Plus

Botsingen en onderlinge steken geven Nuhr zijn fijne dynamiek

De mannen van Nuhr hebben een nieuw programma. Hoewel, nieuw, Alle 30 Nuhr is een best of. Het samenspel is soepel als boter, maar het zijn de botsende persoonlijkheden en onderlinge steken die Nuhr zijn fijne dynamiek geven.

Viggo Waas, Peter Heerschop en Joep van Deudekom Beeld Joris van Bennekom

Het einde van cabaretgroep Nuhr is al meermaals impliciet aangekondigd. Hun vorige, bejubelde voorstelling Draai Het Eens Om leek het perfecte slotakkoord van een imposante carrière. Niet alleen door het hoge niveau, maar ook omdat de leden zelf het onderwerp vormden.

Joep van Deudekom, Viggo Waas, Peter Heerschop en Eddie B. Wahr vertelden elkaar op verrukkelijke wijze de waarheid. Dertig jaar vriendschap, dertig jaar ruzie en dertig jaar artistieke verbinding leverden de Poelifinario op voor het beste cabaretprogramma van het seizoen. Het was misschien zelfs wel de beste voorstelling die Nuhr ooit maakte.

Strik erom en tot ziens, zou je denken. Toch hebben de mannen een nieuw programma. Hoewel, nieuw, Alle 30 Nuhr is, zoals de titel al doet vermoeden, een best of.

Op het po­dium staan dertig gestapelde kisten met een jaartal erop, waaruit de mannen vanavond een greep zullen doen. Het is jammer dat ze dat visueel niet consequent doorvoeren, maar de kwaliteit van de selectie is er niet minder om.

Olifanten
De diversiteit ook niet trouwens. Nuhr speelt zowel jolige fysieke sketches (hoewel alleen Waas die nog met de oorspronkelijke snelheid uitvoert) als sterke dialoogscènes, die vaak draaien om de benauwing van het burgerlijke bestaan.

Erg geestig is de kinderverjaardag die door diverse allergieën en al dan niet overdreven aandoeningen een militaire operatie wordt; erg ontroerend de relatie die ze in een paar minuten van eerste ontmoeting naar bitter einde acteren.

Kroonjuweel binnen hun oeuvre is de safariscène. Tijdens een etentje met vrienden wil een man beginnen aan het verhaal van hun ontmoeting met een groep olifanten, maar zijn vrouw neemt het over en legt in zijn ogen precies de verkeerde accenten. Van de ontelbare sketches en grappen die zijn gemaakt over de verschillen tussen mannen en vrouwen, is dat de allerleukste.

Het samenspel is na drie decennia natuurlijk soepel als boter, maar het zijn juist de botsende persoonlijkheden en onderlinge steken die Nuhr zijn fijne dynamiek geven.

Heerschop is de gevoelige jongen, Van Deudekom de botterik en Waas de eeuwig jeugdige stoorzender die overal commentaar op levert. Eddie B. Wahr heeft een uitzonderingspositie. Hij kwam er pas na tien jaar bij en dus hebben de anderen hem geen '30 jaar Nuhr'- maar een '20 jaar Ed'-shirt gegeven.

Dromen
Wahr is wel vaker lijdend onderwerp, maar hij heeft zo'n heerlijke rust over zich dat hij tóch altijd als morele winnaar uit de conflicten lijkt te komen. Het is een fantastische rol die hij heeft veroverd. Wahr is het menselijke klimrek waar de anderen zich op kunnen uitleven.

Tegen het einde van de avond zingt Nuhr de grootste hit uit hun carrière: het fraaie Dromen, in 1999 ook de titelsong van de film Lef, waarin Waas de hoofdrol speelde. Kernzin: 'We hadden zoveel samen en ik zou zo graag nog één keer... Maar dat kan natuurlijk niet.'

Een veelzeggend nummer op een veelzeggende plek in de voorstelling. Alle 30 Nuhr is alwéér een zeer geschikt moment om er echt mee op te houden.

Met een beetje mazzel gaan de mannen dus gewoon door.

Alle 30 Nuhr

Door Nuhr
Gezien 14/3, Oude Luxor Rotterdam
Te zien 20 t/m 24/3, De Kleine Komedie

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.