Een rake omschrijving, want Kardashianfans willen er allemaal hetzelfde uitzien, het zijn volgers, iets waar Ellis van gruwde.”

Kleur ‘Ellis Red’

Ellis Faas Cosmetics is nog steeds een nichemerk dat organisch groeit, waarbij kwaliteit op de eerste plaats staat. Bestverkopende productlijn is de vloeibare foundation: 15.000 flesjes per maand. De textuur ontwikkelde Ellis met een ­laboratorium in Japan. Dit najaar wordt er uitgebreid van negen naar vijftien tinten. Op de plank ligt nog een lijn compact foundation.

“Ze heeft genoeg nagelaten waarmee we aan de slag kunnen, zoals een te gekke structuur voor een product om wenkbrauwen kleur te ­geven. Heel subtiel. Nagellak kwam er bij Ellis niet in, daar had ze níets mee. Misschien dat het er nu toch stiekem van gaat komen, slechts één kleur: Ellis Red, net als die ene lippenstift waarmee ze ooit begon.”

Steun van Ellis’ fans krijgt hij genoeg. “Onze grootste klant, Mecca Cosmetics in Australië, een distributeur met vijftig eigen luxewinkels, mailde na haar overlijden: ‘We gaan alles op ­alles zetten om Ellis Faas nog verder uit te bouwen.’ Het is onze grootste afzetmarkt, vanaf het begin al. Het merk past goed bij Australiërs, een heerlijk volk dat zich niets laat voorschrijven.”

2020 was een onwaarschijnlijk jaar, maar Thijs Faas verwacht de omzet te verdubbelen. De grootste knauw in verkoop kreeg lippenstift, vanwege de mondkapjes. “Ik verwacht dat deze productgroep nu het hardst gaat lopen, dat mensen helemaal losgaan met kleur op de ­lippen.” Govers verwacht eveneens dat het ­make-upbeeld op straat veel expressiever gaat worden. “We willen onszelf weer dolgraag laten zien. Daarbij gaat het om ­authenticiteit. De trend is juist dat er steeds minder trends zijn.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden