PlusGalerie

Braziliaanse kunst: samba en carnaval

De schoonheid van de natuur hoort net zo bij Brazilië als de lichamelijke cultus van de samba en het carnaval, zo wil het cliché. En allebei komen aan bod in een tentoonstelling met voornamelijk Braziliaanse kunstenaars bij Ron Mandos.

Beeld Galerie Ron Mandos

Al vanaf de straat zie je een installatie van Daniel Steegmann Mangrané met glazen buizen waar weelderige bladeren uit steken. Die blijken te staan voor de bedreigde regenwouden in het Amazonegebied. Verderop hangt een theatraal schilderij met een weelderige bomen en planten van Maria Klabin. In tweede instantie is een groep mensen op de achtergrond te zien, die naar een aap in een botanische tuin staat te kijken.

Achterin de galerie draait een video van Chameckilerner (kunstenaarsduo Rosane Chamecki en Andrea Lerner) waarin ingezoomd wordt op de heupen van een sambadanseres. Door de beelden van de schuddende billen in slow motion te laten zien, wordt het een nogal ongemakkelijke video met vleeskwabben die schijnbaar passief en ongeorganiseerd heen en weer fladderen.

De titel van de tentoonstelling Já estava assim quando eu cheguei (Zo was het toen ik hier aankwam) verwijst ook naar de natuur, die door de mens steeds meer wordt getemd.

Het is ook de titel van een werk van Carlito Carvalhosa, dat midden in de galerie ligt. De witte sculptuur blijkt een verbeelding van de bekende Suikerbroodberg in Rio de Janeiro.

De vergelijking dringt zich op met de Mont Sainte-Victoire, de berg die door Paul Cézanne werd geschilderd. Jarenlang bestudeerde Cézanne de berg, probeerde hij grip te krijgen op de specifieke vorm en de atmosferische omstandigheden van de omgeving. Maar bij Carvalhosa is de berg een hulpeloze puist geworden, die ondersteboven is gekieperd. Er steken twee stokken doorheen waardoor hij nog een beetje overeind blijft.

Masker van schilderijen

Laura Lima is een van de bekendste Braziliaanse kunstenaars in de tentoonstelling. Aan het begin van haar kunstenaarschap, eind jaren tachtig, raakte zij beïnvloed door de underground performance scene in Rio de Janeiro. Zo ging ze mensen en levende dieren als materiaal gebruiken voor museale installaties.

Ook het werk dat nu bij Ron Mandos is te zien houdt het midden tussen performance, sculptuur en installatie. Lima maakte een masker, samengesteld van verknipte schilderijen met traditionele landschappen. Door de mogelijkheid de schilderijen als masker te dragen benadrukt Lima zowel het kunstmatige van de situatie als de fysieke aanwezigheid van het geschilderde landschap.

Aan het eind van de tentoonstelling laat een video van Rivane Neuenschwander en Cao Guimarães zien hoe tientallen mieren na het carnaval felgekleurde confettisnippers naar hun nest slepen. De confettisnippers zijn met suiker bedekt, waardoor het werk ook een subtiel commentaar is op de consumptiemaatschappij.

JÁ ESTAVA ASSIM QUANDO EU CHEGUEI

diverse KUNSTENAARS UIT BRAZILIË
Waar Galerie Ron Mandos, Prinsengracht 282
Te zien t/m 31-1 (op afspraak)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden