PlusTv vooraf

Broer en zus Opstal over hun samenwerking als choreografen

In zestig minuten vertelt het jonge choreografenduo Marne & Imre van Opstal meer over hun beweegredenen en zien we wat ze de afgelopen jaren maakten met de dansers van het Nederlands Dans Theater.

Choreografen Marne & Imre van Opstal. Beeld
Choreografen Marne & Imre van Opstal.

“We hebben beiden research gedaan naar onze eigen identiteit,” opent Imre van Opstal. “Seksualiteit, liefde, motherhood, womanhood: dat zijn de thema’s die we bespreken in dit stuk.”

“Gender,” vult broer Marne aan. “Acceptatie van jezelf, maar ook van buitenaf. Zijn anderen in staat je lief te hebben als je jezelf blootgeeft?”

Baby Don’t Hurt Me heet hun nieuwste choreografie, die in februari van dit jaar (online) in première ging bij het Nederlands Dans Theater (NDT) in Den Haag en waarvan we twee flinke fragmenten zien. Er kwam extra budget van OCW, april is dansmaand bij de NPO. Dankzij Manon Lichtveld en Bas Westerhof zijn er nu vier dubbellange afleveringen van Podium Dans.

Thuis in Limburg

“Het gaat totaal organisch,” zegt het dansduo over hun samenwerking. Die begon zeven jaar geleden met een choreografie voor de workshop, waarvoor ze allebei dezelfde dansers op het oog hadden. “We dachten: we hebben vroeger in de huiskamer ook samen dingen gemaakt, laten we dat nu oppakken.” Daarna maakten ze The Grey voor NDT 2 en twee jaar geleden Take Root voor NDT 1, waarvan we eveneens scènes zien.

Mooi is dat er dankzij filmende ouders ook beelden zijn van hun danslust in de huiskamer in het Limburgse Velden, waarbij de kast nog net gespaard bleef. Deze zaten in de documentaire die Lichtveld en Westerhof in 2013 maakten – het jaar waarin ook zussen Myrthe en Xanthe van Opstal bij NDT dansten – en bewijzen nu opnieuw hun waarde.

Marne kon als kleuter niet op zijn stoel blijven zitten. Na zijn opleiding in Den Haag werd hij aangenomen bij het gezelschap, waar hij uiteindelijk elf jaar danste. Vorig seizoen besloot hij, op zijn dertigste, te stoppen. “Ja, ik was relatief jong. Maar ik heb ongelooflijk hard gewerkt.”

Ruiger werk

Imre, een jaar ouder, was als kind meer van het skateboarden en skeeleren, maar studeerde uiteindelijk in Rotterdam af als danser. Zij danste eerst in Noorwegen en reisde na haar NDT-tijd naar Batsheva, waar ze naar eigen zeggen veel leerde. Ze bewondert de dansers en is gek op gaga, Ohad Naharins bewegingsmethode. “Ik was altijd meer van de blotevoetendansen en het wat ruigere werk.”

Broer en zus omarmen verschillen, houden van dialoog en zijn op zoek naar realness. Ze hopen binnenkort samen over de wereld te reizen om stukken te maken bij andere gezelschappen. Hun leeftijd zien ze als voordeel: “Wij kunnen onszelf heel goed in de dansers verplaatsen.”

Podium Dans, NPO 2 extra, 17/4, 19.30 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden