Plus

Bostheater is podium voor Romeo en Julia à la Diamantbuurt

In het Amsterdamse Bostheater gaat vrijdag Romeo en Julia in première: een klassieker, dit keer met acrobaten en vliegtuigslurven. 'Dit verhaal zit in ons dna.'

Een repetitie van Romeo en Julia Beeld Elmer van der Marel

Het podium van het sprookjesachtige theater in het Amsterdamse Bos is voor de gelegenheid aangekleed met hoog opgestapelde vliegtuigslurven. Vanaf vrijdag heeft Julia haar balkon in zo'n slurf en zal ze vanaf daar haar Romeo heel de zomer lang haar beroemde vraag stellen: 'O Romeo, o Romeo, hoezo ben jij Romeo?'

Het Amsterdamse Bostheater presenteert vanaf deze week tot en met september William Shakespeares klassieker Romeo en Julia. Het is een samenwerking met de Veenfabriek en circustheatergroep TENT. Vrijdag is de première. Tot die tijd zijn er try-outs.

Amsterdamse invloeden
Romeo en Julia is het verhaal van een liefde die niet mag zijn. Of beter: 'een liefdesverhaal dat in ons dna zit, omdat we het allemaal kennen', aldus regisseur en artistiek directeur Ingejan Ligt­hart Schenk (44).

Ligthart Schenk gaf het stuk dezelfde stadse, broeierige omgeving die Shakespeare er eens aan gaf. Het verschil is dat Romeo en Julia nu niet in Verona speelt, maar in een stad die meer geïnspireerd is op Amsterdam. De tekst werd opnieuw vertaald door Erik Bindervoet, die al meerdere stukken vertaalde en bewerkte voor het Amsterdamse Bostheater.

"Ik ben gefascineerd door het gevaar in het verhaal," aldus Ligthart Schenk. "Maar ik wilde wel dat je dat ook nú kunt voelen. Het verhaal van Romeo en Julia kennen betekent niet dat je het ook echt ervaren en gevoeld hebt."

Verticale paal
Ligthart Schenk dacht in een eerder stadium na over hoe hij dat gevaar tastbaar kon maken en besloot toen: acrobatiek. Naast de acteurs telt het gezelschap van deze zomer daarom vijf acrobaten van TENT.

In het stuk zit onder andere wat een 'Chinese pole' heet: een metershoge, verticale paal waarin acrobaten klimmen, hangen en trucs doen. "Romeo en Julia is natuurlijk traditioneel een tekstverhaal," zegt Ligthart Schenk. "We houden vast aan het klassieke stuk, maar ik denk wel dat mensen nu visueler zijn ingesteld. Er kan ook veel meer. Dus dat doen we ook."

Straat
Op het podium heeft Ligthart de Capuletti's - de familie van Julia (gespeeld door Yara Alink) - links ondergebracht en op rechts wonen de Montecchi's van Romeo (Ward Kerremans). Net zoals in de klassieke vertelling zijn de families elkaars aartsvijanden die elkaar nog meer gaan bevechten als Romeo en Julia verliefd op elkaar worden.

Verlichting

Bezoekers hoeven vanaf vrijdag niet meer in het pikkedonker naar huis te fietsen na een voorstelling in het Amsterdamse Bostheater. De gemeente gaat verlichting plaatsen.

Ligthart Schenk liet zich voor de Montecchi's inspireren door zijn oude buurt: de Diamantbuurt. "Ik vind het interessant hoe mensen zich terugtrekken op religie of etniciteit als er eigenlijk iets anders aan de hand is," zegt hij.

"Kijk naar Amsterdam. We zeggen dat het te druk is en geven dan de schuld aan één groep: 'de toerist'. In mijn oude buurt zaten jongens vaak op straat. De huisjes zijn er klein, de gezinnen groot, jongens werden naar buiten gestuurd en wilden ruimte voor zichzelf, maar die was er niet, want buiten klaagden buurtbewoners dat ze last hadden van de jongens. Die spanningen die in een samenleving dicht onder de oppervlakte spelen, wilde ik gebruiken voor dit verhaal. De Montecchi's zitten ook veel op straat."

Bij het Amsterdamse Bostheater zien ze echter ook de positieve kanten van het drukker worden in de stad. "Het Amsterdamse Bos komt steeds dichter bij de stad te liggen," zegt Ligthart Schenk.

Open plek
Hij ziet het terug in de prominentere plek die het theater in is gaan nemen in het Amsterdamse cultuuraanbod. Het Amsterdamse Bostheater zit al jaren in het Kunstenplan van de gemeente en ook voor het komende Kunstenplan is een aanvraag ingediend.

Vanaf volgende maand hoopt Ligthart Schenk ook op een bijdrage van het Fonds Podiumkunsten voor de komende vier jaar. Het Amsterdamse Bostheater wil de plek van het theater verder ontwikkelen door er onder andere meer te programmeren. Ook is er de wens met het gezelschap op andere plekken te spelen, zoals op Oerol, Terschelling, waar het al vaker neerstreek.

Ligthart Schenk: 'Ik vind het interessant hoe mensen zich terugtrekken op religie of etniciteit als er eigenlijk iets anders aan de hand is' Beeld Elmer van der Marel

Ligthart Schenk is het namelijk uiteindelijk te doen om zo veel mogelijk mensen attent te maken op het Amsterdamse Bostheater. "Ik wil een open plek in het bos zijn," zegt hij. "Je mag hier zelf bepalen waar je zit, je mag je eigen eten en drinken meenemen. We zitten allemaal bij elkaar in het theater: of we nu arm of rijk zijn, jong of oud. We zijn er voor iedereen."

Romeo en Julia, 19 juli t/m 3 september in het Amsterdamse Bostheater (try-outs aanstaande woensdagavond en donderdag, première op vrijdag 22 juli). Kaarten €16,50.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.