Brave klassenstrijd rond het voetbalveld in The English Game

Beeld Netflix

In het Engeland van 1879 is voetbal nog een spel voor ‘heren en amateurs’, zoals de rijke klasse het zelf noemt. Arbeiders voetballen uiteraard ook, maar dat moeten ze dan wel na hun zware werkdag doen, omdat er nog geen betaald voetbal bestaat – sterker nog: het is zelfs verboden voetballers te betalen. Maar hoewel de regels in het nadeel van de working class zijn, lukt het in 1879 een arbeidersteam uit Darwen voor het eerst om de kwartfinales van de FA Cup te bereiken. Dat is het uitgangspunt van de zesdelige dramaserie The English Game van Julian Fellowes, die eerder het uitermate succesvolle Downton Abbey bedacht.

Topspelers uit Schotland

En zoals in Downton Abbey de wissewasjes van de rijken werden afgewisseld met de zorgen van het personeel, wordt in The English Game heen en weer geschakeld tussen de wederwaardigheden van de upperclass – eigenaars van katoenfabrieken - en die van de lowerclass: de arbeiders die in die katoenfabriek in Darwen werken. Hun redelijk succesvolle voetbalteam wordt aan het begin van de serie versterkt met twee topvoetballers uit Schotland, Fergus Suter (Kevin Guthrie) en Jimmy Love (James Harkness). Deze nieuwkomers, officieel nieuwe werknemers van de katoenfabriek, worden aanvankelijk argwanend bekeken, zeker als Suter ook nog de tactiek van het team wil veranderen. Maar als het team van Darwen door tactische suggesties van Suter (‘laat de bal het werk doen, het gaat om ruimte’) een 5-1 achterstand tegen rijkeluisclub Old Etonians na de rust weet om te buigen in een gelijkspel, is hun inbreng geaccepteerd.

De sterspeler van Old Etonians, Arthur Kinnaird (Edward Holcroft), heeft zo zijn eigen zorgen. Zijn schoonvader vindt voetbal een spel voor jongetjes, niet voor mannen, en een gezin stichten met zijn vrouw Margaret (Charlotte Hope) gaat ook al niet vanzelf.

Voorspelbaar

De twee klassen komen nog meer tegenover elkaar te staan als de fabriekseigenaren tot twee keer toe de lonen verlagen om de kosten te drukken. Een staking zet de verhoudingen verder op scherp en de strijd om de FA Cup komt op de tocht te staan. De loyaliteit van de Schotse Suter en Love wordt op de proef gesteld; mee- staken of doorspelen? Complicerende factor is dat ze intussen ook romantische relaties in hun nieuwe woonplaats zijn aangegaan; Love met de hospita, Suter met een alleenstaande moeder.

The English Game is degelijk Engels drama: goed gecast,prachtige locaties en een perfecte aankleding. Maar dat degelijke is ook een nadeel, want de serie kleurt wel erg netjes binnen de lijntjes. Vrijwel alle upperclass­personages zijn arrogant en wereldvreemd, terwijl bijna alle arbeiders een zuivere inborst hebben. Dat maakt de serie nogal voorspelbaar; alleen Edward Holcroft weet van Old Etonians’ sterspeler Arthur Kinnaird een interessant gelaagd personage te maken. Daar komt bij dat de voetbalscènes niet erg overtuigend in beeld worden gebracht – verder dan jachtige beelden van een paar hollende mannen achter een bal komt de serie niet. The English Game is daardoor een aardig tussendoortje voor wie Downton Abbey al heeft gezien maar zeker geen surrogaat voor het gepauzeerde voetbal.

The English Game
Kostuumdrama

Regie Tim Fywell, Birgitte Staermose