Plus Filmrecensie

Bombshell zoomt in op flagrant seksisme bij Fox News

Wijlen Roger Ailes zette vrouwen bij Fox News in korte rokjes achter een glazen tafel. Daar bleef het niet bij. Bombshell laat zien hoe seksueel machtsmisbruik de mediabaas ten val bracht.

Nicole Kidman als Fox News-presentatrice Gretchen Carlson. Beeld Hilary B. Gayle

In de herfst van 2017 leidden onthullingen over de seksuele wandaden van filmproducent Harvey Weinstein tot een massale bijval voor de MeToobeweging. Een jaar voor het Weinsteinexposé in The New Yorker en The New York Times barstte de bom al bij Fox News. Bij de Amerikaanse nieuwszender met de uitgesproken conservatieve signatuur beschuldigden twee omroepvrouwen hun baas Roger Ailes van seksisme en seksueel machtsmisbruik.

Die zaak uit 2016 staat centraal in Bombshell, waarin Charlize Theron Fox-ankervrouw Megyn Kelly vertolkt en Nicole Kidman klokkenluidster Gretchen Carlson speelt. De titel van de film verwijst in de Amerikaanse journalistiek naar explosief nieuws, maar de term werd in de vorige eeuw ook gebruikt voor seksueel aantrekkelijke vrouwen die in Nederland ‘seksbom’ werden genoemd. Bombshell afficheert zich met de titel als een dubbelzinnige film, die niet van ironie gespeend is.

Ironische terzijdes

De makers van de Amerikaanse dramaserie The Loudest Voice kozen in het afgelopen jaar voor een serieuzere aanpak. Ze trokken zes uur uit om de loopbaan van de door Russell Crowe vertolkte Ailes als Republikeinse mediaconsultant van Nixon tot en met Trump te belichten. Ze legden meer nadruk op de gruwelen die Carlson (Naomi Watts) en anderen ten deel vielen. Crowe kreeg vorige week een Golden Globe voor zijn weerzinwekkende vertolking van de Foxbaas. In Bombshell draagt John Lithgow het obesitaspak en de dubbele onderkinnen.

Scenarioschrijver Charles Randolph (The Big Short) gaat in Bombshell met grotere stappen en een paar fictieve personages slagvaardiger te werk dan de schrijvers van The Loudest Voice. Dat kan een schandaal met tientallen betrokkenen inzichtelijker maken, maar een overdaad aan ironische terzijdes, rap gemonteerde voetnoten en naam- en functiebordjes voor bijfiguren staat een genuanceerd begrip van de feiten in de weg. In die chaos slagen Theron, Kidman en Margot Robbie er gelukkig wel in om de emotionele kern invoelbaar te maken.

De film werd geproduceerd door Theron, die de kijker als Megyn Kelly in de opening toespreekt om het reilen en zeilen in het Foxgebouw uit de doeken te doen. Het is een vreemde gewaarwording, omdat Theron door haar transformatie onherkenbaar is. Kidman en Lithgow zaten ook lang in de grimeursstoel, maar blijven herkenbare acteurs; Theron oogt en klinkt als een tweelingzus van de vrouw die ze vertolkt. Het verbaast niet dat Bombshell de afgelopen weken met vakprijzen voor haar, make-up en grimeurswerk is overladen. De film is in die categorie de gedoodverfde Oscarwinnaar, maar Theron en Robbie zijn ook genomineerd voor hun rollen in Bombshell.

Regisseur Jay Roach haakte eerder in op de actualiteit met zijn politieke HBO-drama’s Recount (over de verloren presidentsverkiezing van Al Gore in 2000) en Game Change (met Julianne Moore als vicepresidentskandidaat Sarah Palin). In zijn Foxfilm gebruikt Roach archiefbeelden van nieuwsuitzendingen in de nagebouwde studio’s waar de actrices het woord voeren, zodat we kunnen zien hoe nauwgezet de Foxesthetiek is nagebootst. Dat raakt aan de essentie, want Ailes’ beriep zich bij zijn grensoverschrijdende gedrag op het belang van het Foxplaatje. Hij zette presentatrices in korte rokjes aan glazen tafels: zonder benen geen kijkers.

Sleutelscène

Het fictieve personage van Margot Robbie vertegenwoordigt meerdere slachtoffers van Ailes, die ‘volledige loyaliteit’ eiste terwijl hij op seksuele dienstbaarheid doelde. Als zelfbenoemde ‘evangelische millennial’ ­belandt Robbie op het beruchte kantoor van de baas, in een castingscène die dankzij haar gekwelde blik door merg en been gaat. De film bevat ook sterke momenten waarin we deelgenoot worden van de worstelingen die Kelly, Carlson en anderen met zichzelf hadden om hun baan te behouden en het wangedrag te vergoelijken.

IJzersterk is een sleutelscène waarin Theron, Kidman en Robbie in vol Foxornaat in de lift naar Ailes’ verdieping staan en een ongemakkelijke stilte delen. Ze zwijgen uit lijfsbehoud en dat doet pijn op meer manieren dan een filmscenario met dialogen kan oproepen. Op die beklemmende momenten is het onevenwichtige en wrangkomische Bombshell alsnog de MeToofilm die het onderwerp recht doet.

Het was nog erger

Afgelopen weekend reageerde Megyn Kelly op Bombshell, die ze met Fox Newslotgenoten Juliet Huddy, Rudi Bakhtiar en Julie Zann had bekeken. Huddy was de enige die in een gesprek met de scenarioschrijver aan de filmproductie meewerkte. De vrouwen prijzen de schets van hun ervaringen met Foxbaas Ailes, maar stellen ook dat de filmmakers hem te veel sparen. Het machtsmisbruik ging verder dan wordt getoond en de echte Ailes prees Kelly niet voor haar harde aanpak van Donald Trump in een debat. Integendeel: hij was furieus dat ze de moed had om het vrouwonvriendelijke karakter van Trump ter discussie te stellen.

Bombshell

Regie Jay Roach
Met Charlize Theron, Nicole Kidman, Margot Robbie, John Lithgow
Te zien in Arena, Cinecenter, City, Euroscoop, Filmhallen, De Munt, Studio K, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden