Boekrecensie: Daniel Silva - Moscow rules

De spionageroman heeft in mijn boekenkast nooit een belangrijke plaats ingenomen. Op wat uitzonderingen na: een paar vroege Bondverhalen van Ian Fleming, de toppers van John le Carré, Len Deighton en de laatste paar jaar Joseph Kanon en de licht verteerbare, maar vermakelijke vakantiepillen van Tom Clancy.

Fleming is natuurlijk al bijna een halve eeuw dood en de James Bondverhalen die nog worden geschreven, hebben alleen de naam van de hoofdrolspeler gemeen en dienen ten koste van alles vermeden te worden. Pak daarentegen met een gerust hart een oude titel als Dr. No en laat je verbazen hoe razend knap zo'n verhaal in elkaar steekt.

De klassiekers van Le Carré en Deighton zijn ogenschijnlijk moeiteloos geschreven, fraaie kronieken over de Koude Oorlog. Helaas betekende de val van de Muur ook het einde van hun zo dankbare inspiratiebron. Wat Kanon betreft: zijn verhalen zijn van hoge kwaliteit, maar tot nu toe slechts bekend bij een klein publiek. Dit weer in tegenstelling tot de onderhoudende doemscenario's van Clancy. Die is nu door zijn succes rijker dan God en laat al een tijdje verhalen door broodschrijvers produceren om er vervolgens zijn naam als co-auteur op te plakken en het leeuwendeel van de royalty's op te strijken. Het is al weer vijf jaar geleden dat hij zelf een roman heeft geschreven.

Natuurlijk word je nieuwsgierig als je van diverse kenners hoort dat een krakertje is verschenen, dat ook meteen de eerste plaats op de New York Times-bestsellerlijst heeft ingenomen: Moscow rules van de Amerikaan Daniel Silva. Hij verruilde ruim tien jaar geleden zijn baan bij CNN om fulltime te schrijven. Met behoorlijk succes, maar met dit elfde verhaal lijkt hij toch echt naam te maken.

Hoofdrolspeler in Moscow rules is de Israëlische geheim agent Gabriel Allon, die al eerder figureerde in de romans van Silva. In een pittoresk Italiaans bergdorpje geniet deze topman van de Mossad van zijn huwelijksreis. Eindelijk heeft hij tijd voor zijn nieuwe vrouw en zijn oude hobby, het restaureren van beroemde schilderijen. Prima gelegenheid om eens goed na te denken of het niet tijd wordt zijn levensgevaarlijke beroep de rug toe te keren.

Een korte idylle, want zijn baas staat nog voor het einde van de vakantie voor zijn neus met een klein klusje. Een Russische journalist zou over aanwijzingen beschikken dat binnenkort een aantal terroristische aanvallen op belangrijke westerse doelen zal worden gepleegd. Duizenden levens staan op het spel. Hij wil zijn verhaal echter alleen aan Allon kwijt.

Met de nodige tegenzin vertrekt Allon naar Rome voor een ontmoeting met de informant. Ondanks de uitgebreide voorzorgsmaatregelen - een ongevaarlijke klus bestaat tenslotte niet in de inlichtingenwereld - sterft de Rus in de armen van Allon voordat hij zijn verhaal kan vertellen. Een dergelijke knap uitgevoerde aanslag betekent voor Allon dat hij met een tegenstander van formaat te maken heeft. Hij moet nu wel naar Moskou gaan om te achterhalen wat precies gaande is.

Zijn opponent lijkt een gewiekste zakenman te zijn zoals er zo veel in het nieuwe Rusland zijn: stinkend rijk en zonder scrupules. Maar Ivan Kharkov is een ondernemer van de buitencategorie: hij heeft met olie veel geld verdiend en vervolgens ontdekt dat de wapenhandel nog veel lucratiever is, zeker als je de spullen met je eigen vloot overal ter wereld kunt afleveren en met je eigen bank voor financiering kunt zorgen. Een organisatie waarbij zelfs de overheid met ontzag toekijkt hoe elke vorm van tegenwerking met de dood wordt bestraft.

Aan Allon de taak het imperium ten val te brengen. Een schier onmogelijke taak, totdat hij hulp uit onverwachte hoek krijgt.

Silva verdient op zijn minst een plaats in mijn boekenkast. (HENK KOETZIER)

Daniel Silva: Moscow rules